Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor, moderkort och f-n och hans moster


Mackan S

Rekommendera Poster

Jag skall köpa mig en ny dator,vad kan ni rekomendera mig att välja för komponenter i den,

AMD Duron, Athlon el. Intel, Asus el. A-bit, osv.osv.

 

Jag har följande krav:

Billig,(jag är student).

Spelbar.

CD och DVD.

Grafikkort med TV-out.

Uppgraderingsbar vid senare tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall köpa mig en ny dator,vad kan ni rekomendera mig att välja för komponenter i den

Jag har följande krav:

Billig,(jag är student).

 

"Billig" är ett relativt begrepp... men här är mitt förslag:

 

 

Processor: Det är AMD som gäller. Athlon 1Ghz (266Mhz) ger mycket för pengarna, ca 1050 kr.

Processorfläkt: Någon rejäl variant. Taisol med kopparkärna har funkat bra för mig, ca 250 kr.

Moderkort: Ett väl beprövat och säkert kort, som Asus A7V133 KT133 eller Microstar MS-K7T Turbo KT133A, ca 1350 kr.

Minne: Eftersom vi gör ett budgetsystem har jag satsat på SDRAM, då DDR leder till dyrare minnet och moderkort. 256MB PC133 SDRAM (original), ca 400 kr.

Grafikkort: Håll dig till Nvidia, eftersom datorn bland annat ska användas till spel. GeForce2 GTS Pro 64MB (kortfabrikat mindre viktigt), ca 1700 kr. Eller ett GeForce2 MX400 64MB, ca 1000 kr.

Ljudkort: Varför krångla till det? Creative SoundBlaster Live, ca 400 kr.

Hårddisk: 60GB är billigt och bra. 7200 RPM rekommmenderas. Exempelvis Western Digital Caviar XL, ca 2100 kr.

CD/DVD: Någon hyfsat snabb kombovariant (exempelvis Pioneer DVD-116 16X DVD/40X CD), ca 1000 kr.

Chassi: Inget man ska spara pengar på. Chieftec TL-10W Scorpio MidiTower, ca 1200 kr.

 

Summa: ca 6650-7350 kr

 

Du nämnde inget om CD-brännare, så jag har utgått från att du inte behöver någon. Samma sak med tangentbord, mus, skärm och skrivare.

 

Tänkbara framtida uppgraderingsvägar för det här systemet är:

A) Byt minne och moderkort och gör om det till ett DDR-system

B) Byt processorn till en snabbare Athlon T-Bird. Exempelvis 1,4 Ghz.

C) Den gamla vanliga: köp snabbare grafikkort.

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här tänkte jag först köpa (böt till lite värre grejer när jag fick mer pengar). Detta tillsammans kostar <4500kr på datorbutiken.com. Lägg till en DVD-spelare så blir det c:a 5300. Detta är utan chassi och floppy oh då blir c:a 800kr till.

 

Moderkort ASUS A7V 133-C KT133

Processor Duron 750

Grafikkort Geforce2 MX200 32MB Point of View tv-ut

Hårddisk IBM Deskstar 7200rpm/20GB

Ljudkort Soundblaster PCI 128

Nätverkskort NoName 10/100Mbit TP

Minne 256MB orginal PC133

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billig för mig är i runda slängar 5000:-

Så det blir lite för dyrt med ditt förslag Björn. På vilka delar kan man snåla in ytterligare och på vilka ska man inte göra det?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som du inte ska snåla med är minnet...ta "minst" 256 MB...

 

Och är du en "budget gamer" så bör du inte sträcka dej under GeForce 2 GTS (möjligtvis MX, som jag är nöjd med)...

 

Ljudkort spelar inte så stor roll för dom flesta tror jag...men ett "vanligt" Live kort för en 500 spänn passar nog bra...

 

Hårddisk...???...ja, jag tycker dom som tidigare nämnts är bra...

 

Processor...kör på en AMD Athlon...möjligtvis Duron...

 

MSI K7T Turbo funkar PREFEKT för mej...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som du inte ska snåla med är minnet...ta "minst" 256 MB...

 

Och är du en "budget gamer" så bör du inte sträcka dej under GeForce 2 GTS (möjligtvis MX, som jag är nöjd med)...

 

Ljudkort spelar inte så stor roll för dom flesta tror jag...men ett "vanligt" Live kort för en 500 spänn passar nog bra...

 

Hårddisk...???...ja, jag tycker dom som tidigare nämnts är bra...

 

Processor...kör på en AMD Athlon...möjligtvis Duron...

 

MSI K7T Turbo funkar PREFEKT för mej...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som du inte ska snåla med är minnet...ta "minst" 256 MB...

 

Och är du en "budget gamer" så bör du inte sträcka dej under GeForce 2 GTS (möjligtvis MX, som jag är nöjd med)...

 

Ljudkort spelar inte så stor roll för dom flesta tror jag...men ett "vanligt" Live kort för en 500 spänn passar nog bra...

 

Hårddisk...???...ja, jag tycker dom som tidigare nämnts är bra...

 

Processor...kör på en AMD Athlon...möjligtvis Duron...

 

MSI K7T Turbo funkar PREFEKT för mej...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ont om pengar och ska ha den för att jobba med och kolla nån DVD

ASUS TUSL2-C

Celeron 800MHz, brinner inte upp om kylningen inte är perfekt och behöver inte kylas av en "dammsugarfläkt" jag avser ljudet ;-).

http://www.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/index.html

 

256MB

ATI Radeon VE 32MB DDR med TV-out, bästa kortet i prisklassen för att kolla DVD.

Men för 5000 tror jag inte du får ihop en ny burk.

 

 

 

Varför inte cykla istället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billig för mig är i runda slängar 5000:-

Så det blir lite för dyrt med ditt förslag Björn. På vilka delar kan man snåla in ytterligare och på vilka ska man inte göra det?

 

Hmm... tillbaka till miniräknaren :)

 

Vi kan börja med att gå ner till den optimala lågbudgetprocessorn: En Duron 750Mhz för ca 480 kr. Detta är bra, eftersom processorn är så enkel att uppgradera senare.

 

Om vi i övrigt kör på mitt ursprungliga förslag (med MX400 grafikkortet) är vi då nere på 6080 kr totalt.

 

Om vi sedan går ner i HD-storlek till 40GB (samma modell annars) är vi nere på 5530 kr.

 

Fläkt, minne, ljudkort, CD/DVD, moderkort går liksom inte att spara på.

 

Så då måste vi spara på chassit. Jag rekommenderade ett Chiefttec för 1200 spänn... men visst. Man klarar sig med ett lågbudgetchassi om man nu måste (men det är irriterande när man ska in och mecka). Ta till exempel ett Addtronics chassi för 800 spänn så är du totalt nere i omkring 5130 kr med de prisexempel jag har gett här.

 

Och om du letar lite kan du nog hitta de här prylarna till någon hundralapp lägre pris och komma ner i 5000 spänn. Lycka till.

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla föreslår stor hårddisk men själv klarar jag mig gott och väl med 20 Gig.

Däremot är 256 MB i RAM precis som alla säger att rekommendera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla föreslår stor hårddisk men själv klarar jag mig gott och väl med 20 Gig.

 

Skälet är att prisskillnaden är obetydlig i dag. Om vi tittar på Maxtor så kostar deras (5400 rpm) 20GB-modell ca 1100 kr och deras 40GB-modell ca 1200 kr. Ungefär så är det bland de flesta hårddisktillverkare.

 

Kan man få dubbelt så stor disk genom att lägga på en hundring känns valet ganska enkelt. 40/60 GB hårddiskar ger mest valuta för pengarna i dag.

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...