Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VHS till dator


jg84

Rekommendera Poster

Jag ska föra över familjens gamla VHS filmer till datorn. Till min hjälp har jag en VHS-spelare, dator samt en captureenhet jag köpte på Kjell & Co. Då jag vill få ut bästa möjliga kvalitet som möjligt och då jag endast tänkt göra detta en gång så har jag några funderingar.

 

-VHS-spelaren har endast kompositutgång men captureenheten har stöd för både komposit och s-video. Skulle det göra någon skillnad i bildkvalitet om jag fick tag i en VHS-spelare med s-video utgång?

-Programmet som följde med captureenheten heter Empia. Har någon erfarenhet av detta program? Finns det andra gratisprogram man kan använda som är bättre? Läste nånstans att VLC har en capturefunktion tex.

-Hur ska jag tänka kring komprimering? Det finns många olika kodeks som mpeg4 och H.264. Är det skillnad på dessa eller är dom jämbördiga?

-Om jag senare, när filmen är överförd till datorn, skulle vilja bränna ut den på en DVD, kommer jag behöva komprimera ytterligare en gång? Eller är det bättre att föra över filmen okomprimerad till datorn från första början för att sen komprimera till DVD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan få tag i en VHS-spelare med S-Videoutgång kommer du att kunna överföra videosignalen med högre kvalitet.

Fördelen med S-Video är att videosignalen är uppdelad i två signaler och man behöver inte ha ett lågpassfilter som tar bort "skräp".

 

Kompositsignalen blandas med RF-signal och den måste "avstöras" med ett lågpassfilter, som i sin tur begränsar bildkvalitén.

 

De övriga frågorna du har kan jag inte besvara då jag inte har erfarenhet och saknar kunskap om det. Jag överlåter dem till andra som besitter bättre kunskap i frågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det spelar ingen roll hur inspelningen är gjord. Vill du få ut bästa möjliga signal från bandet skall du använda S-video-utgången.

Du slipper en del av den elektronikbehandling som signalen måste ta när den skickas via Kompositutgången.

 

Ett lågpassfilter släpper igenom låga frekvenser blockerar höga frekvenser. Filtret konstrueras efter hur den är tänk att användas.

Ett exempel är kablage till datorskärmar. Vissa kablar har en "klump" på kabeln. Denna klump innehåller en järnkärna och kablarna är lindade kring denna kärna. Järnkärnan och kablarnas varv bildar ett lågpassfilter, som ser till att blockera frekvenser av hög frekvens för att få en bättre bild (tar bort eventuella störningar).

 

Andra ställen som lågpassfilter används är i högtalare. Ett baselement skall inte ha diskanttoner eftersom baselementet är extremt dåligt på att återge diskanttoner. För att baselementet inte skall belasta högre frekvenser och därmed se till att diskantelementet inte får den mängd diskantenergi som finns kopplar man ett lågpassfilter i signalvägen för baselementet. Lågpassfiltret släpper igenom bastonerna men blockerar diskanttonerna.

 

För att diskantelementet inte skall få bastoner måste man se till att blockera dem till diskantelementet. Man sätter ett högpassfilter i vägen för diskantelementet som blockerar bastonerna.

 

Anpassningen för var gränsen skall gå för konstruktionen som filtret skall användas i avgör också huruvida det skall kallas högpass- eller lågpassfilter.

 

Eftersom du skall överföra videosignalen från VHS-spelaren till datorn skall du undvika så många vägar som möjligt. Varje väg som videosignalen måste ta gör att den påverkas, brus läggs till (VHS är en analog signal), förvrängningar sker t.ex. och då är det bäst att få signalen den kortaste vägen.

Genom att ta signalen från S-Videoutgången slipper du RF-modulatorn som behövs för att blanda videosignalerna till en Kompositsignal. Det sker förluster men frågan är hur mycket av detta du ser om videoinspelningen från början är mycket dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

-Hur ska jag tänka kring komprimering? Det finns många olika kodeks som mpeg4 och H.264. Är det skillnad på dessa eller är dom jämbördiga?
-Om jag senare, när filmen är överförd till datorn, skulle vilja bränna ut den på en DVD, kommer jag behöva komprimera ytterligare en gång? Eller är det bättre att föra över filmen okomprimerad till datorn från första början för att sen komprimera till DVD?

När du överför en film från ett VHS-band (videobandspelare) så blir det ofta i formatet .AVI eller MP4

Dessa är videoformat, det senare är redan i komprimerat format och det första . AVI i okomprimerat sk. containerformat och innehåller bla. kodeks för uppspelning av mediaspelare tex. VLC som stöder detta.

.

MP4 kan likställas med ljudfformatet MP3 - där ljudet, vissa saker är bortfiltrerat och komprimerat är egentligen fel ord.

Dessa filer går normalt sett inte att komprimera, vad som sker är att viss information i ljud alt. bild-filen plockas bort.

Det blir i allt väsentligt en sämre kopia av originalet.

 

Men det säger inte så mycket, för när det gäller storlek på den färdiga filen som lagras på hårddisk sedan så kan en -timmes video uppgå till över 2GB i .AVI format

 

Vad man sedan måste göra är att rendera om denna och slutligen bränna ut på en DVD-skiva som rymmer c:a 4.35GB.

Ingen mening att köpa dyrare eller större DVD, eftersom bildresultatet inte kan bli bättre än vad som spelats in på videobandspelaren.

Enda anledningen att skaffa större DVD tex. dubbelsidiga eller Blu-Ray - är att dessa då rymmer många fler timmar av kopierat VHS-material.

 

Följer det med någon programvara tex Pinnacle Studio Light med denna VHS-konverterare? I så fall nyttja detta (för du kan också redigera, klippa bort eller lägga till effekter -text och ljud) klippa ihop flera filmer till en eller klippa isär en film till flera, innan du renderar och slutligen bränner ut på DVD eller sparar som .mpeg4 eller en . AVI (okomprimerad) fil på datorn.

Formatet på en vanlig DVD skiva är .Vob som behövs för att kunna spela upp denna i en DVD.spelare.
.VOB kan likställas med ett containerfomat och man kan faktiskt enkelt bara döpa om filändelsen till tex. .AVI.

.VOB innehåller dock flera saker som tex. DVD-meny och andra saker som att kunna navigera på DVD-menyn.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...