Logga in för att bevaka detta
Följare
0

LÖST Krypterad partition Ubuntu Server
Startad av
Mathias G, i Linux & Unix
-
Liknande Innehåll
-
Av nilmol
Efter uppdatering (igår, 190121) till den senaste versionen av Windows, dvs till release 1809 slutade musplattan att fungera.
Jag har en ASUS Ultrabook där pekplattan aldrig krånglat tidigare samt en MS Precision mouse ansluten med blåtand. Dessa fungerade före uppdateringen samtidigt och oberoende av varandra men nu funkar bara musen men inte plattan.
OBS, det är med stor sannolikhet inget fel på plattan eftersom den fungerar fram tills dess att jag loggat in.
Hur blir jag kvitt detta problem, jag kan ju inte använda datorn utan att släpa med musen längre. Irriterande, för att uttrycka det milt.
/n
-
Av Pentti H
Jag har med installationen av operativsystemet valt att kryptera den (linux). Min fråga är:
Om jag startar upp disken med operativsystemet loggar in och kopierar en fil därifrån till en annan okrypterad hårddisk, eller USB.
Är filen då fortfarande krypterad eller blir den dekrypterad i och med att den hamnar utanför det krypterade operativsystemet?
-
Av gusmagna
Hej,
Jag skulle vilja använda en extern hd till två olika partitioner på min laptop som jag då och då kopplar till en dockningsstation med två skärmar. På partitionerna kör jag Linux och Windows. Har sökt på nätet, men det är bara gamla trådar jag hittar, så jag gör ett försök här.
Jag vill alltså koppla den externa hd:n till dockningsstationen och sen när jag ansluter min laptop till dockningsstationen så ska jag kunna använda den externa hd:n, oberoende av vilket OS jag kör (Lin/win). Frågan är om det finns ett lämpligt format, som jag kan formatera den externa hd:n till och som fungerar bra för båda eller om jag ska partitionera den externa hd:n och på något sätt koppla "rätt" partition på hd:n till rätt OS?
Tips tas varmt emot!
Tack på förhand!
-
Av DePhaz
Om det här hamnade i fel block så var god flytta. ☺️
I vart fall så har jag nu, efter flera års väntan, beslutat mig för att gå vidare från min gamle Windows dator. Var och när jag skaffar hårdvara är inte bestämt men jag hade en trpd om det för något år sedan. (Väntade då på ett chassi som inte var klart och det lär inte bli klart nu heller men har fixat ett annat chassi).
Jag vill även i fortsättningen köra Windows Vista. Ja, just det! Ni läste rätt! Vill inte se en kommentar om det, det är mitt beslut. Men var köper man detta OS år 2018? Såg att det fanns på ebay men det är ju bättre om det finns "på hemnaplan". Helst nytt. Hur är det att köpa ett "använt" OS? Går det att registrera ett sådant? Är inte licensen förbrukad? Känns som om jag måste fundera lite...🤔
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
Obesvarade ämnen
-
Nya ämnen
-
Aktuella jobb
- PEGA Senior System ArchitectStockholm, Stockholm , Sweden
- HCM Solution Lead, Stockholm/ GöteborgStockholm, Göteborg, Västra Götaland, Sweden
- System developer - be part of building the future service tool for ScaniaSodertalje, Stockholm
- Tech-Lead till framtidens universitetÖrebro län, Örebro
- Lösningsarkitekt inom CRM till HandelsbankenStockholms län, Stockholm
- PEGA Senior System Architect