Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD Radeon HD 8790M - Funktion & Prestanda i Dell Latitude E6540


jbo

Rekommendera Poster

Har nyss köpt en Dell Latitude E6540.

Installerat OS: Win10

 

Säljaren specade bildskärmen till Full HD - 1920x1080.

Skärmen visade sig endast kunna leverera 1366x768 som max.

(Skärmarna på Latitude E6540 finns i två grundutförande: 1920x1020 och 1366x768)

 

Aktivt grafikkort på laptopen är det integrerade Intel HD Graphics 4600

I Enhetshanteraren finns både AMD Radeon HD 8790M och Intel HD Graphics 4600

 

Någon möjlighet att aktivera AMD-kortet från Aktivitets- eller Meddelandefältet finns inte. Inte heller från Appar under Startknappen – eller från någon av undermenyerna i Kontrollpanelen.

 

Enligt tråden "Latitude E6540 with BOTH Intel and AMD Graphics Controllers?" på Dell-Community använder Latitude-datorer s.k. MUXless (mjukvarubaserat) videosystem för att växla mellan dubbla grafikkort (i motsats till MUX-system, hårdvarubaserade "Multiplexer design" som på hårdvarunivå kan skifta mellan två grafikkort).

Jag antar att detta (MUXless - mjukvarubaserade - system) inverkar på funktion och prestanda i användarupplevelsen, men vet för lite för att vara säker - och på vilket sätt.

 

Innan jag eventuellt kommer in på hur jag skall aktivera AMD-kortet vill jag reda ut grundförutsättningarna (jag avser att returnera datorn då den faktiskt inte har genuin Full HD, 1980x1020  och jag är osäker på vad den eventuellt kan prestera med AMD-kortet aktivt):

 

Två frågor:

  1. Kommer AMD-kortet, när jag väl fått det aktivt, att ge mig Full HD 1920 x 1080 i alla lägen och i alla applikationer (allt från upplösningen i Windows på skrivbordet och Utforskaren till mjukvara som Office, Adobes alla olika program, småprogram från små och stora utvecklare, etc.? 
     
  2. Kommer det att vara någon skillnad i HD-upplevelsen jämfört med om laptopen hade haft en skärm som i sitt grundutförande hade haft en upplösning på 1920x1020?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det en begagnad dator?

AMD 8970M släpptes 2013

 

Mitt förslag är att du börjar med att hämta och installera senaste grafikdrivrutun från AMD och kom ihåg att det ska vara ett litet "m" efteråt vilket kännetecknar att det är för en mobil enhet: http://support.amd.com/en-us/download

 

Denna borde kunna fungera: http://support.amd.com/en-us/download/mobile?os=Windows%2010%20-%2064

Supported Products http://support.amd.com/en-us/download/mobile?os=Windows%2010%20-%2064

Skapa en återställningspunkt först, sedan Installera och starta om datorn.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten;

Det verkar ju mycket märkligt att du skulle ha både AMD 8970M och Intel HD Graphics 4600 på samma dator?

Har Dell kört med Intel CPU med dess inbyggda grafikkrets 4600 och sedan valt AMD GPU 8970M för dess externa mer kraftfulla grafik?

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställde samma fråga på SweClocker och fick svaret där: Skärmpanelen är den som ger förutsättningarna för skärmens upplösning. Grafikkort, oavsett om det är ett eller dubbla, ändrar inte på det. 

Andra länken ovan är den jag själv länkade till inledningsvis. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat enl. inlägg # 2 ovan?

 

För du bör ju kunna direkt i AMDs program kunna välja aktivt grafikkort, om det inte redan automatisk görs?

Jag vet inte, har aldrig varit med om samma.

 

Däremot på en AMD-dator med inbyggd grafik från just AMD och ett separat grafikkort från AMD har detta fungerat ypperligt.

 

Annars försök att ta dig in i Bios-Setup och stäng av den interna grafiken (Intel 4600) sedan Save and Exit och därefter starta Windows och installera om senaste AMD grafik?

 

Tycker det hela låter som att inte rätt grafikdrivrutin är installerad så att vald grafik kan köras fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat enl. inlägg # 2 ovan?

 

För du bör ju kunna direkt i AMDs program kunna välja aktivt grafikkort, om det inte redan automatisk görs?

Jag vet inte, har aldrig varit med om samma.

 

Däremot på en AMD-dator med inbyggd grafik från just AMD och ett separat grafikkort från AMD har detta fungerat ypperligt.

 

Annars försök att ta dig in i Bios-Setup och stäng av den interna grafiken (Intel 4600) sedan Save and Exit och därefter starta Windows och installera om senaste AMD grafik?

 

Tycker det hela låter som att inte rätt grafikdrivrutin är installerad så att vald grafik kan köras fullt ut.

Tack för att du tar dig tid. Men som jag nämnde i svaret ovan är det alltså skärmpanelen som sätter gränsen - alldeles oavsett vilket grafikkort du använder (se länken till SweClocker), och skärmpanelen håller bara 1366x768, vilket också framgår av BIOS. 

Om du skulle ha någon annan info om detta får du gärna hänvisa till den. 

 

Jag hade tänkt att även kolla via ID-numret på panelen (Enhetshanteraren) men datorn la helt plötsligt av och hårddisken svarar inte vid uppstart :/. Den här säljaren av laptopen har nog ett och annat att svara för... 

Har jag tid så slänger jag in en annan disk, installerar ett OS och kollar ID-numret, men det känns inte så aktuellt under rådande förhållanden (dessutom kan det vara kontakten mellan disken och något annan kontakt på datorn som är felet..). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dig tid. Men som jag nämnde i svaret ovan är det alltså skärmpanelen som sätter gränsen - alldeles oavsett vilket grafikkort du använder (se länken till SweClocker), och skärmpanelen håller bara 1366x768, vilket också framgår av BIOS. 

Om du skulle ha någon annan info om detta får du gärna hänvisa till den.

Specifikationerna säger följande;

http://clascsg.uconn.edu/download/specs/E6540.pdf

 

Display Options:

15.6” HD (1366x768) Anti-Glare LED
15.6” FHD (1920x1080) Anti-Glare LED

Så, i mina ögon är det något man själv skall kunna välja.

Låter som du kör på alt. 1? Om så är fallet är inte rätt grafikdrivrutin laddad och därmed heller inte aktiveringen av den högre upplösningen, viket skall kunna göras via Catalyst... tror jag. ;)

 
Mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Specifikationerna säger följande;

http://clascsg.uconn.edu/download/specs/E6540.pdf

 

Display Options:

15.6” HD (1366x768) Anti-Glare LED
15.6” FHD (1920x1080) Anti-Glare LED

Så, i mina ögon är det något man själv skall kunna välja.

Låter som du kör på alt. 1? Om så är fallet är inte rätt grafikdrivrutin laddad och därmed heller inte aktiveringen av den högre upplösningen, viket skall kunna göras via Catalyst... tror jag. ;)

 
Mvh

 

Nix. 

Jag vet inte om du tog till dig infon från ovan - det är skärmpanelen som sätter förutsättningarna. Det extra grafikkortet ökar prestanda (effekt, hastighet, etc. - används mest i spelsammanhang - det är därför man kör en mjukvarulösning - MUXless - på businessdatorer, de använder sällan applikationer där det extra kortet kommer till användning - min ursprunliga förhoppning var att det även skulle kunna påverka upplösningen - på något sätt, men, alltså, nej, inte på något sätt!). 

 

Med options/valmöjligheter för upplösning på en dator är det på samma sätt som med bilar. Du kan få en röd eller grön. Stor eller liten motor. Läder- eller plastklädsel. Men du måste välja något av alternativen. Antingen eller. Inte bägge. (Du kanske också la märke till att det står "Anti-Glare" efter bägge - föreställ dig att det lika gärna kunde ha stått "Glossy".)

Notebookcheck kan du läsa mer om 6540:an. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Vad gäller frågan egentligen?

Bilar eller annat?

Vad är det för något som du pratar om?
 

Någon möjlighet att aktivera AMD-kortet från Aktivitets- eller Meddelandefältet finns inte. Inte heller från Appar under Startknappen – eller från någon av undermenyerna i Kontrollpanelen.

Detta skriver du i ditt första inlägg och jag gav några seriösa förslag, men dessa kan du naturligtvis välja att strunta i.

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Vad gäller frågan egentligen?

Bilar eller annat?

Vad är det för något som du pratar om?

 

Detta skriver du i ditt första inlägg och jag gav några seriösa förslag, men dessa kan du naturligtvis välja att strunta i.

Mvh ;)

 

Mina frågor var:

 

Två frågor:

  1. Kommer AMD-kortet, när jag väl fått det aktivt, att ge mig Full HD 1920 x 1080 i alla lägen och i alla applikationer (allt från upplösningen i Windows på skrivbordet och Utforskaren till mjukvara som Office, Adobes alla olika program, småprogram från små och stora utvecklare, etc.? 

     

  2. Kommer det att vara någon skillnad i HD-upplevelsen jämfört med om laptopen hade haft en skärm som i sitt grundutförande hade haft en upplösning på 1920x1020?

 

 

Svaret på dessa var att skärmpanelen sätter gränsen för upplösningen. Oavsett vilket eller vilka grafikkort som används.

Det du citerar var en beskrivning av utgångssituationen för att ge en bakgrund till frågorna ovan.

Jag uppskattar att du tar dig tid men det är bara det att svaren/tipsen du så vänligt bistår med inte är adekvata för frågorna jag ställt.

Jag har några gånger försökt upplysa om detta men det kan man naturligtvis välja att bortse från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 


Två frågor:

  1. Kommer AMD-kortet, när jag väl fått det aktivt, att ge mig Full HD 1920 x 1080 i alla lägen och i alla applikationer (allt från upplösningen i Windows på skrivbordet och Utforskaren till mjukvara som Office, Adobes alla olika program, småprogram från små och stora utvecklare, etc.? 
     
  2. Kommer det att vara någon skillnad i HD-upplevelsen jämfört med om laptopen hade haft en skärm som i sitt grundutförande hade haft en upplösning på 1920x1020?

Datorn finns från Dell i två utföranden när det gäller skärm 1366x768 respektive 1920x1080 (gissar 1020 är feltyk, 1080 är ju det vanliga även om 1920x1200 förekommer(?))

 

Du har  fått levererat en dator som har skärmupplösning 1366x768. Det här betyder enkelt 1366 bildpunkter på bredden och 768 bildrader på höjden = 1366 x 768 = 1049088 bildpunkter totalt

En skärm med upplösning 1920 x1080 har 1920x1080 =2073600 bildpunkter

Det finns ingen möjlighet att få 1049088 bli 2073600 genom byte av grafikkort.

 

Förr, på tjockskärmarnas tid kunde man välja upplösning tex man har 1024x768 och ändra till 1280x1024 genom inställningar i grafikkortets drivrutiner. Om både skärmen och grafikkortet klarade detta, dvs 1280x1024 !

Idag med plattskärmar går det inte köra en skärm med högre upplösning än skärmen har bildpunkter, dvs max med 1366x768 är just detta.

Det går att köra den med lägre upplösning, t.ex. 800x600.

Och resultatet kan bli större text. Men "suddigare" bild.

 

Vad får du för skillnad på datorn med 1366x768 mot 1920x1080

Med samma grafikkort går spel lite snabbare (högre fps) med 1366x768 jämfört med 1920x1080. Omkring dubbelt så snabbt för halva antalet bildpunkter.

Vill du ansluta en yttre skärm 24" med 1366x768 går det BRA. Både skärmen på datorn och den yttre skärmen kan ofta fungera samtidigt.

Vill du ansluta en yttre skärm 24" med 1920x1080 går det antagligen.

Men skärmen på datorn blir svart och bara den yttre skärmen fungerar.

För grafikkortet klarar inte driva 1366x768 och 1920x1080 samtidigt.

 

Du skriver att du köpt en dator med skärmupplösning 1920x1080. Står det på kvittot är det ju bara att reklamera.

Står det 1920x1080 inte på kvittot. Blir det tuffare att reklamera.

Och det är väl därför du skriver på eforum gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn finns från Dell i två utföranden när det gäller skärm 1366x768 respektive 1920x1080 (gissar 1020 är feltyk, 1080 är ju det vanliga även om 1920x1200 förekommer(?))

 

Du har  fått levererat en dator som har skärmupplösning 1366x768. Det här betyder enkelt 1366 bildpunkter på bredden och 768 bildrader på höjden = 1366 x 768 = 1049088 bildpunkter totalt

En skärm med upplösning 1920 x1080 har 1920x1080 =2073600 bildpunkter

Det finns ingen möjlighet att få 1049088 bli 2073600 genom byte av grafikkort.

 

Förr, på tjockskärmarnas tid kunde man välja upplösning tex man har 1024x768 och ändra till 1280x1024 genom inställningar i grafikkortets drivrutiner. Om både skärmen och grafikkortet klarade detta, dvs 1280x1024 !

Idag med plattskärmar går det inte köra en skärm med högre upplösning än skärmen har bildpunkter, dvs max med 1366x768 är just detta.

Det går att köra den med lägre upplösning, t.ex. 800x600.

Och resultatet kan bli större text. Men "suddigare" bild.

 

Vad får du för skillnad på datorn med 1366x768 mot 1920x1080

Med samma grafikkort går spel lite snabbare (högre fps) med 1366x768 jämfört med 1920x1080. Omkring dubbelt så snabbt för halva antalet bildpunkter.

Vill du ansluta en yttre skärm 24" med 1366x768 går det BRA. Både skärmen på datorn och den yttre skärmen kan ofta fungera samtidigt.

Vill du ansluta en yttre skärm 24" med 1920x1080 går det antagligen.

Men skärmen på datorn blir svart och bara den yttre skärmen fungerar.

För grafikkortet klarar inte driva 1366x768 och 1920x1080 samtidigt.

 

Du skriver att du köpt en dator med skärmupplösning 1920x1080. Står det på kvittot är det ju bara att reklamera.

Står det 1920x1080 inte på kvittot. Blir det tuffare att reklamera.

Och det är väl därför du skriver på eforum gissar jag.

 

Precis!

Det var denna info jag länkade till i inlägg #5 (Sweclocker) och #9 (Notbookcheck)

Och, jo, det skall vara 1920x1080 (slarvfel av mig).

 

Kan f.ö. meddela att köpet nu är hävt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...