Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installerar nätverksskort, Hårddisk försvinner.


Moskvarn

Rekommendera Poster

Hej!

 

Var och hämtade ut ett nätverkskort från ASUS idag, modell 802.11ac

Och när jag installerar drivrutiner och ansluter, så försvinner D: disken, mycket märkligt tyckte jag och startade om datorn.  ser då att D: disken finns i ungefär 10 sekunder och sen försvinner.

 

Går in till diskhanteraren och gör en rescan och den hittar D: disken igen, men försvinner efter 10-20 sekunder.. 

Har återställt datorn nu till innan jag installerade drivrutiner och nu funkar datorn som innan, och har gjort det 1 timme..

 

Har själv fundering på om det kanske är nätaggregatet som inte räcker till?

Någon som har något förslag på felsökning eller åtgärd? 

 

//Mosvarn.

 

 

Specs:

OS: Windows 7 Ultimate

CPU: Intel Core i7-4770 3,40GHz

Hårddisk 1: SSD 120GB Kingston SH103S3120G (C:)

Hårddisk 2:WDC 1TB WD10EZEX-00BN5A0 (D:)                       <-- den som försvinner.

Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 760

Moderkort: MSI  MS-7817

Nätaggregat: Cooler Master 500W

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Vilket modell av nätverkskort från Asus är det, eller kan du länka till butikens sida/Asus sida?

802.11ac säger bara vilka trådlösa standarder som stöds.

 

Är det ett PCI-E kort och i vilken kortplats på moderkortet har du installerat detta i?

Och framförallt att det är riktigt nedstoppat och korrekt monterat i PCI-E kortplatsen så det inte sitter halvvägs instoppat - det kan ge konstiga problem.

 

Kanske du skulle prova en annan PCI-E kortplats (om du har flera att välja på)?

Troligen skall den sitta i en 1 x PCI Express kortplats och då blir det nog en av dessa längre ned på moderkortet, längst i från CPU? Se i manualen för dels nätverkskortet och även i moderkortets manual.

 

När jag söker på MSI:s sida efter MS-7817 så får jag upp så många träffar på olika moderkort https://www.msi.com/search/MS-7817/product/1.

Finns det nån mer beteckning på moderkortet?

 

Hur ser det ut i Bios setup, om det är något som krockar med installerad och aktiverad hårdvara?

Syns hårddiskarna där?

Och när du ändå är inne i Bios Setup - vilken Bios version har du (bör stå längst upp på första sidan)?

 

I Bios: gör en sk. "Load Bios Default Setting" eller det kan heta något liknande, därefter kontrollerar du diskarnas boot prioritet (ifall du behöver ändra så att SSD står först) och sedan Save & Exit

 

[Edit] Du kan också köra gratis Speccy så talar det om vad moderkortet heter och vilken Bios version, samt all installerad hårdvara. Syns alla dina diskar inkl. nätverkskort där - för du bör ju ha flera nätverksadaptrar installerade inkl. den trådade.

Kom i håg att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installation: https://www.piriform.com/speccy

 

Kontrollera också i Enhetshanteraren om där är några gula eller röda symboler som indikerar problem med någon enhet.

Start > i sökfältet skriv bara enhets > i listan som kommer upp klickar du på 'Enhetshanteraren'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Vilket modell av nätverkskort från Asus är det, eller kan du länka till butikens sida/Asus sida?

802.11ac säger bara vilka trådlösa standarder som stöds.

 

Är det ett PCI-E kort och i vilken kortplats på moderkortet har du installerat detta i?

Och framförallt att det är riktigt nedstoppat och korrekt monterat i PCI-E kortplatsen så det inte sitter halvvägs instoppat - det kan ge konstiga problem.

 

Kanske du skulle prova en annan PCI-E kortplats (om du har flera att välja på)?

Troligen skall den sitta i en 1 x PCI Express kortplats och då blir det nog en av dessa längre ned på moderkortet, längst i från CPU? Se i manualen för dels nätverkskortet och även i moderkortets manual.

 

När jag söker på MSI:s sida efter MS-7817 så får jag upp så många träffar på olika moderkort https://www.msi.com/search/MS-7817/product/1.

Finns det nån mer beteckning på moderkortet?

 

Hur ser det ut i Bios setup, om det är något som krockar med installerad och aktiverad hårdvara?

Syns hårddiskarna där?

Och när du ändå är inne i Bios Setup - vilken Bios version har du (bör stå längst upp på första sidan)?

 

I Bios: gör en sk. "Load Bios Default Setting" eller det kan heta något liknande, därefter kontrollerar du diskarnas boot prioritet (ifall du behöver ändra så att SSD står först) och sedan Save & Exit

 

[Edit] Du kan också köra gratis Speccy så talar det om vad moderkortet heter och vilken Bios version, samt all installerad hårdvara. Syns alla dina diskar inkl. nätverkskort där - för du bör ju ha flera nätverksadaptrar installerade inkl. den trådade.

Kom i håg att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installation: https://www.piriform.com/speccy

 

Kontrollera också i Enhetshanteraren om där är några gula eller röda symboler som indikerar problem med någon enhet.

Start > i sökfältet skriv bara enhets > i listan som kommer upp klickar du på 'Enhetshanteraren'

 

Köpte det ifrån Netonet

https://www.netonnet.se/art/komponenter/natverkskort/asus-pce-ac56/217735.8970/

 

På Moderkortet har jag bara en plats att välja med. (MSI B85M-E45)

https://www.msi.com/asset/resize/image/global/product/product_6_20160817153327_57b4134714cbb.png62405b38c58fe0f07fcef2367d8a9ba1/600.png

Den tredje platsen, grafikkortet tar upp 2 platser..

Har kontrollerat och det sitter på plats.

 

BIOS:

Brand American Megatrends Inc.
Version V10.2
Date 2013-09-25
 
Ska installera kortet igen och kolla i Bios och speccy, återkommer.
 
//Mokvarn
 
 
[edit] Såg inga konstigheter i BIOS att det skulle vara något som kockade, och nu verkar allt fungerar som det ska. I Speccy så är allt grönmarkerat på D: och nätverkskortet hittas och fungerar som det ska. Inga gula eller röda symboler i enhetshanteraren. Får ha igång datorn över dagen och se om felet återkommer.
Annars får jag tacka för den snabba hjälpen!
 
// Moskvarn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Köpte det ifrån Netonet

https://www.netonnet.se/art/komponenter/natverkskort/asus-pce-ac56/217735.8970/

 

På Moderkortet har jag bara en plats att välja med. (MSI B85M-E45)

https://www.msi.com/asset/resize/image/global/product/product_6_20160817153327_57b4134714cbb.png62405b38c58fe0f07fcef2367d8a9ba1/600.png

Den tredje platsen, grafikkortet tar upp 2 platser..

Har kontrollerat och det sitter på plats.

 

BIOS:

Brand American Megatrends Inc.
Version V10.2
Date 2013-09-25
 
Ska installera kortet igen och kolla i Bios och speccy, återkommer.
 
//Mokvarn
 
 
[edit] Såg inga konstigheter i BIOS att det skulle vara något som kockade, och nu verkar allt fungerar som det ska. I Speccy så är allt grönmarkerat på D: och nätverkskortet hittas och fungerar som det ska. Inga gula eller röda symboler i enhetshanteraren. Får ha igång datorn över dagen och se om felet återkommer.
Annars får jag tacka för den snabba hjälpen!
 
// Moskvarn

 

Felet återkom precis, och tog med sig cd-läsaren också.. hittar D: genom att rescana, men cd-läsaren hittar jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm...

Väldigt märkligt. Ser inga konstigheter egentligen.

Senaste Bios version är 10.9 https://www.msi.com/Motherboard/support/B85M-E45.html#down-bios

Men när jag kollar så ser jag inga direkta fixar för just detta, men att det har blivit BIOS fixar för allehanda problem är helt klart.

 

Om du skall prova med en Bios uppdatering så var mycket noga med att följa guidelines från MSI

https://www.msi.com/Motherboard/support/B85M-E45.html#down-bios

You must use the following methods to update this BIOS. - Use MFlash to update "BIOS + ME" - Use MSI LiveUpdate

 

 

Ok. Jag har kollat lite mer:

För ASUS PCE-AC56 finns inga direkta drivrutiner att hämta, utan dessa kommer automatiskt från Microsoft Windows Update database och därefter skall kortet fungera med Microsoft Windows operativsystem utan krusiduller.

 

Däremot finns det k. Utilities, extra program på Asus sida https://www.asus.com/se/Networking/PCEAC56/HelpDesk_Download/

Vilka jag råder dig att helt avinstallera och strunta i.

 

Således: avinstallera allting som har med detta att göra från:

Start > Kontrollpanelen > Program > Program och funktioner > dubbelklicka och avinstallera > starta om datorn > kör manuellt Windows update och starta om datorn => Nu kommer Windows att installera rätt drivrutiner och allt bör fungera.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har skrivit ett PM till dig, Moskvarn, eftersom det jag tänker göra inte är tillåtet på eForum.

Hehe, inga problem Åge N, men jag har svårt att se varför?

Om man följer mitt råd i länken ovan skall det fungera, vilket det bevisligen redan gjort för TS - förutom dock när TS installerat Asus s/w utilities i tron att det var drivrutiner. Dessa sk.utilities s/w  fyller ingen egentligt funktion heller.

Sedan kommer Windows 10 att sköta om detta, eller?

Mvh

 

[Edit] Min bror var ned på Kjell & Company och köpte ett likvärdigt kort för ett par månader sedan till sin son.

Han eller båda frågade vad behöver vi göra? Ingenting svarade jag - förutom att köra Windows update!

Sagt och gjort - inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, inga problem Åge N, men jag har svårt att se varför?

Om man följer mitt råd i länken ovan skall det fungera, vilket det bevisligen redan gjort för TS - förutom dock när TS installerat Asus s/w utilities i tron att det var drivrutiner. Dessa sk.utilities s/w  fyller ingen egentligt funktion heller.

Sedan kommer Windows 10 att sköta om detta, eller?

Mvh

Nja, jag vet inte om det du skriver kommer att fungera.

Skälet är att du skriver att Windows 10 kommer att fixa resten när TS använder Windows 7.

 

Jag har en drivrutin för Windows 7 till liknande Asus-kort (snarare kretsen som Asus använder) och jag tror den kan fungera till TS kort också. Jag får inte lägga upp drivrutiner jag har för hämtning med länk från eForum. Jag har redan en varning för detta då jag lade upp en gammal drivrutin till ett nVidia-chipset, som nVidia inte längre ger support på och att det inte går att hitta på någon annan officiell sida.

 

Genom att installera en drivrutin som är anpassad till kortet kanske TS problem också försvinner. Nu är jag inte helt 100% säker på att den passar TS Asus-kort men TS kan alltid prova. Den är för Windows 7 och inte Windows 10.

Eftersom jag hjälper en del i min omgivning samlar jag också på mig drivrutiner med mera, som jag sparar för eventuella framtida bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
..//..

Och när jag installerar drivrutiner och ansluter, så försvinner D: disken, mycket märkligt tyckte jag och startade om datorn.  ser då att D: disken finns i ungefär 10 sekunder och sen försvinner.

 

Går in till diskhanteraren och gör en rescan och den hittar D: disken igen, men försvinner efter 10-20 sekunder.. 

Har återställt datorn nu till innan jag installerade drivrutiner och nu funkar datorn som innan, och har gjort det 1 timme..

 

..//..

//Mosvarn.

Hej,

Vad menar du med att "anslutna-drivrutiner" är det en CD-skiva som medföljer med programvara eller annat?

Jag får ingen ordning på detta, men det kan vara at jag inte till fullo förstår vad som sker.

I ditt fall - strunta i den medföljande programvaran och kör som vanligt. Fungerar det nu?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad menar du med att "anslutna-drivrutiner" är det en CD-skiva som medföljer med programvara eller annat?

Jag får ingen ordning på detta, men det kan vara at jag inte till fullo förstår vad som sker.

I ditt fall - strunta i den medföljande programvaran och kör som vanligt. Fungerar det nu?

Mvh

 

"Och när jag installerar drivrutiner och ansluter"

Betyder nog ansluter till internet via det nya nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad menar du med att "anslutna-drivrutiner" är det en CD-skiva som medföljer med programvara eller annat?

Jag får ingen ordning på detta, men det kan vara at jag inte till fullo förstår vad som sker.

I ditt fall - strunta i den medföljande programvaran och kör som vanligt. Fungerar det nu?

Mvh

Det följer med en CD-skiva med programvara, man kan välja att installera Utilities & Drivers eller bara Drivers. Har provat både alternativen med samma resultat. 

Har ej provat att köra Windows Update, ska prova det och återkomma.

 

Ansluta menar jag med att ansluta till internet, så kortet har suttit kvar i burken hela tiden och det är enbart när jag installerar drivrutiner och ansluter till internet som D: försvinner. 

 

//Moskvarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
så kortet har suttit kvar i burken hela tiden

I en PCI-E x1 kortplats på moderkortet?

Alltså en av dom små korta som sitter emellan dom två PCI-E x16 samt PCI-E x8 kortplatserna.

 

Som jag skrev i början av tråden - se i moderkortsmanualen hur och vilka kontakter det gäller.

Därefter strunta i att installera från skivan och bara kontrollera hur det fungerar, ifall det fungerar - avinstallera s/w och lägg skivan till handlingarna.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...