Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ångrar Windows 10


Lolan2

Rekommendera Poster

Hej,

hur gör jag för att återgå till W 7 på min Laptop? 
Jag har kvar W 7 på min fasta dator och ångrar nedladdningen på Laptopen. Tacksam för hjälp att komma tillbaka till W 7 som blir mycket enklare för mig.

Med vänlig hälsning

Lolan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

hur gör jag för att återgå till W 7 på min Laptop? 

Jag har kvar W 7 på min fasta dator och ångrar nedladdningen på Laptopen. Tacksam för hjälp att komma tillbaka till W 7 som blir mycket enklare för mig.

 

Med vänlig hälsning

 

Lolan

Hej!

 

Hur gjorde du när du installerade Windows 10 och hur länge sen var det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det var i våras när det ideligen kom upp rutor om gratis inträde till Windows 10 och jag tackade ja på min Laptop som jag bara använder när jag reser utomlands.

När jag efter en månad kom hem till min fasta dator så märkte jag hur mycket enklare det var med Windows 7 som jag haft i många år.
 

Därför vill jag så gärna få tillbaka W7 även på Laptopen. Jag har skivan.

Mvh Lolan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så måste det bli en hel ominstallation av laptopen. Se till att spara allt som finns på laptopen och sedan får du lov att stoppa i skivan och installera om den. Om skivan bara innehåller win 7 så blir det bara detta som installeras och alla program får du lov att installera separat.

Är det en fabriksåterställningsskiva så antar jag att den återställer datorn till så som den var när du köpte den. Sedan har du ca 400 uppdateringar att ladda ned.

Innan du gör detta. Testa med något litet tilläggsprogram ex. Startmeny X http://www.startmenux.com/index.html  där du får en mer windows 7 lik meny, eller Classic shell, http://www.classicshell.net fast den kanske är lite krångligare att ställa in (vet ej har ej provat). Programmen är gratis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, enda lösningen att få tillbaka Win7 är att installera om datorn. Du kan inte backa systemet tillbaka till Win7 på något vis.

 

Du får några bra tips från Pelle Penna ovan hur du ska klara Win10.

Jag rekommenderar dig att hålla kvar vid Win10, Win7 har visserligen några år kvar på supportlinan men MS vill inget hellre än att fasa ut alla användare därifrån. Finns exempelvis rapporter om nedprioritering på MS update för rättningar för Win7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv trivs jag bra med Win 10 men hänger upp mig på startmenyn även om den numera nås med en startknapp nere till vänster. Start10 och du är på banan igen med en startmeny som är som den var i Win 7. Gratis i 30 dagar och sen en gång får du betala ca: 35 kr. eller bara köp direkt för är det just startmenyn och dess gränssnitt som stör dig så är Start10 lösningen. Jag har provat andra gratisvarianter och tyckt att de varit snarlika Win 7 och dess startmeny men för 35 kr fick jag det som om det var en integrerad del av Win 10. Det ser helrätt ut estetiskt och funktionen är precis som i Win 7. Konfigurationsmöjligheterna är också många.

Så här ser det ut:

post-1648-0-11068600-1483885052_thumb.png

 

http://www.stardock.com/products/start10/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv trivs jag bra med Win 10 men hänger upp mig på startmenyn även om den numera nås med en startknapp nere till vänster. Start10 och du är på banan igen med en startmeny som är som den var i Win 7. Gratis i 30 dagar och sen en gång får du betala ca: 35 kr. eller bara köp direkt för är det just startmenyn och dess gränssnitt som stör dig så är Start10 lösningen. Jag har provat andra gratisvarianter och tyckt att de varit snarlika Win 7 och dess startmeny men för 35 kr fick jag det som om det var en integrerad del av Win 10. Det ser helrätt ut estetiskt och funktionen är precis som i Win 7. Konfigurationsmöjligheterna är också många.

 

Så här ser det ut:

 

attachicon.gifSkärmklipp.PNG

 

http://www.stardock.com/products/start10/

 

Själv trivs jag bra med Win 10 men hänger upp mig på startmenyn även om den numera nås med en startknapp nere till vänster. Start10 och du är på banan igen med en startmeny som är som den var i Win 7. Gratis i 30 dagar och sen en gång får du betala ca: 35 kr. eller bara köp direkt för är det just startmenyn och dess gränssnitt som stör dig så är Start10 lösningen. Jag har provat andra gratisvarianter och tyckt att de varit snarlika Win 7 och dess startmeny men för 35 kr fick jag det som om det var en integrerad del av Win 10. Det ser helrätt ut estetiskt och funktionen är precis som i Win 7. Konfigurationsmöjligheterna är också många.

 

Så här ser det ut:

 

attachicon.gifSkärmklipp.PNG

 

http://www.stardock.com/products/start10/

Tack till alla som har hjälpt mig!

 

Det lutar nog åt att jag får övergå till W10 på båda datorerna. Vad kostar det utöver 35 kr som Bosse nämner.

Just nu har jag lite problem med min fasta dator. Långsam uppdatering och efter att datorn stått i viloläge måste jag göra systemåterställning för att nätverket skall starta. Kommer detta att försvinna när jag byter till Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte uppgraderade till Windows 10 på din stationära dator medan gratiserbjudandet gällde är det meningen att du nu måste köpa Windows 10 (men om du använder hjälpmedelsfunktioner i Windows pga synproblem eller fysiska problem kan man göra det gratis).

 

Uppdateringar fungerar bättre i Windows 10 än i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte uppgraderade till Windows 10 på din stationära dator medan gratiserbjudandet gällde är det meningen att du nu måste köpa Windows 10 (men om du använder hjälpmedelsfunktioner i Windows pga synproblem eller fysiska problem kan man göra det gratis).

 

Uppdateringar fungerar bättre i Windows 10 än i Windows 7.

Just nu har jag lite problem med min fasta dator. Långsam uppdatering och efter att datorn stått i viloläge måste jag göra systemåterställning för att nätverket skall starta. Kommer detta att försvinna när jag byter till Windows 10?

Tacksam för svar på detta också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lolan2-

Kanske kanske inte. Troligen så rättas problemet till, men..... Om du byter till win10 så kostar det, om du inte testade detta förra året.
Du kan dock googla på Windows 10 assitive och hitta gratis uppdatering där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för svar på detta också!

 

Nu tänker jag ladda ner W10 och undrar om det är något annat jag behöver tänka på.

 

Så var det problemet 

med min fasta dator. Jag har långsam uppdatering och efter att datorn stått i viloläge måste jag göra systemåterställning för att nätverket skall starta. Kommer detta att försvinna när jag byter till Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänker jag ladda ner W10 och undrar om det är något annat jag behöver tänka på.

 

Så var det problemet 

med min fasta dator. Jag har långsam uppdatering och efter att datorn stått i viloläge måste jag göra systemåterställning för att nätverket skall starta. Kommer detta att försvinna när jag byter till Windows 10?

Det är ju inte säkert men det kan lösa sig då Win 10 kanske hittar vad som är fel under installationsprocessen. Nya drivrutiner kanske hittas och löser det. Men har du sedan innan ett hårdvarufel med nätverkskortet eller annat så lär inte installationen av Win 10 hjälpa alls.

 

Jag tänker att du kanske måste ändra en inställning som gör att nätverkskortet alltid är igång. Att du ska behöva göra en systemåterställning varje gång efter viloläge verkar konstigt. Om du startar om datorn så borde nätverket gå igång igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte säkert men det kan lösa sig då Win 10 kanske hittar vad som är fel under installationsprocessen. Nya drivrutiner kanske hittas och löser det. Men har du sedan innan ett hårdvarufel med nätverkskortet eller annat så lär inte installationen av Win 10 hjälpa alls.

 

Jag tänker att du kanske måste ändra en inställning som gör att nätverkskortet alltid är igång. Att du ska behöva göra en systemåterställning varje gång efter viloläge verkar konstigt. Om du startar om datorn så borde nätverket gå igång igen.

Tack, men jag är inte så haj på detta men skulle du vilja säga hur jag ändrar inställning som gör hur nätverkskortet alltid är igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Startflaggan

Välj Enhetshanteraren

Leta rätt på nätverkskortet och högerklicka på detta.

Under fliken Energispar så kan du bocka ur en ruta som tillåter viloläge för nätverkskortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Startflaggan

Välj Enhetshanteraren

Leta rätt på nätverkskortet och högerklicka på detta.

Under fliken Energispar så kan du bocka ur en ruta som tillåter viloläge för nätverkskortet

Då undrar jag ju var "Startflaggan" finns. Hittar ingen sådan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 10 finns det en Windows10-flagga längst ut till vänster i Aktivitetsfältet. Om jag minns rätt så var det på samma ställe Start i Windows 7 fanns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att Pelle Pennas beskrivning gäller Windows 10 och inte Windows 7.

 

I Windows 7 får man nog göra så här i stället för de två första raderna i beskrivningen:

 

Klicka på Start-knappen i nedre vänstra hörnet på Bildskärmen.

I det lilla sökfältet som då dyker upp precis ovanför Start-knappen skriver man in Enhetshanteraren.

När den dyker upp i listan ovanför klickar man på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Startflaggan

Välj Enhetshanteraren

Leta rätt på nätverkskortet och högerklicka på detta.

Under fliken Energispar så kan du bocka ur en ruta som tillåter viloläge för nätverkskortet

Inte slipper ni mig så lätt här.

Jag försökte ta en skärmdump på Enhetshanterarens innehåll, men det gick inte.

Under Nätverkskortet finns endast:

Realtek PCIe FE Family Controller

Toredo Tunneling Pseudo-Interface.

Alltså inget Energispar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan samma som dig, nämligen Realtek PCIe GBE Family Controller

Så här såg det ut i min enhetshanterare i Windows 7

post-55300-0-77477200-1484269040_thumb.jpg

 

Du har förstås klickat på >

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Realtek PCIe FE Family Controller och välj Egenskaper.

Där ska det finnas en flik som heter Energisparfunktioner eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan samma som dig, nämligen Realtek PCIe GBE Family Controller

 

Så här såg det ut i min enhetshanterare i Windows 7

attachicon.gifEnhetshanteraren.jpg

 

Du har förstås klickat på >

 

Under Nätverkskortet finns endast:

*Realtek PCIe FE Family Controller

*Toredo Tunneling Pseudo-Interface.

Alltså inget Energispar med en ruta där man kan bocka ur en ruta som tillåter viloläge för nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var vad jag också trodde. Men nog hittar du väl fliken Energisparfunktioner om du högerklickar på ditt nätverkskort Realtek PCIe FE Family Controller och väljer Egenskaper, som Cecilia föreslog. Så här ser det ut hos mig:

post-55300-0-98754500-1484627336_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Lolan 2

 

Jag har nu försökt att följa tråden så gott det det går.

Vad exakt är problemet: kan du i detalj beskriva detta: vad som är gjort och inte fungerar, eftersom inga tips av andra medlemmar tycks förslå?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lolan 2

 

Jag har nu försökt att följa tråden så gott det det går.

Vad exakt är problemet: kan du i detalj beskriva detta: vad som är gjort och inte fungerar, eftersom inga tips av andra medlemmar tycks förslå?

 

Mvh

Hej, vad som händer är att när datorn går ned i viloläge så behöver jag starta om datorn för att nå Internet. Ibland är det bara ljudet som inte fungerar.

Nu har jag kommit så långt att jag är inne på Energisparfunktioner

och där är de två översta rutorna ibockade men inte den tredje.

 

* Tillåt att datorn stänger av den här enheten gör att spara ström (ibockad)

* Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge (ibockad)

* Tillåt endast att magiska paket tar datorn ur vänteläge  (ej ibockad)

 

Och nu behöver jag vidare instruktioner!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...