Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig synk fast ok i redigering


rammega

Rekommendera Poster

Vad beror det på att titt som tätt klagar tittaren på att det inte synkar. Man tror ju att det är bra när man kollat i redigeringen och färdiga resultatet på datorn?

Finns det hjälpmedel för att säkra upp detta fenomen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, när du har film och ljud på tidslinjen, så bör du kunna välja hela ljudspåret genom att klicka i början på fliken innan detta.

Det bästa är att du kopierar hela ljudspåret till ett nytt ljudspår, markera det gamla och dölj.

Sedan arbetar du med det nya, men det behövs egentligen inte.

 

  • Men först så rekommenderar jag starkt att du sparar projekt under ett nytt namn och arbetar med detta istället, ifall nåt skulle gå fel så har du originalet kvar och kan börja om.

 

Kom ihåg att zooma in, då får du bättre kontroll när du gör detta manuellt.

Nu kan man flytta detta manuellt, men om du hittar igen var man kan flytta och klickar, så skall en liten dialogruta komma fram och där kan du skriva in värden i stället.

Tex. + 0.1 sek (eller mindre) så skall ljudspåret flyttas fram.

Annars klicka och dra i ljudspåret för att flytta eller leta i verktygslisten för att flytta.

Sedan kör du en förhandsgranskning (play back) och kontrollerar, ev. justera igen och kolla.

 

Principen ovan är lika oavsett videoredigerings-program.

Tyvärr var det så länge sedan jag höll på med detta så jag måste friska upp minnet lite.

 

Men se här för praktiska tips, även om du inte har någon "klappa" så kan man faktiskt använda en skoklack mot golvet, nån som slår i en dörr etc.

http://www.voodoofilm.org/nyheter/hdslr-ljud-2221

Och

 

https://www.youtube.com/watch?v=bPo_fMQsfLI

Mvh

 

[Edit] Se också denna tråd: //eforum.idg.se/topic/336117-synkproblem/?p=1578192

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. missförstånd här. 

Allt funkar hos mig. men när man ska kolla på det på typ youtube eller FB så synkar det inte för vissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. missförstånd här. 

Allt funkar hos mig. men när man ska kolla på det på typ youtube eller FB så synkar det inte för vissa.

Aha, ja men då kan det bero på att för den/dom personerna har för dålig hårdvara, för klen dator helt enkelt (alt. att dom  har klen uppkopplingshastighet) för att kunna spela upp filmen från Youtube i högupplöst format.

Då kan det bli så att bilden liksom fryser till i korta mikropauser, medan ljudet fungerar.

Och det kan då upplevas att ljud och bild inte synkar.

 

Lösningen kan vara att i Youtube ändra uppspelnings-kvalitet, sänka denna:

Nere till höger i Youtube fönstret > inställningar (ser ut som ett kugghjul) > kvalitet > kanske ändra från full HD 1080P till 720P eller 480P

Det är heller ingen större mening att spela upp filmen i högre upplösning än vad grafiken klarar att återge.

 

Så får jag göra på en av mina gamla burkar som inte riktigt orkar med 1080P HD upplösning från Youtube (fast grafiken klarar 1080P begränsningen är i processorn hos mig), trots att valet på Youtube inställningarna ofta står på Automatisk men tyvärr verkar den vilja välja ett eller ett par steg för hög kvalitet för just denna maskin.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...