Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program för inspelning av ljud från Aux-ingång


bgjo

Rekommendera Poster

Hej,

Har plockat fram min gamla skivspelare för att försöka digitalisera min LP-samling. Kommit så långt att jag mha en RIAA-förstärkare mellan skivspelare och ljudkortets Aux-ingång fått ljudet ut i datorns högtalare. Därför skulle jag vilja ha hjälp och förslag på något program så att jag kan fånga upp och spela in ljudet på min dator. Någon som har erfarenhet och kan rekommendera något program för detta? Kanske det till och med redan finns något för detta i Windows. Kör Windows 10 Pro x64 som os och ett Creative Labs ljudkort SB X-fi Titanium HD. Ljudkortet är lite till åren kommen men fungerar bra.

Tackar på förhand /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpen. Skall prova detta i helgen.

I vilket format kan man spara musiken med detta program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick fint att spela in med Audacity men har en del jobb framför mig att anpassa signalnivåer etc samt att lära mig programmet lite bättre. Använder "What u Hear" som signalkälla (source)​ till inspelningen i stället för "Auxiliary", då denna gav högre signalnivå, men det går säkert justera det också. Ett problem är att programmet (Audacity) sparar hela skivan som ett enda spår, om man nu inte tar sig tid att spela in varje spår för sig, vilket förmodligen skulle ta en evighet. Vill i alla fall tacka så mycket för hjälpen! /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att använda ljudaktiverad inspelning? Jag har aldrig testat detta och har inte sett den inställningen förrän nu, men det kan ju vara värt ett försök.

Jag har även köpt Replay Music 7 för ett par hundra. Har dock aldrig testat det mot en LP så jag vet inte om den delar upp låtarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Pelle Penna, men tror jag får försöka pröva mig fram lite försiktigt med det jag har till att börja med. Vet inte vad ljudaktiverad inspelning innebär och har inte funnit något om detta i Audacity.

Min avsikt var från början endast att plocka fram och lyssna på gamla 70-talslåtar och insåg inte riktigt hur mycket arbete detta innebar. Den som lever får se. Tack i alla fall. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar in hela skivan som ett spår och justerar nivån på hela filen, sedan är det enkelt att markera en låt och köra Export Selected Audio, upprepa detta med varje låt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...