Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

För enkelt? Klona i st.f. att backa upp?


Rolf Tymark

Rekommendera Poster

Det var länge sedan jag skrev här...

 

Jag har en stationär dator med två hårddiskkassetter.

I den översta har jag sedan länge haft en 1TB hårddisk, med två partitioner.

 

Jag har en väldig massa externa hårddiskar.

Mycket av materialet utgörs av diverse svåröverblickbara backuper och säkerhetskopior.

 

Nu har jag testat att  i den nedre hårddiskkassetten sätta in ytterligare en 1TB hårddisk,

(av samma märke och modell som den första),.

 

Men hjälp av Acronis True Image 2017 klonade jag

den 'översta' 'original'-hårddisken till den 'nedersta'.

Det funkade. När jag plockade ut originalet och bootade om

på den kopierade hårddisken uppstod inga problem.

 

Jag fick nu snilleblixten att låta bägge hårddiskarna sitta kvar i hårddiskkassetterna

och ställa in Acornis att regelbundet klona s.a.s. A till B. 

 

Min fundering gäller den omständigheten att de två hårddiskarna är exakt likadana.

Jag har för många år sedan läst någonstans att det då kan bli problem för Windows

att hålla reda på vilken som är vilken.

 

I Diskhanteraenr kan jag skilja på diskarna,m eftersom det i originalet

finns några MB oallokerat utrymme, som inte kopieras till kopian.

Men hur kan Acronis veta vilken disk som är original och vilken som är kopia..

Det är ju viktigt för mig att Acronis inte ersätter originalet med en gammal kopia.

 

På något sätt verkar det hela att fungera. Känner någon till något problem med mitt upplägg? 

 

(Det verkar ibland som om jag är den ende i Sverige som kör med hårddiskkassetter. Varför?

Finns det några nackdelar med dem? 

 

Rolf Tymark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte finnas någon möjlighet att schemalägga en kloning i Acronis TrueImage, men det går ju att t.ex. på söndagskvällen starta kloningen manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte finnas någon möjlighet att schemalägga en kloning i Acronis TrueImage, men det går ju att t.ex. på söndagskvällen starta kloningen manuellt.

Det går med Windows inbyggda Task Scheduler. Schemaläggning skall göras i operativsystemet för att inte behöva köra programmet i bakgrunden hela tiden.   Schemaläggning  ingår i alla OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick nu snilleblixten att låta bägge hårddiskarna sitta kvar i hårddiskkassetterna

och ställa in Acornis att regelbundet klona s.a.s. A till B. 

Min fundering gäller den omständigheten att de två hårddiskarna är exakt likadana.

 

När det gäller Kloning och särskilt Acronis:

Det blir i allt väsentligt en identisk kopia av originalet och detta inkludera alla partitioner - öppna som dolda - men detta är en sanning med stor modifikation:

 

A clone is a duplicate copy. Sheep have been cloned and maybe someday even people will be cloned, but disk cloning (performed by the hard drive cloning software) is a vital tool used to manage and protect data.

 

Basically, disk cloning is the process of perfectly copying every bit of information from one computer hard drive to another disk. Often, the contents of the first disk are written to an image file as an intermediate step. The second disk is then created with the contents of the image.

 

Obs!

Source and target disks must have equal logical sector size. Cloning to a disk with different logical sector size is not supported. E.g., you can clone a 512 bytes/sector disk to 512 bytes/sector disk; you can clone a 4096 bytes/sector disk to 4096 bytes/sector disk; but you cannot clone a disk with logical sector size 512 bytes to disk with logical sector size 4096 bytes.

Source disk volumes can be cloned to the target disk "as is" or resized proportionally. It is possible to clone a larger disk to a smaller one, provided that the smaller hard disk has enough capacity to fit the contents of the larger disk.

 

 

Warning! Your old and new hard drives must work in the same controller mode (for example, IDE or AHCI). Otherwise, your computer will not start from the new hard drive.

Warning! If you clone a disk with Windows to an external USB hard drive, you will not be able to boot from it. Windows does not support booting from external USB hard drives. Please clone to internal SSD or HDD instead.

    • On program screens, damaged partitions are marked with a red circle and a white cross inside in the upper left corner. Before you start cloning, you should check such disks for errors and correct the errors using the appropriate operating system tools.
    • We strongly recommend that you create a backup of the entire original disk as a safety precaution. It could be your data saver if something goes wrong with your original hard disk during cloning. For information on how to create such a backup see Backing up partitions and disks. After creating the backup, make sure that you validate it.

Men läs dessa tips och guider på Acronis sida: när du skall klona eller köra backup:

http://www.acronis.com/en-us/resource-center/resource/cloning-software/

 

Jag kör också Acronis Backup & Recovery - men aldrig har jag klonat.

Däremot kör jag Disk & Partition-backup och har testat detta under alla år jag haft Acronis (mer än 8-år) och jag har aldrig misslyckats med att återställa eller att boota upp från Acronis Media- Rescue builder (vilket är ett litet program i Linux miljö).

 

I ditt fall undrar jag varför du vill klona?

Är det inte bättre att köra en disk och partitions-backup?

 

För körde jag inkremental backup, men numera uteslutande Differential backup och det är en viss skillnad, men vilken metod som passar bäst beror på en själv och tillgängligt lagringsutrymme.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...