Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetuppkoppling osäker. Ingen IP ?


ArgusX

Rekommendera Poster

Har ADSL och det har hittills funkat hyggligt. Sedan ca en månad tillbaka blir jag ibland uppkopplad ibland inte. Stänger av datorn och startar upp igen, ibland flera gånger innan jag blir uppkopplad. När jag diagnosisterat via kontrollpanelen har en dialogruta sagt att det är konflikt med IP-adressen, att det flera med samma adress, etc.

Fått uppfattningen att datorn ibland inte får någon IP-adress...

Kan jag uppdatera adressen manuellt ?

Via routern Thomson TG585 v7 har jag flera objekt anslutna, datorer, surfplattor, skrivare.....

Kan det vara över belastning på routern ?

Tacksam för tips....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När jag diagnosisterat via kontrollpanelen har en dialogruta sagt att det är konflikt med IP-adressen, att det flera med samma adress, etc.

Finns det enheter som har fasta IP-adresser inlagda i stället för att hämta en IP-adress från routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det enheter som har fasta IP-adresser inlagda i stället för att hämta en IP-adress från routern?

Ingen aning, tänkbart men jag  vet inte hur man kollar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ganska gammal router, kanske läge att begära en ny modern router från din operatör?

Vilken operatör har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen i varje enhet, men i routern kan du ju åtminstone se vilka IP-adresser som de olika enheterna använder och om du gör det direkt efter att ha startat om routern så har alla enheter som fått en automatisk IP-adress fått IP-adresser som ligger i direkt efter varandra, typ 192.168.0.2, 192.168.0.3 osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ganska gammal router, kanske läge att begära en ny modern router från din operatör?

Vilken operatör har du?

Glocalnet... ja det kanske är en bra idé.. Tack...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen i varje enhet, men i routern kan du ju åtminstone se vilka IP-adresser som de olika enheterna använder och om du gör det direkt efter att ha startat om routern så har alla enheter som fått en automatisk IP-adress fått IP-adresser som ligger i direkt efter varandra, typ 192.168.0.2, 192.168.0.3 osv.

Kom tidigare in i routern med ip 192.168.1.254  men inte numera  , finns det annan adress ? eller annan metod ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en dator tar du fram Kommandotolken och i den skriver du:

 

ipconfig

 

I svaret finns det en rad som heter Default Gateway, Standard-gateway eller liknande och den IP-adress som står efteråt är IP-adressen för routern som ska skrivas in i webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en dator tar du fram Kommandotolken och i den skriver du:

 

ipconfig

 

I svaret finns det en rad som heter Default Gateway, Standard-gateway eller liknande och den IP-adress som står efteråt är IP-adressen för routern som ska skrivas in i webbläsaren.

Jag har kollat detta och default Gateway är 192.168.1.254 och det känner jag igen som den gamla adressen men det går inte nu, Har testat 192.168.1.1 med samma resultat. Leverantören rekommenderar reset och det har jag gjort. Få se om det hjälper. Felet kommer och går. Idag har jag kommit in på nätet utan problem....

Återkommer om felet kvarstår. Samtidigt är det retligt att inte komma in och kolla routerns aktiviteter.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat detta och default Gateway är 192.168.1.254 och det känner jag igen som den gamla adressen men det går inte nu, Har testat 192.168.1.1 med samma resultat. Leverantören rekommenderar reset och det har jag gjort. Få se om det hjälper. Felet kommer och går. Idag har jag kommit in på nätet utan problem....

Återkommer om felet kvarstår. Samtidigt är det retligt att inte komma in och kolla routerns aktiviteter.....

Gjorde Reset och det löste inte problemet med routerns adress...istället kan inte laptopen och mina surfplattor kommunicera med routern trådlöst..

Får kontakta leverantören på måndag och be om hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde Reset och det löste inte problemet med routerns adress...istället kan inte laptopen och mina surfplattor kommunicera med routern trådlöst..

Får kontakta leverantören på måndag och be om hjälp

Nu har leverantören Glocalnet svarat att en säkerhetsuppdatering gjorts som inte medger att kunden kan gå in i modemet.........

Har fått det trådlösa att fungera i alla fall.....får se om reseten i övrigt fungerar...

Hur som helst tack för svaren och ha en trevlig helg...

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...