Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köptips på en bra bärbar dator


pettsson77

Rekommendera Poster

Hej!

 

Svärmor ska köpa en ny laptopp. Pris runt 3-4000, det datorn ska användas till är surfa, göra bankärenden och spela facbookspel på. Har ni några tips på en bra dator?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det blir kanske svårt att hitta en bra bärbar med hyfsad prestanda och grafik samt bildskärm större än 14" under 5000:-

Du kan ju börja med att kika lite i denna lista https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s307597294&o=lokal_rank#prodlista

Och även kolla in denna test av olika maskiner, även om den snart är ett år kan ju priserna på just dessa modeller ha änfrats och det går ju att kolla sedan på prisjakt.

PFA 2016-05-23 Test: Billig bärbar dator med Windows 10 - här är bästa köpet

 

Bäst-I-test sajten http://www.bäst-i-test.se/Barbar-dator

tipsar om flera fabrikat och modeller och bl.a.  "Acer Aspire - Plånboksvänliga laptops för hemmet" en bra bit ned på sidan:

Ofta brukar man få kompromissa rejält då man köper en 15-tums budgetdator, men i Aspire-serien hittar man ofta guldkorn. I princip alla modellerna har HD-upplösning och i prisklassen 4000 till 5000 kr är specifikationerna ofta bra för hemmabruk med relativt stora hårddiskar och strömsnåla Intel-processorer. I regel brukar de också ha acceptabel batterikapacitet och vikt runt 2,5 till 3 kg. Utmärkta hemdatorer.

Omdöme: Produktiv hemdator med bra pris

Bästa pris hos: CDON.se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Svärmor ska köpa en ny laptopp. Pris runt 3-4000, det datorn ska användas till är surfa, göra bankärenden och spela facbookspel på. Har ni några tips på en bra dator?

Jag fick en liknande fråga av en bekant för några dagar sedan.

Till min bekant föreslog jag denna dator:

 

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/lenovo-ideapad-110-15isk-80ud0007mx/238602.8908/

 

En kraftfull processor, Intel Core i5-6200U, gör datorn snabb att arbeta med.

4GB internminne, räcker gott och väl för lite surf, bankärenden och spela facebookspel.

128GB SSD, snabb hårddisk som gör att datorn startar snabbt.

Den har USB3.portar, vilket är en fördel om din svärmor kommer att spara till en extern disk.

WLAN-stöd för ac-standarden. Det gör att den kopplar upp sig med hög hastighet till internet, trådlöst, om uppkopplingen till routern också är snabb.

Självklart ingår Windows 10.

 

NetOnNet har sänkt priset i helgen från 4990 kronor till 3490 kronor.

 

Jag kan inte se att du kan få en bättre dator för 3490 kronor eller mindre än den som NetOnNet har extrapris på i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

hej

 

har hittat 2 st datorer jag väljer i mellan

 

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/hp-notebook-15-ba032no/238023.8908/

 

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/hp-notebook-15-ay107no/237913.8908/

 

datorn skall användas till surf kolla på Youtube och lite spel framför allt på Facebook.

 

är dessa okej för 4000 och till dessa ändamål? eller har ni några andra förslag som är bättre till samma pris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

har hittat 2 st datorer jag väljer i mellan

 

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/hp-notebook-15-ba032no/238023.8908/

 

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/hp-notebook-15-ay107no/237913.8908/

 

datorn skall användas till surf kolla på Youtube och lite spel framför allt på Facebook.

 

är dessa okej för 4000 och till dessa ändamål? eller har ni några andra förslag som är bättre till samma pris?

 

Det kan hända en hel del med priser och sånt på två månader, då den här tråden senast var aktiv.

 

Vid en hastig titt så skulle jag välja den med Intel-processor. Men när frågan kommer till hur datorn ska brukas så verkar alternativet med AMD-processor inte alls tokigt. Kanske riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hända en hel del med priser och sånt på två månader, då den här tråden senast var aktiv.

 

Vid en hastig titt så skulle jag välja den med Intel-processor. Men när frågan kommer till hur datorn ska brukas så verkar alternativet med AMD-processor inte alls tokigt. Kanske riktigt bra.

så den med amd-processor är bäst av dessa 2? har du tips på några andra för max 4000 som är bättre eller lika bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Vilken bildskärmsstorlek vill du ha? 13,14 eller 15"

Vilka spel hade du tänt dig?
För detta i sig sätter gränsen på en bärbar pris kontra prestanda.

 

Åge N:s tips ovan https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/lenovo-ideapad-110-15isk-80ud0007mx/238602.8908/

kostar strax under 4 papp.

Jag tror du får svårt att hitta en bättre maskin för detta pris.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vilken bildskärmsstorlek vill du ha? 13,14 eller 15"

Vilka spel hade du tänt dig?

För detta i sig sätter gränsen på en bärbar pris kontra prestanda.

 

Åge N:s tips ovan https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/lenovo-ideapad-110-15isk-80ud0007mx/238602.8908/

kostar strax under 4 papp.

Jag tror du får svårt att hitta en bättre maskin för detta pris.

Mvh

är denna likvärdig med dom 2 jag länkade till?

 

15" skärm och spelen som spelas är typ dom som finns på Facebook, inget jätte avancerades spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är bättre.

vad är skillnaden på dom 2 jag länkade till och den du länkade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datorn hon har idag är en hp probook 455 g1 5 gb ram processor tror jag är amd a4 4300m apu så bara den är bättre än denna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Åges dator har från början 4GB internminne, med Intel Core i5-6200U

Processorerna är likvärdiga,.

Grafiken däremot talar till AMDs fördel.

 

Dom andra två har 4GB internminne, AMD 8GB  men framförallt så kanske folk frågar sig: Denna har ju Intel Intel Core i5-6200U med Intels Intel® HD Graphics 620-grafik

Vilken är bättre?

Ja i denna prisklass kan jag varken säga bu eller bä.

 

Men nu är valet ditt och jag vill inte alls råda dig till fel saker, det är helt enkelt upp till dig själv att bestämma och jämföra dom båda.

Detta kan jag tyvärr inte hjälpa till med.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åges dator har från början 4GB internminne, med Intel Core i5-6200U

Processorerna är likvärdiga,.

Grafiken däremot talar till AMDs fördel.

 

Dom andra två har 4GB internminne, AMD 8GB  men framförallt så kanske folk frågar sig: Denna har ju Intel Intel Core i5-6200U med Intels Intel® HD Graphics 620-grafik

Vilken är bättre?

Ja i denna prisklass kan jag varken säga bu eller bä.

 

Men nu är valet ditt och jag vill inte alls råda dig till fel saker, det är helt enkelt upp till dig själv att bestämma och jämföra dom båda.

Detta kan jag tyvärr inte hjälpa till med.

Mvh

får väll fundera och kolla runt lite på nätet om dessa men alla 3 borde ju var bättre än den hon har nu iallfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om jag skulle ge ett råd i denna affär, så är det följande:

När man skall uppgradera ett befintligt system, så bör det åtminstone vara 2 steg bättre än det nuvarande och inte bara lite mer eller t.om. likvärdigt.

När det då inte känns som en klar skillnad, så är det pengarna i sjön.

.

Tom's Hardware har en köpguide som kan vara till hjälp: http://www.tomshardware.co.uk/t/notebooks/

I ditt fall så är det inte så och därmed - enligt mitt personliga tyckande - fortsätt med det ni har, tills budgeten medger ett dyrare inköp.

För 4000:- får man i princip nästan inget när det gäller bärbara.

 

Å andra sidan: varför måste ni ha en bärbar? Fundera på om ni skulle kunna ha en stationär istället, då blir det mer prestanda för pengarna. Dock tillkommer datorskärm och ev mus och tangentbord.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle ge ett råd i denna affär, så är det följande:

När man skall uppgradera ett befintligt system, så bör det åtminstone vara 2 steg bättre än det nuvarande och inte bara lite mer eller t.om. likvärdigt.

När det då inte känns som en klar skillnad, så är det pengarna i sjön.

.

Tom's Hardware har en köpguide som kan vara till hjälp: http://www.tomshardware.co.uk/t/notebooks/

I ditt fall så är det inte så och därmed - enligt mitt personliga tyckande - fortsätt med det ni har, tills budgeten medger ett dyrare inköp.

För 4000:- får man i princip nästan inget när det gäller bärbara.

 

Å andra sidan: varför måste ni ha en bärbar? Fundera på om ni skulle kunna ha en stationär istället, då blir det mer prestanda för pengarna. Dock tillkommer datorskärm och ev mus och tangentbord.

Mvh

har inte plats för en stationär, sen är den lite svårare att bära med sig. hennes gamla håller på att ge sig och en likvärdig (eller så bra som möjligt) räcker åt henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Vilken som helst egentligen av alla, men då tycker jag att du följer Åge:s tips ovan och jag slutar leta mera.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
pettsson77

nu är det dags för mig att köpa en ny laptop. idag har jag en acer asprie v3-751 processor intel core i5 3210m 250 GHz 8 gig ram 680 g h-disk

kan tänka mig att lägga 8000 som max. Tips på modeler eller vad jag ska kolla efter. Är inte ute efter något speciellt märke utan något som är bättre än det jag har idag

 

jag kollar på film, Youtube. spelar lite enklare spel på Facebook. är i behov av en del lagringsplats för kort, filmer, ljudböcker och musik .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt tycker du att din nuvarande dator inte räcker till?

8000 kr låter väldigt mycket för att se på film, spela på Facebook och surfa lite i största allmänhet eftersom det är ungefär vad din svärmor skulle göra också, förutom att du behöver en stor disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pettsson77

Cecilia// kanske att den är på väg att ge sig? Och ska jag köpa en ny så vill jag ha en som är bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men bättre på vilket sätt?

Om CPU-aktiviteten brukar vara väldigt hög behöver du en bättre processor.

Om nästan allt RAM-minne används behöver du en dator med mer RAM-minne.

Om det är en långsam hårddisk som gör datorn långsam behöver du en dator med SSD.

 

Troligen gör en SSD mest nytta med dina tillämpningar.

Klarar du dig med bara en SSD på 512 GB för all lagring eller behöver du en större disk än så?

I det senare fallet finns det datorer med 128 GB SSD och 1 TB hårddisk.

 

Vad behöver du för anslutningar, t ex USB, bildskärm, minneskort?

Hur stor ska skärmen vara?

Behöver du en DVD-brännare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pettsson77

ingen aning hur man kollar cpu-aktiviteten.  

usb,hdmi vill jag ju ha, men det är väll standar ny förtiden. minneskortläsare är inget jag har använt fast jag har haft på samtliga bärbara jag har haft. runt 14-15 tum vill jag nog ha, men känner inget behov av att ha större. Använder inte DVD-brännare längre.

 

Sen har jag funderat på att skaffa en extern disk så då skulle en 256 gb ssd funka och räcka långt för mig.

Hur stor är skillnaden på en ssd och en " vanlig " disk? I snabbhet menar jag?

 

Den jag har haft nu köpte jag 2012 och som sagt börjar den att ge sig, och 8000 är max jag kan tänka mig att lägga men gärna mindre. Märke är mindre viktigt. har haft hp innan acern och dom har jag också varit nöjd med. Men som jag skrev tidigare om jag köper ny så vill jag ju ha något som är bättre än det jag har nu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev pettsson77:

Hur stor är skillnaden på en ssd och en " vanlig " disk? I snabbhet menar jag?

Mycket stor.

 

Okej, om jag väljer en Intel Core i5, vilket du har nu men nu blir det 7:e generationens i stället för 3:e så en förbättring, 8 GB RAM, 256 GB SSD (stor förbättring), 14-15 tums full HD skärm, HDMI-anslutning och USB-portar:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s363269087 priser från 5555

Markera några och gör sen en jämförelse så kanske du kommer på om du har något mer krav utifrån de som listas i jämförelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...