Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win10 Ansluta till annan nätverksdator


brgizmo

Rekommendera Poster

Hej. Jag försöker att koppla upp mig till annan dator i mitt nätverk men det fungerar inte. Det kommer upp att slå in nätverksautentiseringsuppgifter.? Vad skall här stå?

Har testat med mitt inloggningsnamn och lösen och det är fel har även testat med datornamn går inte  och jag är administarator på båda datorerna. Kör Windows10 och ser datorn jag försöker koppla mig till under nätverk, har jag missa någott?

Tacksam för hjälp, mina datorkunskaper är för dåliga för att jag skall lösa det på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag försöker att koppla upp mig till annan dator i mitt nätverk men det fungerar inte. Det kommer upp att slå in nätverksautentiseringsuppgifter.? Vad skall här stå?

Har testat med mitt inloggningsnamn och lösen och det är fel har även testat med datornamn går inte  och jag är administarator på båda datorerna. Kör Windows10 och ser datorn jag försöker koppla mig till under nätverk, har jag missa någott?

Tacksam för hjälp, mina datorkunskaper är för dåliga för att jag skall lösa det på egen hand.

 

 

För att kunna ansluta dina datorer i ditt hemmanätverk måste du skapa ett nätverk mellan dina datorer.

I Windows kallas det för Hemgrupp.

Har du inte skapat en Hemgrupp är detta det första du måste göra. Det är enkelt men jag kan inte visa dig hela vägen då jag redan har mina datorer i ett hemmanätverk. Jag skall ändå visa dig nästan hela vägen fram och resten av vägen kommer du att klara själv.

 

Jag har aldrig lyckats koppla ihop mina datorer om jag inte har ett lösenord till kontot till de datorer som ingår i hemmanätverket. Om det går att göra utan lösenord vet jag inte. För att det skall fungera enligt de instruktioner jag ger dig måste du således skapa ett lösenord till varje kontot i de båda datorerna innan du skapar Hemgruppen.

Hur du gör det utgår jag från att du redan kan.

 

Så här skapar du en Hemgrupp och sedan kopplar ihop datorerna så de "pratar" med varandra.

 

 

post-118752-0-44961400-1485693070.jpg

 

1. Först klickar du på "Windowsloggan" (1)   (om du inte har ett tredjepartsprogram som ändrar Startmenyn till den klassiska Windows 7 ser det ut som på bilden ovan).

2. Välj "Inställningar"  (2), ett fönster öppnas.

 

 

post-118752-0-80879100-1485693077_thumb.jpg

 

3. Klicka på "Nätverk och internet" och ett nytt fönster öppnas.

 

 

post-118752-0-72540400-1485693082_thumb.jpg

 

4. Klicka på "Ethernet" och ett nytt fönster öppnas.

 

 

post-118752-0-36854100-1485693087_thumb.jpg

 

5. Klicka på "Hemgrupp" och ett nytt fönster öppnas.

 

 

post-118752-0-90069700-1485693091_thumb.jpg

 

6. Eftersom jag har en Hemgrupp redan står det vid (1) "Lämna hemgruppen ......" .  Har du ingen hemgrupp står det istället "Skapa hemgrupp".

7. För att skapa en hemgrupp klickar du således på "Skapa hemgrupp....."

8. Du följer instruktionerna som följer och är enkla.

9. När det är klart kommer du att få ett lösenord för hemgruppen. Detta lösenord skall du använda när du loggar in nästa dator i hemgruppen.

10. På den dator som du vill ansluta till hemgruppen kommer du också att ha ett alternativ som heter något i stil med "Anslut till hemgrupp".

11. Klickar du på "Visa eller skriv ut hemgruppens lösenord visar datorn dig det lösenord som du skapat för hemgruppen.

 

 

post-118752-0-31373100-1485693096_thumb.jpg

 

12. Så här ser lösenordet ut för min hemgrupp. Jag har visserligen ändrat lösenordet i bilden så mitt verkliga lösenord inte avslöjas. Bilden blir således en illustration av hur det ser ut.

 

Du bör kunna skapa ett hemmanätverk mellan dina datorer om du följer ovanstående vägledning.

 

Återkom om du inte lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag inte Hemgrupp och det går hur bra som helst att ansluta till andra enheter i nätverket, det viktiga är att man har skapat användarkonton med lösenord, annars tror jag inte det går att ansluta till andra enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna ansluta dina datorer i ditt hemmanätverk måste du skapa ett nätverk mellan dina datorer.

I Windows kallas det för Hemgrupp.

Har du inte skapat en Hemgrupp är detta det första du måste göra. Det är enkelt men jag kan inte visa dig hela vägen då jag redan har mina datorer i ett hemmanätverk. Jag skall ändå visa dig nästan hela vägen fram och resten av vägen kommer du att klara själv.

 

Jag har aldrig lyckats koppla ihop mina datorer om jag inte har ett lösenord till kontot till de datorer som ingår i hemmanätverket. Om det går att göra utan lösenord vet jag inte. För att det skall fungera enligt de instruktioner jag ger dig måste du således skapa ett lösenord till varje kontot i de båda datorerna innan du skapar Hemgruppen.

Hur du gör det utgår jag från att du redan kan.

 

Så här skapar du en Hemgrupp och sedan kopplar ihop datorerna så de "pratar" med varandra.

 

 

attachicon.gif1. Start_red.jpg

 

1. Först klickar du på "Windowsloggan" (1)   (om du inte har ett tredjepartsprogram som ändrar Startmenyn till den klassiska Windows 7 ser det ut som på bilden ovan).

2. Välj "Inställningar"  (2), ett fönster öppnas.

 

 

attachicon.gif2. Nätverk_red.jpg

 

3. Klicka på "Nätverk och internet" och ett nytt fönster öppnas.

 

 

attachicon.gif3. Ethernet_red.jpg

 

4. Klicka på "Ethernet" och ett nytt fönster öppnas.

 

 

attachicon.gif4. Hemgrupp_red.jpg

 

5. Klicka på "Hemgrupp" och ett nytt fönster öppnas.

 

 

attachicon.gif5. Skapa Visa hemgrupp_red.jpg

 

6. Eftersom jag har en Hemgrupp redan står det vid (1) "Lämna hemgruppen ......" .  Har du ingen hemgrupp står det istället "Skapa hemgrupp".

7. För att skapa en hemgrupp klickar du således på "Skapa hemgrupp....."

8. Du följer instruktionerna som följer och är enkla.

9. När det är klart kommer du att få ett lösenord för hemgruppen. Detta lösenord skall du använda när du loggar in nästa dator i hemgruppen.

10. På den dator som du vill ansluta till hemgruppen kommer du också att ha ett alternativ som heter något i stil med "Anslut till hemgrupp".

11. Klickar du på "Visa eller skriv ut hemgruppens lösenord visar datorn dig det lösenord som du skapat för hemgruppen.

 

 

attachicon.gif6. Visa Hemgrupp_red.jpg

 

12. Så här ser lösenordet ut för min hemgrupp. Jag har visserligen ändrat lösenordet i bilden så mitt verkliga lösenord inte avslöjas. Bilden blir således en illustration av hur det ser ut.

 

Du bör kunna skapa ett hemmanätverk mellan dina datorer om du följer ovanstående vägledning.

 

Återkom om du inte lyckas.

Hej. Tack!

Det var en väldigt tydlig beskrivning men jag har nog varit otydlig, jag vill göra en anslutning till den andra datorn i mitt nätverk alltså koppla en dator i Utforskaren. Det har fungerat men inte längre och jag har både inloggningsnamn och lösen när jag startar datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack!

Det var en väldigt tydlig beskrivning men jag har nog varit otydlig, jag vill göra en anslutning till den andra datorn i mitt nätverk alltså koppla en dator i Utforskaren. Det har fungerat men inte längre och jag har både inloggningsnamn och lösen när jag startar datorerna.

Hej,

 

Jag förstår. Det är bara det att jag ser datorerna i nätverket genom att öppna Utforskaren. Efter ditt inlägg tog jag bort min Hemgrupp och gjorde om den från början. Jag har skapat nya bilder som blir en fortsättning på inlägg nummer 3.

Jag kommer också att skriva ytterligare ett inlägg efter detta där jag visar det som jag tror Tune menar.

 

 

post-118752-0-28913100-1485726603_thumb.jpg

 

13. På den andra datorn öppnar du inställningarna för Hemgruppen på samma sätt som när du skapar den på den första datorn. Följ således punkt 1 till och med 5 och du får upp ovanstående fönster istället. Det är mycket viktigt att din brandvägg tillåter anslutning genom Hemgrupp. Om du inte får upp ett fönster som visar "Anslut nu" är det mycket sannolikt att det är någon dators brandvägg som blockerar åtkomsten till Hemgruppen. Om brandväggen inte blockerar och du inte har något annat nätverksproblem skall du se ett fönster som det som visas ovan.

 

14. Klicka på "Anslut nu".

 

 

post-118752-0-68866700-1485726609_thumb.jpg

 

15. "Gå med i Hemgrupp" visas. Klicka på "Nästa" för att gå med i gruppen.

 

 

post-118752-0-86968800-1485726614_thumb.jpg

 

16. Välj vad du vill dela (1) och klicka sedan på "Nästa" (2).

 

 

post-118752-0-22224800-1485726619_thumb.jpg

 

17. Skriv in lösenordet du fick för hemgruppen i den första datorn, där du skapade Hemgruppen (1), Klicka därefter på "Nästa" (2).

 

 

post-118752-0-88799400-1485726624_thumb.jpg

 

18. Du får besked om att du gått med i Hemgruppen (1). Klicka på "Slutför" för att avsluta guiden (2).

 

 

post-118752-0-65844400-1485726629_thumb.jpg

 

19. Du återvänder till fönstret där du startade. Här kan du ändra på villkoren för din anslutning i Hemgruppen. Är du nöjd stänger du fönstret.

 

 

post-118752-0-35400400-1485726635.jpg

 

20. Så här ser det ut när jag öppnar Utforskaren i min ena dator. Jag ser min huvuddator "Age" och jag ser min andradator, som jag namngivit efter moderkortsmodellen.

21. Genom att klicka på "P67-LE" öppnas min andra dator genom Utforskaren och jag kommer åt det som finns på C:\-disken.

 

Jag har således inga problem med att öppna upp anslutningen till min andra dator via Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är vad jag tror Tune menar att du kan göra. För att kunna skapa alla bilder tog jag bort min Hemgrupp på nytt.

 

Först och främst, alla datorer i nätverket måste ha ett lösenord kopplat till kontot för inloggning. Saknas det går det inte (jag lyckas inte i alla fall) att koppla ihop datorerna i nätverket. Liksom med Hemgrupp måste du vara säker på att dina brandväggar inte stänger ute datorerna från att synas i Nätverket. Om de inte syns i Nätverket, stäng av brandväggarna tillfälligt för att se om det löser problemet.

 

 

post-118752-0-87392600-1485727775_thumb.jpg

 

1. Om nätverket fungerar och inga brandväggar blockerar någon dator skall du kunna se alla datorerna under "Nätverk" (2) när du öppnar Utforskaren (1). Jag har öppnat Utforskaren i min huvuddator och kan se alla datorer i nätverket.

 

 

post-118752-0-27578700-1485727797.jpg

 

2. Klicka på den dator du vill ansluta till (min dator som heter "P67-LE" har namnet "DESKTOP-EECD8FC" av någon anledning) och ett inloggningsfönster öppnas.

3. Skriv in Användarnamn (1) och lösenord (2) för kontot i den dator som du vill ansluta till.

4. Klicka på "OK" (3) för att ansluta.

 

 

post-118752-0-03402900-1485727805_thumb.jpg

 

5. När jag öppnar Utforskaren ser jag alla datorer under "Nätverk" istället för "Hemgrupp" (1) och kan öppna användarkontot på den anslutna datorn (2).

OBS! Markeringen i bilden är på min dator "P8Z68V-Pro-Gen3" men "User" hänger ihop med den andra datorn. Jag ser nu, efter att jag skapade skärmbilden, att musmarkören flyttade på sig precis när skärmbilden togs. Beklagar att det kan tolkas som att "User" är kopplat till den markerade datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...