Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hänger sig


Jepz

Rekommendera Poster

Har en Acer-laptop med win 10. Allt fungerar bra utom att datorn ett antal ggr per dag hänger sig helt. Varken tangentbord eller mus funkar, inte ctrl+alt+del heller. Kan bara hålla inne power tills datorn stänger ner och sedan starta om igen. Sen funkar den ett tag o sedan samma melodi igen.

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Acer-laptop med win 10. Allt fungerar bra utom att datorn ett antal ggr per dag hänger sig helt. Varken tangentbord eller mus funkar, inte ctrl+alt+del heller. Kan bara hålla inne power tills datorn stänger ner och sedan starta om igen. Sen funkar den ett tag o sedan samma melodi igen.

Vad göra?

 

Kan du tänka dig att installera om Windows?

 

Hur länge sen började problemet?

 

Hängningar/frysningar beror ibland på värmeproblem. Blir datorn varmare nu än när den var ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du tänka dig att installera om Windows?

 

Hur länge sen började problemet?

 

Hängningar/frysningar beror ibland på värmeproblem. Blir datorn varmare nu än när den var ny?

 

Installera om gör jag ogärna om det finns andra alternativ.

Började för kanske 2 veckor sedan.

Datorn har haft värmeproblem tidigare pga av att en fläkt lagt av men nu är den fläkten utbytt mot en ny och värmen är under kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se om det går att göra en systemåterställning till för två veckor sen då.

 

Mäter du några temperaturer för att veta att värmen är under kontroll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se om det går att göra en systemåterställning till för två veckor sen då.

 

Mäter du några temperaturer för att veta att värmen är under kontroll?

 

Hur gör jag en systemåterställning och påverkar det på något vis dokument som är skapade under dessa två veckor?

Nej, mäter inte temp men menar mest att datorn inte alls blir så varm nu som innan fläkten byttes, även om den står på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokumenten kommer att finnas kvar.

 

Sök med förstoringsglaset efter återställningspunkt

 

När du hittat och öppnat det så ser du förhoppningsvis några återställningspunkter (du ser datum) Det finns även en ruta att bocka i för att visa flera punkter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokumenten kommer att finnas kvar.

 

Sök med förstoringsglaset efter återställningspunkt

 

När du hittat och öppnat det så ser du förhoppningsvis några återställningspunkter (du ser datum) Det finns även en ruta att bocka i för att visa flera punkter

 

Tack, är det ingenting alls på datorn som går förlorat om jag gör på det viset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har installerat program efter datumet du gör en återställning till kan du behöva installera de programmen på nytt. Om du har avinstallerat något program under tidsperioden kan du behöva avinstallera det igen.

 

Inga filer som ligger i Mina dokument och liknande privata mappar ska röras, men eftersom hårddiskar kan gå sönder när som helst ska man ju alltid ha säkerhetskopior av alla viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort en systemåterställning och hittills så har det funkat bra utan att datorn hängt sig. Får hoppas att det fortsätter så.

 

Tack så mycket Cecilia och Pelle Penna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...