Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kloning av hårddisk?


riga

Rekommendera Poster

Har du tömt 3TB disken, finns det ingen anledning att göra några ändringar.

 

Vad det gäller Diskhantering, så var det kloningen jag tänkte på. När man klonar kan det hända att den nya disken inte får en aktiv partition och då startar inte Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tömt 3TB disken, finns det ingen anledning att göra några ändringar.

 

Vad det gäller Diskhantering, så var det kloningen jag tänkte på. När man klonar kan det hända att den nya disken inte får en aktiv partition och då startar inte Windows.

jaha du menar så,.jo men det var det inte talan om, c, system reserved osv fanns med och det startade utan problem men efter att jag konverterat disken till GPT så gick det inte att starta windows.

 

så vad göra?

skulle jag göra en ny kloning och testa köra den med windows 8 uefi eller? 

 

vad menar du med "Har du tömt 3TB disken, finns det ingen anledning att göra några ändringar" ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar du med "Har du tömt 3TB disken, finns det ingen anledning att göra några ändringar" ?

 

Du skrev att du tagit bort kloningen och då finns det ingen anledning att ändra tills vidare.

 

jaha du menar så,.jo men det var det inte talan om, c, system reserved osv fanns med och det startade utan problem men efter att jag konverterat disken till GPT så gick det inte att starta windows.

 

Det jag funderar på är om du hade en aktiv partition även efter konverteringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev att du tagit bort kloningen och då finns det ingen anledning att ändra tills vidare.

 

Det jag funderar på är om du hade en aktiv partition även efter konverteringen.

aah..då är jag med. finns inget att prova på än så länge  ;)

hmm..jo det kan ju ha blivit nått strul där efter GPT-konverteringen.

 

finns väll bara ett sätt att ta reda på det, jag får klona mitt nuvarande windows igen, sedan konvertera klon-resultatet på den andra disken till GPT men innan omstart så går jag in i diskhanteraren och tar en screen så får du se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle prova att skapa en partition på 1Tb, och låta den andra partitonen vara icke allokerad på din 3Tb disk.

 

Detta kan du göra i Minitool och även fixa med partitoner.

 

Klona nu disken till din 3Tb som bara är 1Tb, går bra med Minitool.

 

Om nu detta fungerar så kan du allokera efteråt till vad du vill ha för storlek/ar på partitonerna i Windows med Minitool.

 

https://www.partitionwizard.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle prova att skapa en partition på 1Tb, och låta den andra partitonen vara icke allokerad på din 3Tb disk.

 

Detta kan du göra i Minitool och även fixa med partitoner.

 

Klona nu disken till din 3Tb som bara är 1Tb, går bra med Minitool.

 

Om nu detta fungerar så kan du allokera efteråt till vad du vill ha för storlek/ar på partitonerna i Windows med Minitool.

 

https://www.partitionwizard.com

och allt detta kan man göra med gratisversionen?

går det att ändra storleken sen på partitionen där windows ligger? jag vill inte ha 1tb master.

 

edit: eftersom disken är på just 3tb hur ska jag då kunna få ut allt på den utan att konvertera den till GPT efter själva kloningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodar att ditt Win 10 har redan flera partitioner på din 1Tb disk.

 

Tänkte att du skulle slippa att det blir fler än din klon när det är gjort om det går bra?

 

Och om det funkar så kan du göra den icke allokerade till vad du vill ha den till?

 

Du har väl inte hela 1Tb till bara systemet/Win10?

 

Spara allt viktigt innan du provar så du har backup på det viktiga, bilder/dokument annat.

 

Annars får du göra en ren installation av Windows på 1Tb partitionen på 3Tb disken, eller skapa flera innan du gör detta.

 

GPT tror jag inte du kommer ifrån vid ny Win10, GPT ska ju vara säkrare än NTFS formatet, rätta mig om jag har fel de som vet.

 

Ska gå att minska/öka en partiton med Minitool, även med program på, var ett tag sen jag gjorde det i Vista som gick bra, men som sagt ta backup först alltid vid dessa operationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodar att ditt Win 10 har redan flera partitioner på din 1Tb disk.

 

Tänkte att du skulle slippa att det blir fler än din klon när det är gjort om det går bra?

 

Och om det funkar så kan du göra den icke allokerade till vad du vill ha den till?

 

Du har väl inte hela 1Tb till bara systemet/Win10?

 

Spara allt viktigt innan du provar så du har backup på det viktiga, bilder/dokument annat.

 

Annars får du göra en ren installation av Windows på 1Tb partitionen på 3Tb disken, eller skapa flera innan du gör detta.

 

GPT tror jag inte du kommer ifrån vid ny Win10, GPT ska ju vara säkrare än NTFS formatet, rätta mig om jag har fel de som vet.

 

Ska gå att minska/öka en partiton med Minitool, även med program på, var ett tag sen jag gjorde det i Vista som gick bra, men som sagt ta backup först alltid vid dessa operationer.

ja pracis, just nu har jag 60 gb till windows och resten som en slavpartition.

jovisst men att klona till en 1tb partition lär ju ta lång tid, men bara det går att minska den sen.

 

så går detta att göra med gratis-versionen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

Tar inte så lång tid tror jag.

 

Du kan ju pröva laborera lite för att bli lite varm i kläderna, du har ju originalet kvar ifall inte det vill gå/krånglar.

 

Du installerar Minitool och kör/startar det i Windows efter det är klart.

 

Klona först din källdisk till 3Tb disken, säkert en del frågor innan du startar av Minitool.

 

Finns fler, hur man gör/använder.

 

https://youtu.be/cma_h3EVS04

 

Programmet kommer att hoppa ur Windows och starta om datorn efter du har gjort dina inställningar i kloningen/parttitoneringen och göra sina ändringar utanför Windows(typ Dos), eftersom detta inte går att göra när Windows är igång.

 

Stäng av datorn, koppla ur din källdisk(räcker med att dra ur sata-kabeln), och starta om datorn med klonen(3Tb) och se om den hoppar igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du har Aomei på din dator. Är det Aomei Partition Assistant kan du göra alla ingrepp med det programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du har Aomei på din dator. Är det Aomei Partition Assistant kan du göra alla ingrepp med det programmet.

 

Ja.

Tar inte så lång tid tror jag.

 

Du kan ju pröva laborera lite för att bli lite varm i kläderna, du har ju originalet kvar ifall inte det vill gå/krånglar.

 

Du installerar Minitool och kör/startar det i Windows efter det är klart.

 

Klona först din källdisk till 3Tb disken, säkert en del frågor innan du startar av Minitool.

 

Finns fler, hur man gör/använder.

 

https://youtu.be/cma_h3EVS04

 

Programmet kommer att hoppa ur Windows och starta om datorn efter du har gjort dina inställningar i kloningen/parttitoneringen och göra sina ändringar utanför Windows(typ Dos), eftersom detta inte går att göra när Windows är igång.

 

Stäng av datorn, koppla ur din källdisk(räcker med att dra ur sata-kabeln), och starta om datorn med klonen(3Tb) och se om den hoppar igång.

precis och jag körde på aomei denna gång det blev samma resultat som med dom andra programmen men jag tänkte att jag skulle testa det vi pratade om innan, att ändra i bios till "windows 8 uefi" och då trampade det igång.

 

under diskhanterig så läses c volymen som en "efi" partition. system recovery partitionen finns inte med och inte heller en liten oallokerad partition på 450mb som windows måste ha skapat åt mig på den andra disken av okänd anledning.

 

vid uppstarten så kommer aldrig windows-loggan upp, märkligt tycker jag men sen ser det ut som vanligt med inloggs-rutan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis och jag körde på aomei denna gång det blev samma resultat som med dom andra programmen men jag tänkte att jag skulle testa det vi pratade om innan, att ändra i bios till "windows 8 uefi" och då trampade det igång.

 

under diskhanterig så läses c volymen som en "efi" partition. system recovery partitionen finns inte med och inte heller en liten oallokerad partition på 450mb som windows måste ha skapat åt mig på den andra disken av okänd anledning.

 

vid uppstarten så kommer aldrig windows-loggan upp, märkligt tycker jag men sen ser det ut som vanligt med inloggs-rutan

 

För att prata klartext. Har du fått det som du vill ha det nu och du kommer åt hela 3 TB disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att prata klartext. Har du fått det som du vill ha det nu och du kommer åt hela 3 TB disken?

  :P  jag kommer åt hela disken och allt verkar fungera. fattar bara inte varför windows loggan inte dyker upp vid uppstarten, känns suspekt..man vill ju inte köra på något felsäkert läge eller nått annat konstigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  :P  jag kommer åt hela disken och allt verkar fungera. fattar bara inte varför windows loggan inte dyker upp vid uppstarten, känns suspekt..man vill ju inte köra på något felsäkert läge eller nått annat konstigt

 

Ok, har tyvärr inget svar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:P  jag kommer åt hela disken och allt verkar fungera. fattar bara inte varför windows loggan inte dyker upp vid uppstarten, känns suspekt..man vill ju inte köra på något felsäkert läge eller nått annat konstigt

Jag ser aldrig någon Windowslogga på min Windows 10 med UEFI

 

Efter skärmen med datormärket kommer låsskärmens helskärmsbild med fältet för inloggning. Efter inloggning kommer skrivbordet direkt

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har tyvärr inget svar på det.

man kan ju inte veta allt ;)

Jag ser aldrig någon Windowslogga på min Windows 10 med UEFI

 

Efter skärmen med datormärket kommer låsskärmens helskärmsbild med fältet för inloggning. Efter inloggning kommer skrivbordet direkt

 

LARSAS

:huh: jaha där ser man..vad heter ditt uefi då? det jag körde på först heter "other lagacy and UEFI" och det andra alternativet som jag kan välja på är "windows 8 UEFI", det jag nu kör på för att kunna läsa hela min 3tb disk som master. konstigt alltså..som att det skulle vara nått nytt i windows 8 att kunna köra diskar större än 2tb, måste väll gå på äldre versioner som vista och 7an med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte ser Windowsloggan är inget att oroa sig för. Hänger säkerligen ihop med att du nu använder "full" UEFI.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte ser Windowsloggan är inget att oroa sig för. Hänger säkerligen ihop med att du nu använder "full" UEFI.

 

LARSAS

jo så är det ju. fattar dock inte varför den inte syns bara för att man använder en annan UEFI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du kanske måste uppgradera ditt BIOS. Kolla vad du har för version installerad och vad det finns för aktuell version. Däremellan kan du läsa på vad som ändrats i versionerna eller så uppgraderar du helt enkelt och testar.

 

Edit: Såg inte att det fanns en sida till med inlägg. Du kan bortse från detta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...