Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dold fel upptäckt efter husförsäljning


Parisa

Rekommendera Poster

Hej

Min vän har sålt sitt hus och allt har gått bra med besiktning och etc. Några månader efter flytten, upptäckte nya ägaren ett dold fel (felet har funnits vid bygge av huset för drygt 15 år sedan). Nu har nya ägaren anlitat advokat och begär pengar för reparation. Advokaten har skrivit i sitt brev att de är medvetna att dolda felet har funnits från början, och min vän kan i sin tur anmäla den första säljaren (min vän köpte huset av den första ägaren) om hen vill.

Man undrar varför har de inte kontaktat företaget som har byggt huset för 15 år sedan. Det låter inte rätt att driva process mot någon som inte bär ansvaret för dolda felet (min vän).

I alla fall vad kan min vän göra utan att det ska kosta en massa?  

Tacksam för svar

Parisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett så kan man ju bara klaga i 10 år på dolda fel.

Din vän har han ingen "dolda fel" försäkring från mäklaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man undrar varför har de inte kontaktat företaget som har byggt huset för 15 år sedan.

Det kan de inte göra eftersom de inte har något avtal med det företaget utan bara med din vän.

 

Det som först måste utredas är att felet verkligen är ett dolt fel och inget som kunde upptäckas vid en noggrann besiktning eller är något som kan anses vara normalt i ett 15 år gammalt hus. Jag gissar att en fastighetsjurist och/eller besiktningsman kan hjälpa till med det. Om din vän har tillgång till besiktningsprotokollet är det något som behöver detaljstuderas så att där inte står något som kan peka på att det finns något problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett så kan man ju bara klaga i 10 år på dolda fel.

 

Syftar du då på preskiptionstiden i 4 kap. 19 b § Jordabalken? 
I så fall så är det ju inte applicerbart här iom att det i TS väns fall inte gått 10 år sedan den senaste köparen köpte från TS vän.  
 
Köparens fordran på grund av fel i fastigheten preskriberas tio år efter det att han har tillträtt fastigheten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm#K4P19_b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett så kan man ju bara klaga i 10 år på dolda fel.

Din vän har han ingen "dolda fel" försäkring från mäklaren?

Som redan påtalats, så gäller klagotiden för dolda fel, i tio år från försäljningsdatumet och ingenting annat.

 

Men självklart som måste det kollas upp om en försäkring tecknades mot just dolda fel, viktigt i detta sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Min vän har sålt sitt hus och allt har gått bra med besiktning och etc. Några månader efter flytten, upptäckte nya ägaren ett dold fel (felet har funnits vid bygge av huset för drygt 15 år sedan). Nu har nya ägaren anlitat advokat och begär pengar för reparation. Advokaten har skrivit i sitt brev att de är medvetna att dolda felet har funnits från början, och min vän kan i sin tur anmäla den första säljaren (min vän köpte huset av den första ägaren) om hen vill.

Man undrar varför har de inte kontaktat företaget som har byggt huset för 15 år sedan. Det låter inte rätt att driva process mot någon som inte bär ansvaret för dolda felet (min vän).

I alla fall vad kan min vän göra utan att det ska kosta en massa?  

Tacksam för svar

Parisa

Eftersom det tydligen bara gått några månader sedan anmälan om ett eventuellt dolt fel har gjorts, "huset blev sålt" så ska säljaren ta kontakt med sin mäklare, och säljaren och mäklaren vet ju om en "dolda fel" försäkring tecknades eller inte. Sedan vet ju då mäklaren hur det med en reklamation ska göras, och i vilken ordning allt ska göras. Så att det då först kan klargöras om det verkligen är ett "dolt fel eller inte". innan en eventuell fortsättning på en dylik process kan påbörjas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia skriver: " Det som först måste utredas är att felet verkligen är ett dolt fel och inget som kunde upptäckas vid en noggrann besiktning eller är något som kan anses vara normalt i ett 15 år gammalt hus". 

 

Jag har själv varit inblandad i en egen sådan tvist (som köpare förlorade jag tvisten i hovrätten med motivet att vid en noggrannare besiktning av mig skulle felet ha upptäckts och säljaren ansågs inte rimligen vara medveten om felet). Nyligen vek köparen av min brors hus ner sig beträffande anspråk på dolt fel i den fastighet som köparen hade köpt från min bror. Köparen hade i detta fall inte gjort en tillräckligt noggrann besiktning och hade en sådan gjorts så hade felet upptäckts. Köparens advokat insåg detta och övertalade köparen att ta tillbaka anspråket.  Man kan inte heller ta för givet som köpare att en besiktning utförd av t ex Anticimex eller Munters håller måttet i det avseendet.

 

Säljaren har dock en upplysningsplikt om fel som denne känner till och där kanske det finns en öppning för köparen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Min vän följde rådet att kontakta mäklaren som hade sålt huset åt dem. Det finns ingen dold-fel-försäkring tecknad. Mycket möjligt att min vän skulle vinna i en rättegång med motivering att köparen skulle göra bättre undersökning av huset innan köpet (detta är min åsikt), men att gå igenom en sån process kräver mycket mental ork och kraft. Därför efter rådet från mäklaren bestämde min vän sig att kontakta köparen och försöka komma överens om en summa (runt 30,000) med dem.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din vän kan tänka sig att betala ett sånt belopp kan det vara värt pengarna att kontakta en fastighetsjurist själv eftersom en sån vet mer om vad som gäller juridiskt och vad som verkligen är ett vettigt belopp.

 

Mäklaren vill inte ha bråk utan förhålla sig väl med alla så jag är inte direkt förvånad över rådet.

 

De pengar som en säljare kan bli skyldig att betala är inte vad det kostar att åtgärda felet (det är ju inte meningen att köparen gratis ska få t ex ett nytt avloppsrör i stället för ett 15 år gammalt) utan så mycket som marknadsvärdet troligen hade blivit lägre om felet hade varit känt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag framförde det senaste svaret. En sak som vi inte hade tänkt på var att i värsta fall är säljaren inte skyldig att betala hela summan för att åtgärda felet, utan man måste ha husets ålder i åtanke.

Det är i alla fall klokt att fråga en fastighetsjurist. Det hade jag gjort om det var jag som var säljaren. Den personen som jag frågar åt, har haft det tufft i livet det senaste året och orkar helt enkelt inte med att ha konflikter just nu.

Vi har fått många bra råd, men hen får avgöra vilka hen vill följa.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...