Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart bild när jag startar datorn


Kille_83

Rekommendera Poster

Har en Hp Pavilion laptop med Windows 10 på. Som strular. Började med att den häger sig när man startar den.

 

Har installerat om windows 10 på den ca 4 gånger nu. Sista gången på en annan hårddisk. Den funkar någon timme. Sen blir det svart bild. Startar man sen om den är det samma sak.

Kanske fel med grafiken?

 

Kom upp följande meddelande när jag installerade windows 10. Kanske har något med det att göra?

 

”Det går inte installera Windows på den här disken. Den markerade disken har

 MBR-partitonstabell. I EFI-baserade system kan Windows endast installeras på GPT-diskar”

 

Formaterade om hårddisken till GPT. Då kom detta upp. Men gick installera Windows ändå.

 

”Det går inte installera Windows på den här disken. Den valda disken har partitonstypen GPT”

 

Den har fungerat felfritt med Windows 10 innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det är någon del inuti datorn som blir för varm?

Inträffar ofta därför att det har kommit in damm i ventilationshålen och -kanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levererades datorn med W10 på? I så fall bör du väl fortfarande ha garanti på den, lämna in.

Cecilia föreslår damm, rengöring från damm, kolla på Youtube hur man öppnar din modell och gör ren från damm.

Brukar själv hålla till på den rostfria diskbänken med sådant här för att minska risken för skador från statisk elektricitet.

Eller lämna in den till din lokala datorfirma för rengöring, kostade en vän 500kr och den funkade mycket bättre efteråt.

 

Levererades datorn med ett annat Windows. Så testa att installera detta Windowset. Igen.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-windows-7-8-och-8-1-fran-ett-usb-minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det är någon del inuti datorn som blir för varm?

Inträffar ofta därför att det har kommit in damm i ventilationshålen och -kanalerna.

Kanske blir för varm. Fläkten går upp på full speed.

Har haft den öppen men såg inget damm i den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levererades datorn med W10 på? I så fall bör du väl fortfarande ha garanti på den, lämna in.

Cecilia föreslår damm, rengöring från damm, kolla på Youtube hur man öppnar din modell och gör ren från damm.

Brukar själv hålla till på den rostfria diskbänken med sådant här för att minska risken för skador från statisk elektricitet.

Eller lämna in den till din lokala datorfirma för rengöring, kostade en vän 500kr och den funkade mycket bättre efteråt.

 

Levererades datorn med ett annat Windows. Så testa att installera detta Windowset. Igen.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-windows-7-8-och-8-1-fran-ett-usb-minne

 

Den är 2 år, så ingen garanti kvar.

Den hade Windows 8 från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske blir för varm. Fläkten går upp på full speed.

Har haft den öppen men såg inget damm i den

Om fläkten går för fullt är det ju varmt.

 

Hur mycket öppen?

Kan det ha blivit fel när du satte ihop den så att kylningen inte längre fungerar som den ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fläkten går för fullt är det ju varmt.

 

Hur mycket öppen?

Kan det ha blivit fel när du satte ihop den så att kylningen inte längre fungerar som den ska?

Så man såg moderkort och allting. Den verkade bli varm innan med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej

 

Har oxå en HP pavilion laptop några år gammal och de nblir vansinnigt varm och har varit så i flera år. kör med Kylplatta som ger en marginell effekt av kylning alltså inget resultat jag är nöjd med men den hänger sig inte lika ofta. har  dock inte  tagit isär datorn då om jag inte minns fel så ska en hel del skruvar bort innan man kommer åt fläkten.

 

verkar vara en konstruktionsfel på just denna modell då jag läst att flera användare har samma problem med HP pavilion.

 

jag dammsuger och håller rent runt kylplattan och dammsuger därbak nästan varannan dag och det är väl det som gjort att jag lyckats hålla värmen någorlunda I schack.

 

ska snart köpa en ny men det blir inte någon HP pavilion I alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har oxå en HP pavilion laptop några år gammal och de nblir vansinnigt varm och har varit så i flera år. kör med Kylplatta som ger en marginell effekt av kylning alltså inget resultat jag är nöjd med men den hänger sig inte lika ofta. har  dock inte  tagit isär datorn då om jag inte minns fel så ska en hel del skruvar bort innan man kommer åt fläkten.

 

verkar vara en konstruktionsfel på just denna modell då jag läst att flera användare har samma problem med HP pavilion.

 

jag dammsuger och håller rent runt kylplattan och dammsuger därbak nästan varannan dag och det är väl det som gjort att jag lyckats hålla värmen någorlunda I schack.

 

ska snart köpa en ny men det blir inte någon HP pavilion I alla fall.

Hej!

 

Eftersom HP Pavilion är en av de mest sålda datorserierna i världen under ca 20 år är det ju inte konstigt om det är många som råkar ut för olika problem med dem, även om andelen med problem inte är större än för dem med andra datorer. Vissa datormodeller har värmeproblem och det gäller alla tillverkare. Det är viktigt att redan från början aldrig ställa en dator på ett mjukt underlag (täcken, bordsdukar mm) utan endast på bordskivor och liknande samt följa tillverkarens anvisningar när det gäller underhåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med att ställa datorn på mjukt underlag så har jag aldrig någonsin gjort  det med denna laptop. man får ju brännskador om man sitter längre än tjugo minuter med den i knät.

Som jag skrev så är jag väldigt pedant med mina närområden där jag sitter med min laptop, på hård bänkskiva och kylplatta, och surfar och streamar lite film då och då.

Ser man på luftintaget under så är det inte stort och sitter mycket längre ner än luftutblåset.

 

men menar du att det är ett generellt problem på laptops? har inte haft så många bärbara utan mest stationära.

hur vet man i så fall vilken  laptop man ska köpa om man vill slippa hålla på med kylplattor o dylikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att många bärbara har värmeproblem efter några år.

 

Utmärkt att du är försiktig med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP verkar generellt ha värmeproblem enligt mig.

 

De deltagare jag jobbar med som har egna HP laptops med sig brukar fråga varför de blir väldigt varma.

 

T.o.m. tangentbordet blir varmt uppe vid vänster sida.

 

Har kasserat en hel del HP laptops som gett upp under åren och några andra märken med, kan ju vara åldersrelaterat också när de kommer upp över 4-5 år.?

 

Har även några gamla Lenovo T61 som också blir varma på undersidan och utblås men fungerar bra än men skärmarna är trötta.

 

Dammet är nog största boven med åren i fläktsystemet och ofta inte lätt att komma åt för novisen med rätt verktyg/kunskap.

 

Hårt underlag gäller och gärna en penna inunder bakkanten för att få upp den en liten bit från bordet för bättre cirkulation av luften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...