Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärm roterar ej. Windows 10 Surfplatta med tangentbord.


PcHem

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en surfplatta med tillhörande tangentbord som inte längre tror sig vara en surfplatta. Lamina T-1010B.NORD är namnet och jag har senaste Windows 10 uppdateringen från januari 20171607 14393.693.

 

Problemet är att när jag kör plattan utan tangentbord roterar den inte längre automatiskt.

 

Det läget existerar inte längre i Inställningar/Visningsalternativ utan måste ändras manuellt varje gång, drygt.

Inte heller på Inställlningar/Avancerade skärminställningar går det att bocka i Automatisk skärmrotation.

 

Startar jag Kontrollpanel för Intel HD grafik listas skärmen enbart som inbyggd bildskärm vilket jag tycker verkar vara felaktigt på en surfplatta?

 

I enhetshanteraren listas en okänd enhet som inte går att hitta varken med drivrutin från internet, datorn eller sökning av maskinvaruförändring?

 

Finns det något pålitligt drivrutinsprogram som kan rädda mig? Varken Driver Max eller Driver Booster har lyckats hjälpa mig.

 

Jag har även ominstallerat Windows 10 först med behållna appar och filer sen helt ren ominstallation utan lösning. 

 

Tacksam för tips.

post-112641-0-08190100-1484342696_thumb.png

post-112641-0-55190500-1484342709_thumb.png

post-112641-0-33621100-1484342829_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller den okända enheten brukar det vara enklast att söka på dess Maskinvaru-id som man hittar så här:

Högerklicka på enheten i Enhetshanteraren och välj Egenskaper.

Välj fliken Information.

Välj Maskinvaru-ID i rullgardinsmenyn Egenskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller den okända enheten brukar det vara enklast att söka på dess Maskinvaru-id som man hittar så här:

Högerklicka på enheten i Enhetshanteraren och välj Egenskaper.

Välj fliken Information.

Välj Maskinvaru-ID i rullgardinsmenyn Egenskap.

Hej.

Maskinvaru-ID är

ACPI\VEN_BOSC&DEV_0200

ACPI\BOSC0200

*BOSC0200

 

Hur använder jag den informationen?

 

Hittar en drivrutin för windows 8 längst ned här http://driverlibs.com/download/BMA2x2-%28BMA250E-BMA255-BMA222E-BMA280%29-Accelerometer

 

Kan jag prova den i Windows 10?

EDIT fungerade ej. Efter installation gick det ej att läsa programmet, felaktiga tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Accelerometer-drivrutiner, som är till för att datorn ska stänga av hårddisken när man tappar den, är nog bäst att hämta på datortillverkarens webbsida för ens datormodell. Man kan inte lita webbplatserna som har drösvis med mer eller mindre osorterade drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Accelerometer-drivrutiner, som är till för att datorn ska stänga av hårddisken när man tappar den, är nog bäst att hämta på datortillverkarens webbsida för ens datormodell. Man kan inte lita webbplatserna som har drösvis med mer eller mindre osorterade drivrutiner.

Tack för svar. Struntade i den uppdateringen då installationsprogrammet inte ens visade korrekta svenska tecken!

 

Funderar på om jag ska installera Remix OS for PC eller Linux Mint istället nu när ändå inte garantin gäller. Antar att dom OS:n söker upp egna drivrutiner så problemet kanske löses ändå.

Får fundera ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remix OS for PC fungerar. DVS från minneskort i USB-adapter! Gick ej att installera på hårddisken men jag får försöka igen. Från USB startar allt men då är skärmen konstant i stående läge. Trevligt dock med Android M möjligheter.

 

Denna gång körde jag gästläge och som sagt från USB sticka mest för att se om det gick. Vid nästa tillfälle bör det bli mer permanent och från hårddisken. Får googla om rotationsmöjligheter i Remix OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...