Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad kör ni för bilar?


Gäst

Rekommendera Poster

Jag kör omväxlande två Saab 9-5. En blå i sedanutförande från 1999 och en svart kombi från 2000. Jag kan inte trivas bättre än vad jag gör med dessa bilarna. Lite mekande blir det med båda två men de är ju gamla. Sedanen har rullat 27 000 mil (5 000 mil av mig) och kombin 42 300 mil (300 milen av mig). 12 000 kr resp. 7000 kr (för kombin) har jag betalt när jag köpte dem.

De är i fint skick båda två med turbomotorer (som alla 9-5 har) och automatlåda. Sedanen är trimmad från 170 hk till 240 hk med Maptuns programvara och går verkligen som ett skott! Kombin tänker jag låta vara med sina 170 hk för den bilen är helt i original och så vill jag ha den. Sedanen kan jag pimpa till på allehanda sätt. Sedanen la av för ett tag sedan med att bara vägra starta en timme efter jag parkerat den. Det blev bogsering hem bakom en Toyota Avensis i en timme. Snacka om att jag frös! Bensinpumpen bytte jag igår så nu är raketen igång igen!

Saab 9-5 = JAS 39 Gripen Street Edition! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, står två saabar här på tomten också, en 9-5 2.3 t vector kombi och en 9-3 2.0 t ss, bägge 04.

 

Bägge går bra, även om man får göra något varje år på dom, som sagt, det är ju gamla åkdon, hade dom inte räddat reservdelsbiten  då vid konkursen, så hade jag haft andra märken idag, men idag finns det fortfarande gott om reservdelar många år till.

 

Dom är inte mappade ännu, även om tankarna finns att göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte märkestrogen och har genom åren ägt olika bilar. Alla dock av kombimodell. Ford Mondeo, Opel Astra och som hastigast Citroen C5. Just nu har jag emellertid en Kia Cee'd 2011 diesel med runt 11K på mätaren. En helt ok bil men inte jätterolig. Egentligen skulle jag vilja köpa en Citroen XM som hobbybil men det verkar aldrig bli av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget vidare spännande att förtälja; en Opel Vectra 2003 GTS som jag köpte av polarns farsa för 30" och frugan har en V60.

 

Är dock sugen på att köpa nåt lite nyare (och med jojo-vädret i åtanke, gärna 4WD). Har sneglat lite på Audi A4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget 2*VW. 2002 Passat kombi 130 hk Tiptronic automat som vi kört från 18500mil till nuvarande 42000 mil sedan 2007. Den andra en 2002 T4 Transporter 2,5 TDi på 88 hk med ca 33000 mil som jag haft sedan 2011 (27000 mil då). I det förflutna har det varit VW bubbla, Volvo Amazon, Mazda 323 och 626, Chevy Van, Dodge Aspen och Coronet, Plymouth Valiant, Ford Cortina, Opel Kadett och kanske någon till.

Genomgående med ganska många år på nacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev bogsering hem bakom en Toyota Avensis i en timme. Snacka om att jag frös! Bensinpumpen bytte jag igår så nu är raketen igång igen!

Det skall du vara glad över: det måste ha varit en ära i att blivit bogserad av en Toyota! :)

Jag hade själv en Toyota Camry förut och trots att den rullat mer än 32000 mil så var det aldrig några fel. Javisst sådana småsaker som vanliga slitagedelar liksom bromsbelägg och dylikt, men aldrig något som gick sönder.

Jag måste nog säga att av alla bilar jag haft (bortåt 25 stycken) så är nog Toyota Camrym den i särklass mest utstickande när det gäller kvalitet.

 

Jag hade en gång i tiden en gammal Mercedes 200 1968 sista årsmodellen av "ving-fenan"

Jag köpte den när den gått 68 000 mil!

Den var nylackad i Cellulosa färg, vit, alla lister perfekta, all krom och rubbet. Inga fel på vare sig säten eller inredning. Man kunde faktiskt inte tro att den rullat så långt!

Man kunde stänga vilken dörr som helst bara genom att trycka med ett pekfinger - inget vindbrus.

När motorn till sist skar hade den dieselmotorn gått c:a 75000 mil!

Anledningen? Det var oljepumpen som bröt i hop.

Inget fel på den motorn: en halvliter olja på 500 mil.

 

En liten anekdot: skjutsade en gång till farsans traktor; ett 200-liters fat med diesel samt två 20-liters jeep dunkar med diesel i kofferten - med bagageluckan stängd!

 

Numera:

Jag kör Audi A6 1.8 Turbo 2003 156 HK. World Cup modell med Recaro stolar (el-justerbara), sänkt chassi och styvare fjädring (Ingen chips-trimning här).

Selar ingen roll, den ligger klistrad i kurvorna med 17" 225x55 (original skall det vara 235 x50) Michelin...på sommaren.

Gått bra precis 21000 mil.

 

Det jag saknar är bottendraget, inget vridmoment alls. Tex. När jag skall köra släpvagn och dylikt, då måste jag köra på växel, dock är det den bästa motorn på just dessa årsmodeller och drar i princip ingen olja. Fyllde på en halvliter nu i julas - på 1200 mil!

Detta är något helt annat på 2,5, 2,8 och 3.0 liters motorerna - där man i princip måste ha depåstopp för oljepåfyllning..

:thumbsup:

 

Ps. Även jag har haft Saab: 96 1973 med 2" tums avgassystem och lättrimmad motor...Läderratt var det visst också på denna kom jag på, gick som satan på grusvägarna... Hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft fullt upp med jobb och fritidssysselsättningar att jag inte har haft tid att meka med bilar, så jag har under många år varit utan. Mina krav på en bil har varit att den inte ska ha växellåda, avgassystem, olja och annat som kan krångla.

 

För fem år sen hittade jag en bil som levde upp till detta för ett rimligt pris, och slog till. Nissan Leaf.

 

Den har inte ens ljuddämpare, den har ljudförstärkare eftersom de är rädda för att folk ska vara så ovana vid att bilar är så tysta. Dessutom går den verkligen som ett skott, för man får fullt vridmoment från stillastående direkt när man begär det.

 

Den är väldigt lättkörd i stadstrafik i och med att den har kraftig motorbroms, så man behöver sällan röra bromspedalen utan det räcker oftast med att bara lätta på gasen. Och utan växellåda blir ju all acceleration helt jämn.

 

När jag började köra den så kändes det som en framtidsbil, men man vänjer sig snabbt. Nu känns alla traditionella bilar hopplöst omoderna i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör ju heller inte behöva bli så många servicebesök heller,  jag menar: vad finns det att serva egentligen?

Bara det är ju en stor utgift för vanliga bilägare.

Eller har jag fel där?

 

Men jag gillar konceptet starkt!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag kör en Dacia Duster STCC Edition  X2 (framhjulsdrift, 2015 års jubileumsmodell) med lite extra tillbehör. Den har en dieselmotor som drar 0,44 l/mil med eco-läget aktiverat. Utan eco-läge har den dragit 0,55 l/mil och är lite piggare. Anledningen till  inköpet och bytet från Skoda Octavia SLXI (2000 års modell) med lite extra tillval var att hustrun började få svårt att komma i och ur den, hade även svårt att sitta i den under längre körsträckor på grund av höftproblem. Bidragande orsak var och är den bristfälliga snöröjningen som utförs av region Gotland i Visby. Skodan hade problem med djup snö tidiga morgnar vintertid på väg till arbetet, körde sönder spoilern en gång i en frusen snödriva.

Dustern har ett bekvämt insteg, bekväm sittställning i framsäten och baksäte, bra överblick över trafiken tack vara högre höjd över marken. Den är även väldigt bra i vinterföre, med rejäla dubbdäck är det inga problem att ta sig fram. Dock svårt att "busköra" på grund av antispinn men det går att köra med sladd i rondeller och korsningar när trafiken så tillåter.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en Audi A4.

Som hyrbil.

Vår j@µ£a Opel Insignia som väl är ett år nu och behäftad med allehanda mysko fel står på verkstaden. Igen.

(Har en tråd här som ger en hint om en del av problemen, tänkte publicera alltsammans vid ett senare tillfälle, när/om det blir ett slut på den soppan)

 

En av de bilar jag haft var en Ford Windstar (en "van") och den köptes osedd, från en bilfirma Arlöv. Fraktades med tåg.

Det var nog den bästa bilaffär jag gjort (om det nu finns såna?) och även en av de bättre bilarna jag haft.

 

@Thomas - Du får väl inte för dig att ladda bilen på jobbet? På samma sätt som jobbar-fordonen du kör tänkte jag. ;) (snabbladdning!)

@Jari - det är väl en Renault-motor du har? Jag har en trimbox till rejält rabatterat pris om intresse finnes!

 

Tillägg 170203 - det senare tillfället är idag. Se //eforum.idg.se/topic/352682-m%C3%A4rkligt-beteende/page-2?do=findComment&comment=1684752

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte vågat prova att koppla in mig på jobbets elförsörjning, bara nöjt mig med att räkna ut att det skulle ta 12 sekunder att ladda batteriet fullt.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...