Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hantera mobiltelefonen från en dator?


Mikael63

Rekommendera Poster

Ja, prövar att köra detta ämne igen. Finns väl trådar både här och på Swedroid men jag går bet på att hitta något som uppfyller mina krav.
Jag vill alltså verkligen hantera telefonen i avseendet SMS och samtal. Och det med en App.
 
Försöker lista mina krav/önskemål här och gör det i en nummerlista men de är inte rangordnade efter den listan:

  • Helst klient för både Linux och Windows men verkar som att många kör via webbläsare. Krav är Windows och/eller valfri webbläsare.
  • Man ska kunna skicka och läsa SMS. (ja på datorn då)
  • Man ska kunna radera en hel konversation (SMS)
  • Kunna ringa från datorn, alltså slå numret från datorn, eller leta reda på en kontakt, men själva samtalet sker via telefonen.
  • Omvänt 4. fast svara, en svarsknapp, och gärna en neka-knapp, via datorn men samtalet via telefonen.
  • Mobilappen måste inte vara gratis men man ska kunna pröva fritt några dagar.
  • Kunna bifoga bilder (Skicka MMS)
  • Helst ska detta fungera oavsett var telefonen befinner sig i förhållande till datorn. ("Via internet") Annars via Blåtand och då måste kontakt etableras automatiskt när enheterna är inom räckhåll för varandra.
  • I mobilen bör helst appen köras i bakgrunden.
  • Pålitlig. Man ska inte behöva starta om någon tjänst, logga om osv. för att det ska flyta på.

Fyller på listan om jag kommer på mera.
 
Jag har prövat och utvärderat en del appar, skrivit om en del här på eforum. Använder också en del appar, appar som kanske är lite bättre för andra ändamål eller har några andra brister som gör att de inte platsar ovan. Listar dessa nedan. De behöver jag inte bli tipsad om men jättegärna om andra appar. Jag fyller på den listan också, allt eftersom jag blir påmind om vilka jag redan testat, eller efter att jag testat dem efter era tips. (listan kan snabbt uppdateras då jag försöker komma på fler..)

  1. MySMS
  2. Mighty Text
  3. Pushbullet
  4. AirDroid
  5. My Phone Explorer
  6. TeamViewer
  7. Reach
  8. Remote Phone Call
  9. SMSee
  10. SMS Control center
  11. Pulse SMS
  12. SonicHandy
  13. Join

 

Tillägg: Jag tänkte fylla på med de brister som gör att ovanstående appar inte uppfyller mina krav. Kan ta tid, har glömt för många av dem. Listar motsvarande här:

  1. Opålitlig. (Samtalshantering kostar pengar, abonnemang)
  2. Opålitlig. (Samtalshantering kostar pengar, abonnemang)
  3. Opålitlig. Nåt annat med kanske.
  4. Kan inte radera SMS, kan inte svara. (om jag minns rätt)
  5. Hanterar inte MMS, kan inte radera SMS utan att man godkänner standardapplikation för SMS på telefonen.
  6. Inte riktigt samma sak. Man fjärrstyr mobilen och kan då visserligen göra allt. Utom skriva ÅÄÖ.
  7.  Kan inte svara, om man läser beskrivningen.
  8.  Hanterar inte MMS. Kan inte radera SMS.
  9.  ?
  10.  ?
  11.  Testat detta igen men avinstallerat pga. instabilitet. Dock kunde man radera hela trådar...
  12. Hanterar inte samtal, hanterar inte MMS, fel text på verktygsknapparna, onlinehjälp =404 (verkar vara en efterapning av MPE)
  13. Join kan bra mycket mer än hantera SMS & MMS men radera trådar/inlägg går inte och webapp till W10 & Chrome hanterar inte meddelanden i en tråd kronologiskt utan slumpmässigt. Via webbsida (ej webapp) ser man inga bilder i MMS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror denna också kan lyftas bort från Senast obesvarade.

 

Jag har hittat en lösning som är acceptabel.

Har dessutom ytterligare en lösning "på gång". *)

 

Nr. 1 i Listan ovan har jag använt väldigt länge men jag har även "flaggat" den som opålitlig. Dock, om man rannsakar sig själv, så har de tillfällen när det inte fungerat varit under 1%. Alltså typ 99.5% Okej, 0,5% felande (Ungefär som när man blir förbannad om bussj...en är försenad en dag men glömmer då alla dagar den varit i tid.)

Dessutom har jag nu de senaste dagarna kunnat härleda problem med klienten till "nätverket". Jag växlar flera gånger om dagen mellan vanliga nätet och ett nätverk via VPN. Via VPN är nätet svajigt vilket givetvis kan påverka klienten. (det sker alltså ingen ihopkoppling mellan dator & telefon annat än över internet)

Har därför återtagit produkt 1.

 

Sedan släpper jag på kravet att det ska vara en mjukvara som hanterar både SMS/MMS och telefonsamtal. *)

Nr 8 från listan hanterar telefonsamtal galant.

Finns nästan inga inställningar och det behövs inte. Den gör jobbet. Så bra att jag kan tänka mig köpa appen (55 kr tror jag) när trial-perioden löper ut.

Dock är denna dålig på SMS/MMS eftersom det inte går radera SMS och MMS hanteras inte alls. Funktionen kan stängas av i appen och då "slipper" man den i klienten.

En annan nackdel är att klient endast finns för Windows. Dock gör inte heller det något eftersom samtalshantering via dator endast behövs på kontorstid och då har jag ju Windows.

 

1+8 tillsammans utgör alltså mitt nuvarande val.

 

*) Nr 1 finns som "premium" för typ 25 öre om dagen. Där ska man även kunna hantera samtal. Tänkte testa funktionen under två veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kan nu uppdatera lite i denna tråd.

(Jag har en annan egen tråd som hanterar två av ovanstående applikationer)

Har kört med MySMS premium men när abonnemanget nu löper ut avser jag att lägga ner den, eller jag har redan gjort det.

Har växlat tillbaks till Mighty text som nu också medger att man ringer samtal, även i gratisvarianten.

Men! Har hittat en uppstickare - https://textto.io

Under utveckling och lyhörda utvecklare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för återkoppling..

Textto var tyvärr ingen höjdare då den helt messade upp trådarna om man raderade en tråd i mobilen. (fel textinnehåll till resp. kontakt)
Synk fungerar dåligt.

Har nu (åter, se #11 ovan, tydligen) börjat en testperiod med Pulse SMS
https://messenger.klinkerapps.com/overview/

Tycks hantera SMS/MMS exakt så som jag vill. Dock kan man inte initiera samtal från datorn.

 

Tillägg:

Nä, jag var för snabb i min utvärdering där, hoppades lite för mycket.. Avinstallerat även detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
cybertears
På 2018-07-02 på 10:19, skrev Mikael63:

Eller direkt

http://feeds.idg.se/~r/PcFrAlla-Nyheter/~3/TmOtYQ3QzUU/google-android-messages

 

Tycks vara lösningen :thumbsup:

Saknar dock valet att kunna ändra visningsordning men det är väl en vanesak, antar jag...

Höll med dig tills jag förstod att man inte ska skicka gruppsms i appen för då får alla mottagare också motta allas nummer vilket inte är så uppskattat.

Exempel 4 päron ska få ett gruppsms, mottagaren frå individella svar. 
Men 4 päron innebär 4 mobilnummer och jag kanske inte vill att päron 1 ska få tillgång till päron 2s nummer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är faktiskt lite missnöjd.. ofta händer det att "mobilen inte är ansluten" trots att den är det.

Ofta laddas inga bilder (i MMS)

Saknar valbarhet vad som ska hända vid ENTER-slag..

Har skickat feedback om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...