Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oväsen från burken


Farbror Blå

Rekommendera Poster

Omedelbart när jag trycker på startknappen på datorn infinner sig ett oljud som påminner om hög tomgång från en bil. Uppstart och inloggning funkar sedan bra, ingen skillnad. När hårddisken är uppdaterad, då kan jag få tyst på oljudet med en lätt knuff. Sedan arbetar datorn som vanligt.

 

Vad beror oljudet på? Förekommer varje gång jag startar, har gjort så de senaste veckorna, kom plötsligt, har aldrig infunnit sig tidigare. Något med fläkten? Har dammsugit bort en massa damm från öppningar men det hjälpte inte.

 

Med vänlig hälsning /Farbror Blå

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen detta.

Fläkten rusar väl på högvarv till dess att reglering av den kommer igång.

Börjar det då vara slitna lager + ojämnt lager med torkat damm på fläktbladen så kan fläkten vobbla.

 

Tillägg: För mig är det inte ljud från fläkten som hörs utan det är vibrationer från fläkten som fortplantar sig till någon annan del, där ljudet uppstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag får väl skruva isär höljet och försöka rengöra. Kan väl annars i förlängningen inverka negativt på datorns funktioner, antar jag. Tilläggas kan att initialt av oväsendet går ljudet upp och ner för att slutligen helt jämna ut sig (innan jag alltså puttar till så att det försvinner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnade burken, gjorde rent inuti, så gott jag kom åt; inre fläkten till datorn, gallret där, var helt igengrott. Fick vara glad i 5 minuter, trodde jag hade fixat det. Sedan när jag satte igång datorn hördes inget till en början; sedan, efter en kvart började oväsendet igen. Och så var det ju inte tidigare, då satte det igång så fort jag knäppte på.

 

Nu undrar jag: ska jag kanske plocka isär hårddiskenheten och rengöra komponenter där inne? Skulle det kunna hjälpa? Oljudet verkar ju rent mekaniskt; kan det vara själva hårddisken som snurrar ojämnt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu undrar jag: ska jag kanske plocka isär hårddiskenheten och rengöra komponenter där inne? Skulle det kunna hjälpa?

NEJ!!!!

 

 

Finns dessutom inget att åtgärda där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall är det, eller har varit, hårddiskarna som vibrerat/skapat ljudet. Men inte orsakat av diskarna självt utan p.g.a. att de inte sitter fastskruvade utan sitter i "kassetter" där de kan "skramla" lite. Nu har jag tagit bort dessa kassetter, lagt diskarna löst på botten av chassiet med skumgummibitar (knäskydd) mellan.

 

Om man öppnar chassiet, inväntar oljudet och då mycket försiktigt lägger ett finger på fläktens nav så att fläkten bromsas "pyttelite" så bör det bli tyst - OM det är fläkten som är i obalans/har slitna lager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ocskå kontrollera att inte någon liten del av en kabel lyckats leta sig fram och därmed nudda fläktbladen?

Då kan ett ohyggligt oliv uppstå.

 

Men steg 1 precis som Mikael63 säger: försök att isolera problemarean och se vad som kan tänka orsaka detta.

Använd örat - ja hörseln är underskattad i sådana sammanhang: lägg örat nära och försök att lyssna dig fram till området där det hörs mest, sedan fram med din mest känsliga fingertopp:

Känn dig fram försiktigt; är det några vibrationer nånstans, var?

Tryck lite på chassit i sig från olika håll: för att får detta att "skjuva med sig" lite - blev det tyst då, ändrar ljudet sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du följt med från början så såg du... Ljudet finns där... tills jag bara puttar lite... Vill gärna ha bekräftelse på om hårddisken är kass eller om de är lönt att öppna densamma för att eventuellt rensa skit därinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ocskå kontrollera att inte någon liten del av en kabel lyckats leta sig fram och därmed nudda fläktbladen?

Då kan ett ohyggligt oliv uppstå.

 

Men steg 1 precis som Mikael63 säger: försök att isolera problemarean och se vad som kan tänka orsaka detta.

Använd örat - ja hörseln är underskattad i sådana sammanhang: lägg örat nära och försök att lyssna dig fram till området där det hörs mest, sedan fram med din mest känsliga fingertopp:

 

Känn dig fram försiktigt; är det några vibrationer nånstans, var?

Tryck lite på chassit i sig från olika håll: för att får detta att "skjuva med sig" lite - blev det tyst då, ändrar ljudet sig?

 

 

Om du följt med från början så såg du... Ljudet finns där... tills jag bara puttar lite... Vill gärna ha bekräftelse på om hårddisken är kass eller om de är lönt att öppna densamma för att eventuellt rensa skit därinne.

Ja och vad jag funderade på och som du bekräftar med att säga att: tills jag bara puttar lite...

 

Hårddisken har intet med detta att göra, denna kan du skriva av helt, såsom du beskriver problemet.

Du kan visserligen men jag starkt avråder från att öppna en hårddisk själv!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, tack för era svar. Burken beter sig synnerligen irrationellt, tidigare idag (lördag) satte jag igång datorn och det väsnades (som vanligt) och då fick jag inte tyst på den alls efter ett antal knuffar. Startade om - samma resultat men tyst först... sedan började oljudet. Senare ikväll (ff lördag) samma sak men efter knuff tystnade den. MEN - efter massor av timmar - utan nån påverkan - då satte oljudet igång igen!

 

Efter vibrationerna så verkar det som om det kommer från vänster sida (där plåten med galler som jag tog av). Och det är ju på den sidan som inre fläkten kopplad till vad jag förmodar är där hårddiskenheten sitter. Gallret till den fläkten var helt som en matta av damm. Man kan ju skönja fläktbladet innanför, men det är ju svårt att komma åt för att eventuellt skruva av eländet och rengöra även denna propeller. Ska jag chansa? Eller ska jag gå å lägga mig...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen... Och just nu (klockan 04:50)  efter flera timmar ånyo satte fanskapet igång; tror ju det ska vara lugnt efter flera timmars arbete på datorn. Har ju rengjort, som jag sa tidigare - får väl montera loss inre fläkten... eeh?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fläkt eller flera kostar bara ett par hundra.  Är det bara dessa så bara knalla ned på Kjejll & Company och byt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara bra med några foton på hur det ser ut i datorn för det är inte lätt att veta säkert vad du menar med inre fläkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia (alltid på tårna)... :P Mitt inne i datorn (men lite till vänster) sitter en "låda", förmodar det är hårddiskenheten, som i änden har ett runt galler (som var täckt av en matta med damm). Bakom gallret sitter en fläkt. Men jag ska anstränga mig och skruva av plåten igen och ta några bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia (alltid på tårna)... :P Mitt inne i datorn (men lite till vänster) sitter en "låda", förmodar det är hårddiskenheten, som i änden har ett runt galler (som var täckt av en matta med damm). Bakom gallret sitter en fläkt. Men jag ska anstränga mig och skruva av plåten igen och ta några bilder.

 

Det är troligen nätaggregatet du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...