Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera fel på samsung np305v5a - hjälp


satanica

Rekommendera Poster

Jag har en laptop, en Samsung np305v5a som haft allt från "grafikkortet har slutat fungera och återställts" till black och blue screen. Sedan kan program sluta fungera och även att datorn dör plötsligt utan förvarning av vad jag tror är av värmeslag mm. Jag har kylare men har jag glömt att koppla in i datorn så kan datorn slockna då man minst anar det oftast tar det många timmar men ibland dagar.

I aktivitetshanteraren verkar arbetsminnet skena iväg för de olika processer idag stod tex iexplore.exe på 1 600 000kb :o givetvis blir hela nätet segt då.

 

Kan man göra något som tex formatera datorn eller finns det andra sätt man kan testa först? Jag är inte expert på datorer utan litar tyvärr på säljarna då jag säger vad jag ska ha den till. Jag håller på med mycket bildredigering och hemsideprogram.

 

Hittade en sak då jag kollade inställningar där stod något om crossfire är aktiverad men att aktivirar du crossfire rekommenderar man att catalyst a.i ska vara i "standardläge". grafik eller programfel kan uppstå i det avancerade läget för catalyst a.i. Hur hittar jag vad inställningen är för catalyst a.i är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en laptop, en Samsung np305v5a som haft allt från "grafikkortet har slutat fungera och återställts" till black och blue screen. Sedan kan program sluta fungera och även att datorn dör plötsligt utan förvarning av vad jag tror är av värmeslag mm. Jag har kylare men har jag glömt att koppla in i datorn så kan datorn slockna då man minst anar det oftast tar det många timmar men ibland dagar.

I aktivitetshanteraren verkar arbetsminnet skena iväg för de olika processer idag stod tex iexplore.exe på 1 600 000kb :o givetvis blir hela nätet segt då.

 

Kan man göra något som tex formatera datorn eller finns det andra sätt man kan testa först?

Visst kan du installera om Windows om du vill. Men det hjälper ju inte mot överhettningsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en sak då jag kollade inställningar där stod något om crossfire är aktiverad men att aktivirar du crossfire rekommenderar man att catalyst a.i ska vara i "standardläge". grafik eller programfel kan uppstå i det avancerade läget för catalyst a.i. Hur hittar jag vad inställningen är för catalyst a.i är?

Crossfire är AMD:s benämning av att köra multipla grafikkort eller grafikprocessorer (GPU).

På en bärbar innebär det dels att CPU:n (processorn) har inbyggd grafikkrets samt att det finns en värre grafikkrets med dedikerat grafikminne på moderkortet.

 

CrossFire aktiveras (Enable) i BIOS Setup

 

Att du har AMD Catalyst säger mig att du har en äldre utgåva av detta program från AMD och därmed troligen också gamla grafikdrivrutiner (Ifall du inte fått dom senaste via Windows Update)?

Deras nya heter AMD Radeon Crimson software och innehåller liksom förr alla drivrutiner för vald produkt och operativsystem.

 

Testa att uppgradera både AMD Chipset och grafikdrivrutiner:

Ladda hem och kör AMD Autodetect

Kom ihåg att du kanske måste aktivera något som du du skall klicka Ja på en eller flera gånger.

 

Får du frågan från AMD Radeon Crimson installationsprogrammet om en komplett nyinstallation med borttagning av gammalt eller liknande så svara ja.

Om den hittar något nytt och du sedan installerar detta, så starta om datorn efteråt.

 

  • Obs! Ta backup innan!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade att ladda adm autodetect sen tog de stopp :( den vill bla att jag accepterar licensavtalet annars verkar den inte vilja gå vidare men det finns varken en knapp som heter "acceptera" eller "inte acceptera" som avtalet hänvisar till utan bara "gå tillbaka". hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast ett tag efter detta blev det bluescreem och nu tycker jag det är mer störningar. tex webläsaren kraschar mer, det blir mer störningar då jag surfar mm. utforskaren går inte att öppna utan stänger ner sig. Det började den göra efter sista bluescremen

 

Jag såg en till sak men vet inte om det har att göra med allt men varför står det "inte tillgängligt" under bla ram under utforskaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...