Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor, moderkort och f-n och hans moster


Mackan S

Rekommendera Poster

Jag skall köpa mig en ny dator,vad kan ni rekomendera mig att välja för komponenter i den,

AMD Duron, Athlon el. Intel, Asus el. A-bit, osv.osv.

 

Jag har följande krav:

Billig,(jag är student).

Spelbar.

CD och DVD.

Grafikkort med TV-out.

Uppgraderingsbar vid senare tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall köpa mig en ny dator,vad kan ni rekomendera mig att välja för komponenter i den

Jag har följande krav:

Billig,(jag är student).

 

"Billig" är ett relativt begrepp... men här är mitt förslag:

 

 

Processor: Det är AMD som gäller. Athlon 1Ghz (266Mhz) ger mycket för pengarna, ca 1050 kr.

Processorfläkt: Någon rejäl variant. Taisol med kopparkärna har funkat bra för mig, ca 250 kr.

Moderkort: Ett väl beprövat och säkert kort, som Asus A7V133 KT133 eller Microstar MS-K7T Turbo KT133A, ca 1350 kr.

Minne: Eftersom vi gör ett budgetsystem har jag satsat på SDRAM, då DDR leder till dyrare minnet och moderkort. 256MB PC133 SDRAM (original), ca 400 kr.

Grafikkort: Håll dig till Nvidia, eftersom datorn bland annat ska användas till spel. GeForce2 GTS Pro 64MB (kortfabrikat mindre viktigt), ca 1700 kr. Eller ett GeForce2 MX400 64MB, ca 1000 kr.

Ljudkort: Varför krångla till det? Creative SoundBlaster Live, ca 400 kr.

Hårddisk: 60GB är billigt och bra. 7200 RPM rekommmenderas. Exempelvis Western Digital Caviar XL, ca 2100 kr.

CD/DVD: Någon hyfsat snabb kombovariant (exempelvis Pioneer DVD-116 16X DVD/40X CD), ca 1000 kr.

Chassi: Inget man ska spara pengar på. Chieftec TL-10W Scorpio MidiTower, ca 1200 kr.

 

Summa: ca 6650-7350 kr

 

Du nämnde inget om CD-brännare, så jag har utgått från att du inte behöver någon. Samma sak med tangentbord, mus, skärm och skrivare.

 

Tänkbara framtida uppgraderingsvägar för det här systemet är:

A) Byt minne och moderkort och gör om det till ett DDR-system