Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontrollera CSV-fil


Slim_Jim

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag försöker klura ut hur jag skulle kunna skriva ett makro som kan kontrollera så att innehållet i en CSV-fil följer viss standard.

 

Jag har en galet stor CSV fil som innehåller någonstans mellan 700 000 och 800 000 rader och cirka 30 kolumner. Värdena är separerade med semikolon. Vissa kolumner får innehålla tomma värden medan andra inte. Ordet NULL får inte förekomma någonstans.

Idag öppnar jag CSV filerna med excel och kontrollerar sedan kolumn för kolumn att inte någon cell är tom eller innehåller värdet NULL förutom exempelvis kolumn S som får innehålla tomma celler men inte värdet NULL. Detta går ju såklart att hantera detta manuellt som idag, men jag skulle vilja bygga ett makro i excel (eller för den delen i något annat scriptspråk) som kan göra detta automatiskt åt mig. Och sedan notera eventuella felaktigheter som hittas.

 

Är det någon av er som skulle kunna komma med bra tips på kod (VBA för excel) eller något annat enkelt språk (som inte kräver en jäkla massa installationer på datorn).

 

Tacksam för idéer

 

/Jim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...