Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teckensnitt visas inte


Börni

Rekommendera Poster

Jag skulle skriva ut något "lite snyggt" och letade efter ett teckensnitt - English Script - som jag använt förut. Jag hittade det inte så jag laddade ner det från nätet. När jag skulle installera sa datorn att "teckensnittet finns redan, vill jag ersätta det?". Jag svarade ja, det installerades men efteråt syns det i alla fall inte,

 

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tittar du när du säger att typsnittet inte finns, i något program, i mappen för typsnitt etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tittar du när du säger att typsnittet inte finns, i något program, i mappen för typsnitt etc?

Både i mappen för typsnitt och i valfritt applikationsprogram där man kan skriva och välja tysnitt.

 

Jag har även försökt titta in i installationsfilen med Anteckningar för att se om det möjligen finns ett annat visningsnamn men det enda fragment av begriplig text jag ser säger English Script.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen > Utseende och anpassning > Teckensnitt

 

Där borde det finnas. Du har väl inte aktiverat någon Windows Font Cache Service?

 

Du kan också skriva teckensnitt i sökrutan till höger om Start (Windows 10-flaggan) och se vad du får upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i typsnittsmappen först väljer visning av Detaljerad lista genom att klicka på pilen nästan längst till höger om texten Ordna, sen högerklickar på rubriktexten Namn och väljer Senast ändrad får du en kolumn med när typsnittet las in i mappen (borde vara så i alla fall) och genom att klicka på den nya rubriken Senast ändrad får du typsnitten sorterade i datumordning. Det borde hjälpa dig att se vilka som är nyast.

 

Om det inte hjälper kanske du kan länka till filen du har laddat ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen > Utseende och anpassning > Teckensnitt

 

Där borde det finnas. Du har väl inte aktiverat någon Windows Font Cache Service?

 

Du kan också skriva teckensnitt i sökrutan till höger om Start (Windows 10-flaggan) och se vad du får upp.

 

Kontrollpanelen > Utseende och anpassning > Teckensnitt

 

Där borde det finnas. Du har väl inte aktiverat någon Windows Font Cache Service?

 

Du kan också skriva teckensnitt i sökrutan till höger om Start (Windows 10-flaggan) och se vad du får upp.

 

Kontrollpanelen > Utseende och anpassning > Teckensnitt

 

Där borde det finnas. Du har väl inte aktiverat någon Windows Font Cache Service?

 

Du kan också skriva teckensnitt i sökrutan till höger om Start (Windows 10-flaggan) och se vad du får upp.

Det är bl a där jag har letat. Någon Windows Font Cache Service har jag intektiverat, vet inte vad det är/var det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i typsnittsmappen först väljer visning av Detaljerad lista genom att klicka på pilen nästan längst till höger om texten Ordna, sen högerklickar på rubriktexten Namn och väljer Senast ändrad får du en kolumn med när typsnittet las in i mappen (borde vara så i alla fall) och genom att klicka på den nya rubriken Senast ändrad får du typsnitten sorterade i datumordning. Det borde hjälpa dig att se vilka som är nyast.

 

Om det inte hjälper kanske du kan länka till filen du har laddat ner.

Ingenting syns hur jag än sorterar. Vet inte vad du menar med länka till filen.

Installationsfilen nedladdad från sajt för gratis typsnitt såg i och för sig lite skum ut - en fil utan ändelse. Jag visste inte hur den skulle öppnas men när jag drog den till typsnittsmappen kändes den igen och installationen såg ut att lyckas. Men jag hittade samma typsnitt på en annan sajt och det var en normal zip innehållande bl. a. en ttf-fil. Den bar sig normalt åt, jag fick samma fråga om jag ville ersätta befintlig men inget syntes efter installation.

Jag sorterade typsnittsmappen efter datum och gjorde om samma sak igen - inget nytt typsnitt lade sig överst på listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting syns hur jag än sorterar. Vet inte vad du menar med länka till filen.

Cecilia menar nog att du ska ge länk till den sida/de sidor du laddade ner från. Var den ena den här?

http://www.myfontfree.com/englishscriptregular-myfontfreecom120f88640.htm

 

Med "Du har väl inte aktiverat någon Windows Font Cache Service?" menade jag själv Du har väl bockat i Visa dolda mappar, filer och enheter i Avancerade inställningar och Du har väl inte valt att dölja teckensnitt? När man skriver "teckensnitt" i sökrutan får man nämligen upp tre val under Inställningar varav ett är Förhandsgranska, ta bort, visa eller dölj teckensnitt

 

Hur man installerar teckensnitt

https://www.moderskeppet.se/tips/tips-269-ladda-in-nya-typsnitt/

http://www.laptopmag.com/articles/install-fonts-windows-10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Börni!

 

Jag har aldrig någonsin haft English Script men beslöt mig för att se om det gick att installera från myfontfree-länken ovan. Konstigt nog råkade jag ut  för samma som dig, dvs "teckensnittet finns redan. Vill du ersätta det ?" daterat 2015. Det viktiga är att man packar upp zip-filen. (Jag använder 7-zip.) Här kommer några skärmbilder av hur jag gjorde.

post-55300-0-33634000-1485453824_thumb.jpg

 

post-55300-0-99632600-1485453935_thumb.jpg

 

post-55300-0-33042300-1485453994_thumb.jpg

 

post-55300-0-15576400-1485455959_thumb.jpg

 

post-55300-0-25346100-1485454076_thumb.jpg

 

Jag fick, som sagt var, också en obefogad ersättningsfråga som jag, liksom du, svarade ja på:

post-55300-0-38478300-1485454565_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Börni!

 

Jag har aldrig någonsin haft English Script men beslöt mig för att se om det gick att installera från myfontfree-länken ovan. Konstigt nog råkade jag ut  för samma som dig, dvs "teckensnittet finns redan. Vill du ersätta det ?" daterat 2015. Det viktiga är att man packar upp zip-filen. (Jag använder 7-zip.) Här kommer några skärmbilder av hur jag gjorde.

attachicon.gifDownload englishscript.jpg

 

attachicon.gifPacka upp englishscript.jpg

 

attachicon.gifEnglish Script uppackad.jpg

 

attachicon.gifEnglish Script installerad.jpg

 

Jag fick, som sagt var, också en obefogad ersättningsfråga som jag, liksom du, svarade ja på:

attachicon.gifReplace old englishscript.jpg

Ja, det löste ju saken. Det lömska är att om man klickar på ttf-filen inne i zip-arkivet och utlöser installationen så händer exakt samma sak som om man först extraherar. skillnaden är att det är en "skenföreställning" man ser - ingenting händer.

Nu var det ju så att jag först hämtade typsnittet från en annan sajt och fick en fil som troligen också är ett slags komprimerat arkiv men jag (och Windows) kunde inte räkna ut hur det skulle öppnas. Jag "blindtestade" att dra den till typsnittsmappen och där kändes den igen som ett typsnitt. Jag skickar över filen så kan du se kolla om du känner igen den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan gäller ju att ersätta filen i nerladdningsmappen, inte att ersätta filen i font-katalogen.

Vad händer om ni tar bort filen från nerladdningskatalogen? Finns typsnittet kvar att välja in från ex. ett ordbehandlingsprogram?

 

Tillägg: dessutom är det ju en .png som frågan avser, inte en fontfil .fon eller .ttf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan gäller ju att ersätta filen i nerladdningsmappen, inte att ersätta filen i font-katalogen.

Vad händer om ni tar bort filen från nerladdningskatalogen? Finns typsnittet kvar att välja in från ex. ett ordbehandlingsprogram?

 

Tillägg: dessutom är det ju en .png som frågan avser, inte en fontfil .fon eller .ttf

Ja jag tittade lite slarvigt på meddelandet. Du har rätt i att det är fråga om att ersätta en .png-bild med en precis likadan .png-bild vilket väl är hugget som stucket om man gör. Jag tänker inte testa att ta bort den från nerladdningskatalogen och det tror jag inte heller Börni har lust att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tänker inte testa att ta bort den från nerladdningskatalogen och det tror jag inte heller Börni har lust att göra.

Nej, ni gör ju som ni vill med det. Själv städar jag min "download" då & då eftersom dessa filer oftast inte behövs längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag städar också bland mina hämtade filer då och då men just när det gäller png-bilden och texten som tillhör fonten English Script så låter jag dem vara kvar för säkerhets skull. Jag inbillar mig att de fyller någon funktion även om det bara var English Script Regular.ttf jag installerade i teckensnittsmappen.

 

Så nu har jag ett nytt teckensnitt som fungerar lika bra som de andra:

post-55300-0-62275400-1485476945_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...