Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte läsa filen


enttog

Rekommendera Poster

Sedan jag bytte till Windows 10 fick jag problem med att visa bilder på t.ex TV. För vissa filer visas endast texten "kan inte läsa filen". Detta hände aldrig tidigare. Om jag gissar rätt så komprimeras inte alla bildfilerna på samma sätt och därför kan inte alla filer läsas, Jag sparar filerna som JPEG i Photoshop i menyn "spara som". Går det att spara på annat sätt och slippa krånglet? Eller finns det någon inställning i W10 för detta? Jag hittar ingenstans hur filerna sparas nu.

Tack för ev svar på förhand G:A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det en teve som är kopplad till datorn som extraskärm, har du bilderna på ett USB-minne som du flyttar till teven eller något annat?

 

PNG är ett utmärkt filformat att spara bilder i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu minns jag inte på rak arm men kan jpg filer vara sparade i 16-bitars färgdjup eller ändras de automatiskt till 8-bitar. Ifall de kan sparas i 16-bitar så kan det ge problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det en teve som är kopplad till datorn som extraskärm, har du bilderna på ett USB-minne som du flyttar till teven eller något annat?

 

PNG är ett utmärkt filformat att spara bilder i.

Bilderna är överförda från dator (ej bärbar) till USB-minne och visas i TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna är överförda från dator (ej bärbar) till USB-minne och visas i TV.

Då skulle jag inte tro att Windows 10 är iblandat utan bara ursprungsbild, Photoshop och filen du lägger på USB-minnet. Du kommer väl ihåg att använda säkert borttagande av USB-minnet, för annars kan man få skadade filer.

 

Pröva med att lagra i .PNG-format i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick tips från annat håll att behandla bilderna i XnViev. Där kan man välja hur man vill spara (exportera) bilderna. Det fungerar.

Jag har ju 1000-tals bilder lagrade som JPEG och har alltid kunnat visa dem utan problem via USB-minne. Krånglet började med W10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att XnView funkar. PC för Alla skrev om det programmet redan 2008:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.161985/xnview-sa-fixar-du-fotona-gratis

Det där med att krånglet började med W10 kanske beror på att W10 riktar in sig på att saker ska ta så lite plats som möjligt. 1000-tals bilder är ju en hel del. Men å andra sidan har jag litet svårt att se hur Windows 10 kan vara boven i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick tips från annat håll att behandla bilderna i XnViev. Där kan man välja hur man vill spara (exportera) bilderna. Det fungerar.

Jag har ju 1000-tals bilder lagrade som JPEG och har alltid kunnat visa dem utan problem via USB-minne. Krånglet började med W10

Bra att du har löst det.

 

Det är ju en ny installation av Photoshop också, och troligen nya bilder.

 

 

Om jag gissar rätt så komprimeras inte alla bildfilerna på samma sätt och därför kan inte alla filer läsas,

Det är ju Photoshop som sköter komprimeringen av bilden när man lagrar den i JPG-format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spara en bild man arbetar med i jpeg-formatert är inte helt bra.
Varje gång man sparar om bilden förlorar den i kvalitet, eftersom Jpeg formatet är en sorts komprimeringsgrad i olika steg och att spara en bild i jpeg tar bort information från ursprungsbilden.
 
När man arbetar i ett bildbehandlingsprogram vill man gärna ha bilden så nära som möjligt i originalupplösning och därför sparar man antingen bilderna i .PSD eller i TIFF format för att nämna några okomprimerade format.

När man sedan är klar med bilden (eller projektet) ja då kan man välja att spara om denna som .JPG
Originalet har man fortfarande kvar, både före och efter redigering.
I Photoshop finns dock möjligheten att manuellt välja hur stor komprimeringsgrad den färdiga .jpeg-bilden skall vara på.
Dvs. hur mycket bildinformation skall tas bort? Och därmed krympa filstorleken avsevärt.
 

 

 


Sedan jag bytte till Windows 10 fick jag problem med att visa bilder på t.ex TV. För vissa filer visas endast texten "kan inte läsa filen". Detta hände aldrig tidigare. Om jag gissar rätt så komprimeras inte alla bildfilerna på samma sätt och därför kan inte alla filer läsas, Jag sparar filerna som JPEG i Photoshop i menyn "spara som". Går det att spara på annat sätt och slippa krånglet? Eller finns det någon inställning i W10 för detta? Jag hittar ingenstans hur filerna sparas nu.
Tack för ev svar på förhand G:A

 

Det kan ju vara så att dom bilderna du försöker köra in på Teven har för mycket information?

Prova att i Photoshop > File >  Save for Web

Bara för test. Om detta fungerar så borde vi kunna komma fram till det egentliga problemet, kanske?

Bara ett långskott, jag har faktiskt inga särskilt bra tips på lösning.
Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...