Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Movie Maker


torgnyb

Rekommendera Poster

Jag redigerar filmer från 1940-talet i Movie Maker. Lägger bl a in textrutor. Min avsikt är att delge dem till våra barn  På filmerna finns ett stort antal personer som jag, men inte alltid barnen, känner namnet eller släktskapet till på. Jag har ett persongalleri i Excel som jag skulle vilja kunna koppla till filmerna. Provade att lägga in en bild av persongalleriet i början av en film, men texten blir för liten för att kunna läsas. Möjligen kan man med förstoringsglas läsa något om man har jättebra syn.

Har någon ett tips hur jag ska göra? Annat redigeringsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med persongalleri.

Vad menar du då.

 

Har du gjort något form av släktträd i Excel och med jättemycket text kring varje person?

Jag testade att göra ett skärmklipp på en medlemsförteckning och det fungerar väl hyfsat, men man borde kanske göra texten i Excel lite större. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett vanligt Excel-ark med personuppgifter som jag har fotograferat av och lagt bilden i en filmruta i Movie Maker. Om jag gör texten större i Excel så blir ju Excel-arket större och texten i bilden i filmrutan därigenom mindre om jag ska få med alla celler i Excel-arket..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Detta bör inte vara något problem om du när du skall ha in text ser till att ändra font-storlek.

 

Jag är lite osäker på exakt vad problemet är, men prova detta först.

För normalt sett skall text kunna visas i vilken storlek som helst.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en annan lösning och det är att göra ett antal bildrutor med kanske svart bakgrund. Sedan kopierar du all text du vill ha in och så gör du en text i första bildrutan och klistrar in denna. Det går åt ca 3 tomma bildrutor(bakgrunder) för 30 sekunders text som rullar nerifrån och upp. Om du tycker att det går för fort så gör en bildruta till och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...