Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetförbindelsen kommer och går


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är datorsupport till en person som bor i en annan del av landet. Hon har en dator kopplad till fiberkabelnätet via en billig Belkinrouter med kabel mellan datorn och routern. Det har fungerat utmärkt - även med trådlös förbindelse - i ett par år men sedan ett par månader fungerar inte förbindelsen som den ska.

 

Följande tester har gjort:

 

Kopplas routern bort fungerar fiberkabelluppkopplingen bra.

 

Två olika routrar av samma märke ger samma problem vilket talar för att det inte knappast är ett routerproblem.

 

Kablarna mellan fiberuttaget och routern samt mellan datorn och routrarna har bytts, men problemet kvarstår. Fiberleverantören har kontaktats och meddelat att deras nät fungerar som det ska.

 

Jag har flertalet gånger varit uppkopplad med hennes datorn via Teamwiewer och det går bra några minuter. Därefter kommer det upp en skylt att förbindelsen bröts och efter ytterligare ca 30 sekunder kommer förbindelsen tillbaka. Det upprepas hela tiden.

 

Jag har tidigare bara varit med om att det antingen fungerar eller också fungerar det inte, aldrig att förbindelsen kommer och går.

 

Vad kan detta tänkas bero på? Tacksam för tips!

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märker den andra personen att anslutningen kommer och går vid surfning eller under nedladdning, eller är det bara via teamviewer det märks?

Är det likadant både över trådlöst nätverk och nätverkskabel?

Möjlighet att testa med en annan sorts router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på din fråga då det handlar om en äldre person som är datorovan, men nu när vi senast testat verkade det som om det endast var Teamviewer som kopplar ner ca en gång i minuter för att återkomma automatiskt efter cirka 30 sekunder, allt medan hon verkade ha kontakt med nätet. Men så har det inte varit tidigare då förbindelsen helt har legat nere. Jag använder Teamviewer då och då men har aldrig varit med om att den beter sig så.

 

Vi har inte testat det trådlösa nätverket då jag bedömde att det skulle vara säkrare med kabelförbindelse, men i den senaste rapporten jag fick igår kväll verkade det som om surfplattan funkade på wifi. Så här har det varit mellan varven för att därefter krångla igen.

I nuläget har vi ingen annan router att testa. Jag får i så fall ta med en sådan nästa gång jag besöker henne, vilket inte blir förrän till hösten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är Teamviewer som krånglar kan det ju vara bra att avinstallera det, starta om och installera på nytt. Det kan ju antingen vara en gammal version som inte längre är helt kompatibel eller att något har gått snett när Teamviewer har uppdaterats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...