Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Debian 8.6.0 Jessie: Tappar internetuppkoppling och tiden stannar


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Ville prova något nytt och slängde in Debian 8.6.0 Jessie LXDE för ett par dagar sedan.

 

Nu har jag upptäckt en störande detalj nämligen att när min laptop varit i viloläge. Alltså stängt locket, för att dagen efter öppna och starta igen. Då har tiden stannat exakt vid tidpunkten där jag avslutade. Efter sådär fem minuter hoppar tiden igång och visar rätt klockslag.

 

En annan störande detalj efter viloläget är att även internetuppkopplingen tappas. Datorn får ingen kontakt med någon webbserver. Jag får klicka på "Försök igen" ett antal gånger innan jag kommer ut på internet.

 

Hände aldrig med Fedoras distar.

 

Varför strular Debian? Något jag missat just med Debian?

 

Tack på förhand för alla svar och tips! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Distributioner är som bilar och människor. De är olika. Bra sidor och sidor man inte gillar. Vill du få reda på vad som orsakar de problem du har gå med på nått Debian forum eller Debian utvecklingen.

Tycker du dom här problemen är irriterande men inte värda att lägga din tid på återgå till Fedora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Distributioner är som bilar och människor. De är olika. Bra sidor och sidor man inte gillar. Vill du få reda på vad som orsakar de problem du har gå med på nått Debian forum eller Debian utvecklingen.

Tycker du dom här problemen är irriterande men inte värda att lägga din tid på återgå till Fedora.

 

Tack för svar!

 

I övrigt fungerar systemet utan problem just nu.

 

Viloläget kan jag egentligen strunta i om nu det är orsaken till dom här nämnda problemen. Det har mer med lathet att göra och att slippa vänta på en bootande dator.

 

Även i Windows gav viloläge upphov till problem, så att det är inte alltid det fungerar i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det kan vara energisparinställningar för det trådlösa nätverkskortet som spökar.

Jag brukar stänga av det för det trådlösa nätverkskortet i windows för undvikande av problem.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej!

Det kan vara energisparinställningar för det trådlösa nätverkskortet som spökar.

Jag brukar stänga av det för det trådlösa nätverkskortet i windows för undvikande av problem.

 

/ Jari

 

Tack för svar!

 

Mycket möjligt att det är orsaken till problem även här.

Problemet är att jag har rotat runt bland alla tänkbara menyer utan att hitta var jag ställer in det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta efter "power management" eller liknande. Vet att det finns i Gnome ivf, men bör finnas i andra GUIs också.

 

Just att nätverkskortet stängs av hade jag haft problem i min gamla dator, kom aldrig igång igen utan omstart efter viloläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Leta efter "power management" eller liknande. Vet att det finns i Gnome ivf, men bör finnas i andra GUIs också.

 

Just att nätverkskortet stängs av hade jag haft problem i min gamla dator, kom aldrig igång igen utan omstart efter viloläge.

 

Tack för svar!

 

Kan inte hitta det i menyerna.

En lösning som jag kör med nu är att strunta i viloläget. Då fungerar det tillfredställande med det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...