Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lagg och tangentbordslagg i spel


lucasmarts

Rekommendera Poster

Sedan en tid tillbaka så upplever jag väldiga störningar i spel som tar lite extra kraft som Battlefield 1 och Battlefield Hardline. I det sistnämnda har jag dock inte haft problem med sedan tidigare men har bytt router, dock till en mycket bättre router så det verkar märkligt om det är det som är problemet. Jag har en lina på 100mb ner och har haft länge.

 

Vad som händer är att rätt som det är så händer det inget när jag använder tangentbordet. Musen fungerar precis som den ska. Jag har läst på andra forum att fler haft problem med detta, är det någon som har någon idé om vad som kan vara problemet. Tangentbordsproblemet är ej när jag exempelvis skriver i Word osv.

 

Bifogar bild från Wattman (Radeon) som visar hur det ser ut när jag spelar, det är några stora dipp, vet dock ej varför.

post-65755-0-61574100-1484233524_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har också dessa två extremt krävande spel och jag måste säga att Battlefield Hardline verkar mest krävande när det gäller minne och CPU (men det kan ju bero på att spelmotorn inte är optimerad?), medan BF1 är extremt snyggt, fast det är båda och jag gillar båda - kanske BF1 får ett övertag där...Hehe.

 

Men jag har absolut inte upplevt det som du har med lagg.

 

Men du skriver:

Sedan en tid tillbaka så upplever jag väldiga störningar i spel som tar lite extra kraft

 

Betyder detta att det har fungerat bra tidigare?

I så fall, har du nyligen gjort något med datorn:

Tex. installerat ny hårdvara, drivrutiner eller mjukvara?

Något annat som du kan tänka på som skett innan detta?

 

Ett Tips att börja med:

Eftersom jag ser att du kör med AMD:s Radeon Relive (deras senaste och häftigaste mjukvara förvisso)!

Stäng av Wattman till att börja med.

Detta är till för att regelrätt  automatiskt kunna överklocka samtidigt att spara energi när GPU-kraft inte används, men så fort det händer något: tex. att man vrider sig om eller att det börjar blåsa i träden så kvistar och löv rör sig - direkt skall GPU och grafikminnena köra upp på den nödvändiga fart som krävs för att hålla FPS uppe - och krävs det full fart så skall detta ske omedelbums.

Detta är så pass nytt och ännu inte hunnit bli optimerat, så det kan mycket väl vara detta som ställer till det.

Alla grafikkort stödjer heller inte detta till fullo - än så länge.

 

Men - nu finns det väl egentligen ingen direkt knapp för att stänga av Wattman?

Så prova detta:

 

1) Öppna Radeon inställningar

2) Spel

3)  Globala inställningar

4. Global grafik > klicka Återställ till höger - en fantastiskt liten ruta > ny ruta kommer upp: klicka Grafikinställningar => och Global sk. Overdrive bör nu vara avstängd.

Då bör också den bild du har ovan att försvinna när du klickar på 'Global Wattman' fliken till höger när du går in i denna meny bara för att "titta".

 

5. För att aktivera Wattman: klicka 'Global Wattman' i fliken till höger > Återställ  > du måste nog svara ja på frågan om du vill återställa Wattman-inställningarna => då tror jag att Wattman återigen skall vara i gång...

Då bör också den bild du har ovan att återkomma när du går in i denna meny och vilken uppdateras kontinuerligt.

 

Nästa steg:

I detta häftiga Radeon Relive s/w finns en extremt bra "video and picture caption" funktion, som jag måste säga är bättre än allt annat jag provat.

Men, ha bara detta påslaget ifall du funderar på att skapa ett videoklipp från en spel session, ta ett eller multipla skärmklipp, eller om du skall "streama" - annars stäng av. 
Även om du inte aktivt spelar in något, så kommer det sk. "overlay" det medför att skapa vissa fördröjningar=lagg.

Radeon S/W > Radeon inställningar > Relive => Av

Denna inställning är påslagen som standard.

 

Ja för att testa, just nu har jag tyvärr inga bättre tips att ge.

Mvh :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...