Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara utfall från budget i ny flik


bonjati

Rekommendera Poster

Hej!

Gjort mig en riktigt fin budget där man förutom budget anger utfall. Nu skulle jag vilja ha ett makro som tar utfallet och flyttar det till ett annat blad "Utfall" så att det blir lättare att analysera.

 

Tips på upplägg? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför VBA-kod? varför inte formler som hämtar värdena från blad1 och visar dem i en bättre uppställning på blad2?

 

PASSA och INDEX bra vänner om du väljer den vägen, även SUMMA.OMF brukar vara behjälplig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

varför VBA-kod? varför inte formler som hämtar värdena från blad1 och visar dem i en bättre uppställning på blad2?

 

PASSA och INDEX bra vänner om du väljer den vägen, även SUMMA.OMF brukar vara behjälplig.

Ja, det låter ju bra. Kan du lite kort förklara hur INDEX och PASSA fungerar. Aldrig använt dem innan (eller ens hört talas om dem). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser bladet för utfall ut

Månad	Lön xx	Lön xx	Hyra	Hemförsäkring	Phone	Tablett	Gym	Mediciner 
jan-17								
feb-17								
mars-17								
apr-17								
maj-17								
juni-17								
juli-17								
aug-17								
sep-17								
okt-17								
nov-17								
dec-17								
jan-18								
feb-18								 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu har jag kommit en bit på vägen och kör med Letarad (favoformeln!) Vad jag skulle behöva nu är att

  • Spara resultatet som värde istället för formel (så inte resultatet försvinner när resultat cellerna i budgetbladet rensas)
  • PÅ enklaste sätt se till att alla celler där utfall antecknas raderas

 

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: För att spara värden som beräknas i formler: Kopiera och  högerklicka på cellen där du vill klista in värdet, välj Klistra in special och Värden och klicka OK så byts formeln ut mot det i formeln beräknade värdet. 

 

2: Kanske spara ett Tomt ark att börja om på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir jobbigt för har jättemycket data och formler i bladet. 

 

jag har gjort en makro som raderar vissa celler i bladet (det är ju samma celler som används hela tiden så där va makro faktiskt ganska enkelt. Räckte tom med spela in, behövde inte ens redigera koden  :P

 

 

Btw jag behöver låsa den här formeln så att den alltid letar i @utgift när jag drar formeln till cellen bredvid. 

=LETARAD([@Utgift];BUDGET!$A$14:$C$43;3;FALSKT)

Testade med

=LETARAD($[@Utgift]$;BUDGET!$A$14:$C$43;3;FALSKT)

Men det gick inte. Något förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absoluta referenser i Excels-tabellformat är generellt sätt, tyvärr inte, möjliga.
 
men å andra sidan, en tabells formler sätter man upp en gång (i princip) och den lilla extra tid det tar är överkomlig.
Du kan iofs alltid gå runt det genom att istället för att använda tabellformatet manuellt skriva in referensen och låsa den.
 
För att spara data är mitt enkla tips tvådelat
1: Sätt upp formler som ställer upp dina data i exakt det format du vill ha i arkivet.
2: Infoga en knapp, koppla några får rader kod till denna. Kod som helt enkelt tar din uppställning i 1 och kopierar in denna i din tabell.
 
Så lite intelligens som bara möjligt i koden är en bra väg.
 

Sub MyCopy()
    Dim rnSource As Range
    Dim listObject As listObject
    Dim listRow As listRow
    
    Set rnSource = Blad1.Range("B2").Resize(1, 4)
    Set listObject = Blad2.ListObjects(1)
    
    With listObject
           Set listRow = .ListRows.Add
           listRow.Range.Value = rnSource.Value
    End With
    
End Sub

På rad 2-4 deklarerar vi det vi behöver

På rad 6 och sju identifierar vi de områden vi behöver, källa och mål för kopiering

 

rad 10 skapar vi ny rad i tabellen och på rad 11 sparar vi värdena.

Notera bara att storleken på rnSource måste vara densamma som storleken på målområdet, listRow.Range.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...