Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bitlocker och NAS


Pegee

Rekommendera Poster

Jag har min bokföring och mitt arkiv på datorn och för att hindra klåfingriga ungar att pilla i den har jag

låst detta med Bitlocker. Jag har insett att säkerheten trots detta är dålig eftersom jag riskerar att allt kan

försvinna om jag skulle riskera ett ransomware angrepp. Det får bara inte hända. Katastrof är en mild

beskrivning av läget då. Så för att gardera mig har jag köpt en NAS för att spara alla viktiga data i mitt

eget moln. .

 

Men! Hur hanterar en NAS ett arkiv som är krypterat? Kommer det med i alla fall, men krypterat, eller

ignorerar den bara detta? Då har jag ju fortfarande ingen backup. Hur hanterar jag detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skydda mot ransomware bör backupen inte vara tillgänglig från datorn, dvs en extern hårddisk som bara kopplas in när backupen körs är antagligen bättre än en ständigt tillgänglig NAS. För att det dessutom ska finnas en backup som överlever en brand bör man ha en backup som finns på annan plats, t ex hos någon annan eller lagrat (krypterat) i någon online-tjänst.

 

Läs på hur Bitlocker-krypteringen fungerar efter en ominstallation av Windows eller vad som händer om datorn går sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt på att vid en hårddiskskada så är allt förlorat på den krypterade disken ?

Jag har haft en bärbar med krypterad disk och efter en tjänsteresa så startade den inte.

Någon skada på disken gjorde att den inte gick att öppna.

Bara formatera om och installera om allt.

Nåja alla viktiga dokument ligger på företagets server så det var ingen katastrof.

Men för dig som inte har någon Backup så väntar du på katastrofen.

Jag backar regelbundet upp bokföringen på USB-minne, så där var 3e månad, märker med datum, de ligger i en låda hemma utom det sista som ligger i plånboken.

USB-minnen kostar inte mycket.

Och nån gång om året på en USB-hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...