Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Viloläge/strömsparläge vad styr detta


glidan3

Rekommendera Poster

Det är mycket ovanligt att datorn går in i något sparläge,någon enstaka gång kan den göra detta några gånger. Men skärmen stänger alltid av sej. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar för viloläge och liknande finns i Kontrollpanelen - Energialternativ och sen får man gå in i avancerade inställningar för valt schema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej detta har jag gjort 100 ggr.Av någon anledning kan den gå i viloläge efter flera timmar, Jag har ställt skärmen på 2min funkar alltid,datorn på 10 funkar näst intill aldrig.Vad kan störa detta (popup,hörlurar,ccleener,)Kan skärmen ha någon egen kontroll som jag ej har upptäckt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Windows 7 och även Windows 10 har ibland egenheten att strömsparläget inte fungerar.

 

Lösningen kan ibland vara att i Kontrollpanelen > Energialternativ

ändra på vad som helst  tex. tid och verkställ och sedan ändra tillbaks, därefter verkställ eller klicka Ok.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också behöva gå igenom en del av enheterna i Enhetshanteraren och se till dels att Windows får stänga av dem och dels att de inte kan väcka Windows.

 

Sen kan ju program som håller på och kör hålla Windows vaken så kolla i Aktivitetshanteraren, fliken Processer, om det är något igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort som flyfisherman ibland och lyckats. kanske den har gått riktigt i 3 dagar.Det är lite tråkigt att den inte stänger sej,det är ett par (små)fel på datorn.Jag har ett gammalt BIOS (2012).Den har svårt att hitta systemdisken,löses med F1 eller F8 innan jag får fixat det vill den ha 105W,Detta läget är vid start eller uppgraderingar eller nåt annat. När jag får startat windows går den ned till 50w,Om den lyckas med att gå i vila klarar den sej på 5W Datorn kan vara den största elförbrukaren för mej,Jag hade tänkt att byta i år men efter att ha kollat utbudet så väntar jag.

Enligt Toms sammanställning lär jag bara se skillnad i plånboken.Jag har en 3770K ifrån 2012 ett byte närmar sej 15k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du har ju en hyfsat bra dator med bra professor Intel 3770K

 

Vad är det för dator, stationär eller bärbar?

Fabriksbyggd: fabrikat och modellbeteckning?

Vilken BIOS vers.?

 

Om egen:

Vad har du för moderkort: fabrikat och modellbeteckning?

Vad är det för grafikkort: fabrikat och modellbeteckning?

 

Om du funderar på byte så tycker jag att du skall vänta till AMD lanserat sin senaste Ryzen CPU arkitektur nu väldigt snart, för allt tyder på att dom på allvar skall ta upp kampen med Intel som varit herre på täppan i många år nu och varit fria med att sätta ibland hutlösa priser på processorerna för vanliga konsumenter.

Konkurrens är bra och inte minst när det gäller processormarknaden och grafikkortsmarknaden.

 

Men för att återgå till ditt problem: om du går in på tillverkarens sida för att se om det finns nyare BIOS eller drivrutiner så kan det ibland hjälpa.

Är du osäker på hur du skall göra så kan vi guida dig., men vi behöver först den information jag efterfrågade ovan samt BIOS version.

Är du osäker så hämta och kör gratis Speccy https://www.piriform.com/speccy

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installation som du inte vill ha på din dator.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromdan bestämde jag mej för att försöka komma ihåg använda (viloknappen) efter detta har datorn själv fixat att gå i viloläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...