Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få min surfplatta snabbare ?


kalepe

Rekommendera Poster

Jag har en ASUS Transformer Pad TF700T, något år gammal med   Android 4.2.1. Inga nya uppdateringar att hämta enl.plattan själv.

Trots utmärkt wi-fi signal så är den så trög, så trög.  Kollar jag inställningar/lagring så ser jag totalt utrymme  27.15GB, tillgängligt 24.76 GB

Hur stort RAM-minne framgår inte.   Jag har inaktiverat en massa appar och använder ca 10 st, däribland 2 tidningar och Facebook.

 

Min fru har en Sony surfplatta modellnr SGP771 med Android 6.0.1.  Den funkar som en dator bör funka, bara att bläddra i tidningen utan saggningar.

 

Kan en del om "vanliga" datorer men är för gammal för surfplattorna. Kan man göra något, nyare op-system, mer RAM, har jag 'skit' i plattan?

Har inget spec. virusprog men kör CCleaner då och då.

Eftersom den från början hade ok responstid så må det väl vara något som bromsar upp.

 

Tacksam för info och tips. Brukar alltid få utmärkta råd från forumet.

 

Med vänlig hälsning  Lennart i Göteborg

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fabriksåterställning kanske?

Och sedan testa den direkt med förinstallerade appar för att se om den upplevs snabbare då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har under en längre tid har problem med en oerhört trög surfplatta, Samsung Galaxy A, android grundversion 3.0.31, nuvarande version 4.2.2.

 

Den inbyggda webbläsaren slutade i stort sett att fungera, (eforum var värst med all reklam som hoppade fram och tillbaka och det blev inte bättre av att min viruskontroll sedan kollade allt). Har sedan dess testat ”alla” övriga webbläsare inklusive Adblock, där jag dock inte gillade formatet för eforum som jag tror är anpassat för mobil. Har hankat mig fram med den inbyggda läsaren för vissa sajter och Chrome som har fungerat bättre för vissa.

 

Finns det för mycket data lagrat i cacheminnet blir det tvärstopp i plattan.

 

I förgår så avinstallerade jag 8-10 appar som jag inte längre använder eller bara valde att sluta använda. Det frigjorde mycket plats och av mina 16 GB är nu 8 GB ledigt. Och det hade god effekt! Nu fungerar plattan definitivt mycket bättre och snabbare.

 

Men: strax före jul skulle jag titta på TV4Play och blev upplyst om att appversionen nu är för gammal och en ny version måste hämtas. Gjorde så - men blev upplyst om att den nya versionen inte kan installeras på min platta då min version 4.2.2 är för gammal! För att appen ska fungera krävs version 4.3 eller senare.

 

Så jag tänker att jag har två val: endera nöjer jag mig med att använda de funktioner som fungerar för mig (för närvarande skapligt bra), eller också får jag finna mig i att skaffa en ny platta där alla nya appar accepteras och fungerar till fullo.

 

Vad kalepe ska göra kan jag ju inte säga, men prova att avinstallera (inte bara stoppa) så många appar som möjligt och töm sedan cacheminnet, för att få betydligt mer fritt utrymme. Se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...