Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drönare


hup151_t

Rekommendera Poster

National Geographic kör en dramadokumentär om första resan till mars med besättning. När de är där och promenerar i sina rymddräkter har de bl a drönare till sin hjälp för utforskningarna av ytan på Mars. Om jag förstår rätt drivs drönare framåt av propellrar som vispar luften. Att de fungerar i vår atmosfär är ju helt klart men hur kan de fungera i den ytterst tunna atmosfären som finns på Mars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Då kanske de kan köra med gamla fina DC3or också eller rent av DC-7or om de låter propellrarna snurra mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske de kan köra med gamla fina DC3or också eller rent av DC-7or om de låter propellrarna snurra mer.

Är nog lite skillnad på batteridrift kontra motorer som kräver syre som knappt finns på mars.

 

Tveksam om en dc-plantyp kan flyga/lyfta i den tunna atmosfären som nästan bara innehåller koldioxid även om man tillför syre till motorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur liten ion-motor kan man bygga och skulle en sådan ha tillräckligt med kraft att kommer övers gravitationen på Mars och friktionen i dess atmosfär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag försökte bara vara lite småkul med dc-planen. Hade faktiskt inte trott att propellerdrift skulle fungera alls i denna tunna atmosfär. Hur högt fungerar t ex en B777 och en DC-6 hos oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

DC 6 eller Douglas DC-6 tillverkades mellan 1946 till 1958, ett amerikanskt transportplan, 4 Pratt & Whitney (P&W) på 2,400 hk vardera, med en maximal flyghöjd av  21 900 ft (6 700 m).

 

 

Detta plan kunde flyga med endast 2 motorer igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Visst är det kul med en dramadokumentär om Mars! Jag gillar detta!
Och kan samtidigt starkt rekommendera en bok, mycket spännande och då dessutom allt är inom fysikens gränser, så är boken ännu mer spännande:
 
The Martian av Andy Wieir Finns på biblioteket att låna, både fysiskt och som e-bok på svenska.

Den finns även som film med Matt Damon 8.0 på IMDB http://www.imdb.com/title/tt3659388/

Jag rekommenderar starkt att läsa boken först, för den är extremt bra, före filmen som också är mycket bra.

Se där, då fick ni både boktips och filmtips, hehe.

MVH :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte i tidernas begynnelse med Spies till Mallorca i en dc-6 - eller dc-7 och under hela vistelsen där gruvade jag mig för återresan. Tror enkelresan tog dryga 5 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Åkte i tidernas begynnelse med Spies till Mallorca i en dc-6 - eller dc-7 och under hela vistelsen där gruvade jag mig för återresan. Tror enkelresan tog dryga 5 timmar.

Jag gruvade mig mest för skägget på Simon..Hehehe :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Återanknyter till drönare med fart. Curiosity har nyligen landat på Mars och vägde ca 1 ton. Självfallet är varje cm3 nyttjad med värdefull last. Borde gå att skapa utrymme för en hygglig drönare. Det borde väl gå att styra en drönare där likväl som stor tunga bilar. T ex utföra transporter av lättare ting - propellrarna lär kunna snurra fortare för att kompensera för den tunnare atmosfären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Njae - en drönare med propeller som på jorden kommer överhuvudtaget inte att fungera på Mars.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mars_(planet)#Atmosf.C3.A4r

Atmosfären på Mars är mycket tunnare än jordens och består huvudsakligen av koldioxid. Trycket varierar mellan mycket låga 30 Pa (0,030 kPa) på toppen av Olympus Mons upp till maximala 1,16 kPa i de lägsta delarna av Hellas Planitia, vilket ger ett globalt genomsnitt på omkring 0,6 kPa.%5B25%5D Detta motsvarar trycket på jorden vid en altitud av 35 km%5B26%5D och är mindre än en hundradel av trycket vid jordens yta på 101,3 kPa. Skalhöjden i Mars atmosfär är ungefär 10,8 km,%5B27%5D vilket är högre än jordens 6 km på grund av den lägre ytgravitationen.

 

Med det sagt så har NASAs JPL (Jet Propulsion Laboratory) faktiskt en prototyp för detta på ritbordet, exakt som du beskriver:

https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=4457

Arean på rotorbladen i förhållande till dess vikt och storlek samt dess rotationshastighet är vida högre än något som helst motsvarande på jorden.

Och den är tänkt att kunna förflytta sig över stora avstånd med viss nyttolast. Om dom lyckas med detta är en annan sak, men kul att du tog upp det. Jag ber om ursäkt att jag missade eller glömde bort det i ditt första inlägg.

 

Mars är c:a hälften så stor som jorden men har bara en massa av 1/3 av jordens.
Gravitationen på Mars är 3,711 m/s² medan på jorden är den 9,81m/s² vid havsnivån.
Och pga. att den saknar en stor del av järn i form av flytande i dess inre så saknar den också motsvarigheten till jordens skyddande magnetfält - detta magnetfält som sträcker sig långt utanför jorden skyddar oss mot massor av olika kosmiska strålar, framförallt från Solens höghastighets-joniserade partiklar som kan färdas i en hastighet nära 1 miljon Km/tim vid ett sk. CME (Corona Mass Ejection)

Farligast är en CME direkt riktakt mot jorden och det  finns inget vi kan skydda oss mot. Solen har visserligen Mass Corona Ejection lite nu och då, särskilt vart elfte år, men oftast går 90% av dessa oss förbi.

 

Utom bl.a. en gång i Quebec, Canada:

13 mars 1989 den mest skräckslagna dagen, hemskt otäckt, vars händelse och verkan varade i flera dagar mitt i smällkallaste vintern:

Nasa: https://www.nasa.gov/topics/earth/features/sun_darkness.html

On March 13, 1989 the entire province of Quebec, Canada suffered an electrical power blackout. Hundreds of blackouts occur in some part of North America every year. The Quebec Blackout was different, because this one was caused by a solar storm!

 

 
Detta är vad som skyddar oss på jorden - magnetfältet:
 
article-2545465-1AFF710A00000578-793_634
 
Earth-magnetic-field.jpg
 
NASA: What is solar weather https://spaceplace.nasa.gov/spaceweather/en/
 
Att skapa en koloni av människor på Mars som skall leva där för lång tid eller i generationer, betyder inte bara problem för vanliga livsbetingelser, det betyder också att man på något sätt måste skapa en sköld eller leva i underjorden på Mars för att klara av den kosmiska strålningen, som annars kommer att angripa cellvävnader liksom stark röntgenstrålning och få dessa celler att mutera och ev. skapa nya oönskade celler liksom cancer...
 
Faktum är att kommersiella flyg som går över nordpolen, dess besättningar som ofta flyger där utsätts för rejält höga doser över tid pga. jordens magnetfält inte skyddar lika bra vid polerna. Källa: NASA.

 

Ps.

Curiosity har nyligen landat på Mars

Nasas roverrobot Curiosity har befunnit sig på planeten Mars sedan 6 augusti 2012. Curiosity skickades upp den 6 november 2011.

Curiosity har varit där i 5 år.
Den landade i närheten av berget Mount Sharp och nådde själva berget under 2014. Sedan dess har Curiosity tagit olika prover av planetens yta.

JPL har en fantastisk sida där man kan följa rovern och lära sig mer interaktivt: https://mars.nasa.gov/msl/

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så intressant. Jag var lite jalu att de körde med drönare på Mars i serien. Jag kanske var lite naiv i att tro på Monshi  att drönarna funkar med snabbare rotation för att kompensera  mot den tunnare luften.  Däremot tror jag fullt på Monshis datorkunskaper :P . Har åkt ett flertal ggr sträckan Köpenhamn-Anchorage som går upp nästan rakt över polen innan den viker av och nu förstår jag varför jag alltid varit extra nervös däruppe - magnetismen förstås! :o  Vi får väl se om vi hinner få nån signal från Voyager 2 om eventuella bamsedrönare därute i mörkret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...