Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa lösenord Windows 7


solenskiner33
 Share

Go to solution Solved by Morgankane,

Rekommendera Poster

solenskiner33

Hej!

Jag är ny här på forumet och har ett problem. Jag måste komma in på min gamla dator men har glömt lösenordet. Jag har sökt och hittat bland annat detta som en användare här skrev för några år sedan:

 

1. Under boot, håll in F8
2. Välj "Repair my computer" eller dylikt.
3. När du/ni kommer till menyn där ni får olika alternativ, välj Kommandotolken (CMD).
4. I kommandotolken skriver du/ni in "net user".
5. En lista kommer upp med konton som är registrerade på datorn.
6. För att byta lösenord på ett konto, skriv in "net user <namn på konto> *" (utan >, < samt ")
7. Nu får du/ni välja ett nytt lösenord (lösenordet syns inte på skärmen, men den frågar två gånger för säkerhetsskull).
8. Starta om.

 

När jag hållit in F8 och väljer "Reparera din dator" kommer jag vidare till "Systemåterställningsalternativ" där "Svensk" är förvalt som inmatningsmetod. Sedan krävs mitt lösenord vilket jag har glömt. Hur gör jag för att komma till systemåterställningar så att jag kan ändra lösenordet?

 

Läste om en annan användare med samma problem som jag har som lyckades komma till systemåterställningar genom att trycka på F10 men jag förstår inte hur eller när man ska trycka F10.

 

Kan någon av er hjälpa mig?

 

Tack på förhand

Redigerad av solenskiner33
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är ny här på forumet och har ett problem. Jag måste komma in på min gamla dator men har glömt lösenordet. Jag har sökt och hittat bland annat detta som en användare här skrev för några år sedan:

 

Hej och välkommen till Eforum!

 

Under åren är det många som har blivit hjälpta av Offline NT Password & Registry Editor: http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

Du laddar ner "Bootable CD image" eller "Files for USB install" som du bränner till en CD-skiva eller lägger på ett USB-minne på det sätt som är beskrivet. Därefter startar du datorn frn CD-skivan resp. USB-minnet och sen kan du använda programmet för att skriva över det okända lösenordet med ett nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

solenskiner33

Hej och välkommen till Eforum!

 

Under åren är det många som har blivit hjälpta av Offline NT Password & Registry Editor: http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

Du laddar ner "Bootable CD image" eller "Files for USB install" som du bränner till en CD-skiva eller lägger på ett USB-minne på det sätt som är beskrivet. Därefter startar du datorn frn CD-skivan resp. USB-minnet och sen kan du använda programmet för att skriva över det okända lösenordet med ett nytt.

Hej och tack för svaret. Tyvärr har jag inte tillgång till brännare. Jag behöver komma åt datorn utan sånt. Jag har ingen installations-cd heller dessvärre :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

solenskiner33

Jag löste problemet genom att följa dessa instruktioner:

 
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad bra att du hittade en lösning. :thumbsup:

Bara man är medveten om slutorden - som egentligen borde ha stått i början av videon.

 

post-73434-0-60563300-1483556082_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej.
Jag har de två senaste dagar försökt denna lösning med att ändra utilman och cmd, men jag kom inte i mål.
Lösningen var rätt avancerad, men ändå rätt bra.
Får söka vidare och se om jag kan få tag på nåt program som löser detta.
Vet ej varför windows plötsligt kräver inloggning, har använt maskinen i många år utan, men

nu begär den det.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Morgankane:

Hej.
Jag har de två senaste dagar försökt denna lösning med att ändra utilman och cmd, men jag kom inte i mål.
Lösningen var rätt avancerad, men ändå rätt bra.
Får söka vidare och se om jag kan få tag på nåt program som löser detta.
Vet ej varför windows plötsligt kräver inloggning, har använt maskinen i många år utan, men

nu begär den det.......

Har du prövat med programmet som jag tipsade om som första svar i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Hej Cecilia och Mikael.
Jobbar med saken.
Jag ändrade cmd och utilman i sys32, men upptäckte att samma finns under sys 64.
Har just ändrat dessa nu, och skall försöka omstart
Rescatux är också intressant, men hur kör man det när man inte kan komma in på hdd'n

Jag har två HD på datorn, och kör nu från den andra HD'n
Så jag ändrade då cmd och utilman från den hd, får se om det fungerar.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Offline NT Password & Registry Editor och Rescatux körs från startbar skiva eller USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Morgankane

Tack igen för tips. Lastar nu ned Rescatux på USB minne.
Har bytt namn på cmd och utilman, men när jag klickar på iconet, så bara blinkar det, och inget hender.
Hoppas detta program löser problemet nu då :)
Berättar sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Hej igen.
Detta programmet löste inloggningsproblemet.
Tog litet tid för jag gjorde allt rätt, men så är det med allt nytt.
Men nu kan jag köra det utan tveksamheter.
Sparar det i fall det skulle behövas igen.
Hade en återställningskiva, men windows ville inte boota från den.

Jag tackar er för hjälpen, det var roligt att kunna köra från den rätta hårddisken igen.
Nu får jag börja jobba :)

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...