Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej,

gammalt slitet tema som behandlas på många forum, bl.a. här, men jag hittar ingen lösning.

För ett par år sedan använde jag Plexgear Moviesaver 500 Videograbber för att digitalisera VHS-kassetter. Det kom tillsammans med ett program som heter PowerDirector, och digitaliseringen gick utmärkt.

När jag nu ska fortsätta funkar det inte. Jag har testat med två datorer (båda med Windows 10), två olika videobandspelare och två olika mjukvaror: förutom PowerDirector även det som PC för Alla tipsar om på http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.506676/vhs-till-dvd: Debut Video Capture. Plus VLC också. Ljudet verkar registreras men det kommer ingen bild. Och alla inställningarna i programmen är rätt.

Möjligen funkar inte MovieSaver med Windows 10 (fast det verkar väldigt konstigt, allt annat funkar ju). Innan jag köper en ny videograbber tänkte jag kolla: min ena dator har ett tv-kort. Borde jag inte kunna digitalisera via det, utan annan hårdvara? Jag har testat att koppla bild- och ljudkablarna dit men det händer ingenting, kortet kommer inte ens upp som ett alternativ under Capture Device. Kortet är ett WinTV-HVR-1200 Hauppauge DVB-T Multi-PAL 71949 LF.

Tacksam för input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ditt TV-kort stöds inte av Windows 10. Du behöver installera drivrutin för kortet för att det skall fungera.

Vad du kan göra är att prova att installera drivrutinen för kortet som finns för Windows 8. Ibland fungerar det.

 

Här hämtar du den senaste versionen av drivrutin för kortet:

 

http://www.wintvcd.co.uk/drivers/driver85_1_54_32328.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla NoWin och Åge N.

Nu har jag testat att köra programmet i Win7 mode, och det hjälpte inte.

Och jag laddade ner och installerade den nya drivrutinen till tv-kortet (35005). Nu syns tv-kortet som en bildkälla i inställningarna, men inte under Capture Device utan under Webcam, och det blir fortfarande ingen bild.

Det var värt ett försök, men jag tror det är enklast om jag bara köper en ny videograbber för några hundralappar.

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Vill bara berätta hur det gick sen.

Jag gick till Kjell & Co. där jag hade köpt Plexgear Moviesaver 500 och förklarade problemet. En väldigt sjyst kille försökte inte genast sälja på mig Moviesaver 600 utan rådde mig att först ladda ner drivrutinerna till 600 från deras webbplats och testa tillsammans med 500-dongeln. Tyvärr funkade inte det heller.

Så nu har jag köpt 600, och det funkar klockrent. Vilket bekräftar att 500-dongeln inte funkar med Win10. Och den tid jag la ner på att försöka lösa det var värd mer pengar än de få hundralappar 600-dongeln kostar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...