Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blogga anonymt - hur gör man


sommarfågel

Rekommendera Poster

sommarfågel

Hej alla glada och tack för medlemskap. Jag undrar några saker om hur man skapar en blogg anonymt.

 

Om man kollar på Petterssons Blogg exempelvis, så verkar det som om vad som helst kan skrivas? Om det är så, hur går man tillväga? 

 

Ser att dom bloggar via wordpress. Men skall man då skapa en domän någon annanstans? Typ Loopia?

Vad är det exakt som händer om någon vill få bort en artikel från t.ex. Petterssons blogg? Eller liknande bloggar? Bestämmer den som äger bloggen eller kan själva hotellet ta bort artikeln? 

Anta att någon som t.ex. Sahlin vänder sig till polisen. Står dom maktlösa om ägaren är anonym?
Eller står dom i alla fall maktlösa om ägaren inte vill ta bort ett inlägg? 

Utifrån vad man kan se på olika liknande bloggar, så är "ägaren" skriven i utlandet? 

Hur exakt gör man då för att vara anonym? Härifrån.
Hur exakt gör man för att Bloggen inte ska bli spärrad? 
Hur gör man för att registrera via utlandet?

För som man förstår så kan dessa bloggar verka utan problem, så länge domänen är registrerad?

All hjälp tas tacksamt emot av en amatörtjej wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du lämnar nu Flashback Forum" för att göra reklam här på Eforum för en av alla dessa antivissamänniskorsidor. Jag kan inte tänka mig att du inte fick svar på dina frågor på Flashback, om det nu inte är så att du bara kopierat något du hittade där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Helt anonym kan du inte bli.

Polisen kan i allvarliga fall avslöja dig via ditt IP-nummer.

 

Du blir vad jag förstår din egen ansvariga utgivare för det du skriver. Skriver du något opassande som någon känner sig kränkt/hotad av kan det säkert bli en anmälan och därefter Polisutredning.

 

Polisen kan då spåra ditt IP-nummer och ställa dig till svars i tingsrätt/domstol.

 

Om du vill gräva ned dig i det kan du läsa mera här:

 

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sommarfågel

Hej igen. Mbgtmari verkar vara lättretlig när jag inte alls har för avsikt att göra reklam för antivissamänniskor! Jag har aldrig funderat så!!! Mina frågor handlade inte om det. Helt anonym Stefan förstår jag nu att man inte kan bli och tack för ditt snälla svar. Men kan jag få förstå hur ovannämnda bloggar inte blir spärrade av exempelvis Word press? Beror det på att bloggaren köpt domän namnet och därmed själv avgör vad som skall plockas bort? Som sagt jag vill bara få en utförlig guidning och inte en utskällning :-(

För fråga måste man väl ändå få göra utan att bli bråkad på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan bedöma bryter inte bloggen du refererar till mot någon lag utan det som gör den otrevlig är att den samlar och presenterar bara information som har en viss vinkel. Polisen gör knappast något innan man bryter mot någon lag. Om inte Wordpress har några särskilda regler för vad för innehåll som får finnas på webbplatser som använder sig av deras program lär väl inte de heller göra något: https://sv.wordpress.com/tos/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sommarfågel

Mitt förra inlägg togs bort. Har också mejlat moderator Laso om det och försöker mig på igen.

 

Först vill jag säga en sak, att anmäla mitt inlägg för att det kanske skulle ha en rasistisk underton är helt galet. Kan också förstå vem som gjort det i.o.m. Gårdagens av en medlem irriterade ton mot mig.

 

Jag hänvisade till bl.a. en blogg vars ”ägare” finns någonstans i Asien.

 

Jag håller på med en idé till en blogg som tjejer/kvinnor skall kunna skriva på. Tjejer/kvinnor som blivit utsatta på olika sätt av sina killar eller andra. Därför måste det finans en total anonymitet.

Jag ville förstå hur just den blogg jag hänvisade till, trots sina inlägg får vara kvar.

 

Så mina frågor är inte så mycket av spårning av IP-adress utan mer hur det mekaniskt fungerar.

Låt oss säga att man reggar ett domännamn hos en svensk leverantör och sedan antar jag att det namnet är kompatibelt med alla bloggsidor. Men om någon gör det härifrån men via utlandet hur gör man då? Det viktigaste är anonymitet. Dom tjejer/kvinnor som skriver kanske vill hänga ut sina historier, eller till och med hänga ut männen. Så då menar jag att om en man som det skrivs om, vill nå författarinnan eller ”redaktionen” så finns den i utlandet. Så ungefär så är det tänkt. För jag trodde att om man använda någon domänsäljare i Sverige och en internationell bloggsida via Sverige kanske man blir nedstängd? Det var därför jag använde gårdagens blogg som exempel. Så snälla ni – jag är ingen rasist eller liknande. Vill bara veta hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sommarfågel

Toppen med alla svar. Några saker till:

 

Vad är det exakt som händer om någon vill få bort en artikel från t.ex. Petterssons blogg? Eller liknande bloggar? Bestämmer den som äger bloggen eller kan själva hotellet ta bort artikeln?

Anta att någon som t.ex. Sahlin vänder sig till polisen. Står dom maktlösa om ägaren är anonym?
Eller står dom i alla fall maktlösa om ägaren inte vill ta bort ett inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen med alla svar. Några saker till:

 

Vad är det exakt som händer om någon vill få bort en artikel från t.ex. Petterssons blogg? Eller liknande bloggar? Bestämmer den som äger bloggen eller kan själva hotellet ta bort artikeln?

 

Anta att någon som t.ex. Sahlin vänder sig till polisen. Står dom maktlösa om ägaren är anonym?

Eller står dom i alla fall maktlösa om ägaren inte vill ta bort ett inlägg?

Vad som händer beror på lagstiftningen i det land där webbservern finns. Ägaren till en blogg kan knappast vara anonym. Du kan inte registrera en domän anonymt eller skapa ett konto på ett webbhotell anonymt. Ett webbhotell kan naturligtvis vägra att utlämna kunddata till  myndigheter i ett annat land. Så den svenska polisen är nog maktlös om de inte får hjälp av det land servern finns i. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej igen. Mbgtmari verkar vara lättretlig när jag inte alls har för avsikt att göra reklam för antivissamänniskor! Jag har aldrig funderat så!!! Mina frågor handlade inte om det. Helt anonym Stefan förstår jag nu att man inte kan bli och tack för ditt snälla svar. Men kan jag få förstå hur ovannämnda bloggar inte blir spärrade av exempelvis Word press? Beror det på att bloggaren köpt domän namnet och därmed själv avgör vad som skall plockas bort? Som sagt jag vill bara få en utförlig guidning och inte en utskällning :-(

För fråga måste man väl ändå få göra utan att bli bråkad på?

Hej,

Det är tråkigt att du tycker så, för mbgtmari har varken visat att hon är lättretlig eller annat, bara genom att påtala vissa saker baserat på vad du själv har skrivit eller kopierat in från andra ditt första inlägg.

 

Mitt förra inlägg togs bort. Har också mejlat moderator Laso om det och försöker mig på igen.

 

Först vill jag säga en sak, att anmäla mitt inlägg för att det kanske skulle ha en rasistisk underton är helt galet. Kan också förstå vem som gjort det i.o.m. Gårdagens av en medlem irriterade ton mot mig.

 

Jag hänvisade till bl.a. en blogg vars ”ägare” finns någonstans i Asien.

 

Jag håller på med en idé till en blogg som tjejer/kvinnor skall kunna skriva på. Tjejer/kvinnor som blivit utsatta på olika sätt av sina killar eller andra. Därför måste det finans en total anonymitet.

Jag ville förstå hur just den blogg jag hänvisade till, trots sina inlägg får vara kvar.

 

Så mina frågor är inte så mycket av spårning av IP-adress utan mer hur det mekaniskt fungerar.

Låt oss säga att man reggar ett domännamn hos en svensk leverantör och sedan antar jag att det namnet är kompatibelt med alla bloggsidor. Men om någon gör det härifrån men via utlandet hur gör man då? Det viktigaste är anonymitet. Dom tjejer/kvinnor som skriver kanske vill hänga ut sina historier, eller till och med hänga ut männen. Så då menar jag att om en man som det skrivs om, vill nå författarinnan eller ”redaktionen” så finns den i utlandet. Så ungefär så är det tänkt. För jag trodde att om man använda någon domänsäljare i Sverige och en internationell bloggsida via Sverige kanske man blir nedstängd? Det var därför jag använde gårdagens blogg som exempel. Så snälla ni – jag är ingen rasist eller liknande. Vill bara veta hur man gör.

 

 

Jag håller på med en idé till en blogg som tjejer/kvinnor skall kunna skriva på. Tjejer/kvinnor som blivit utsatta på olika sätt av sina killar eller andra. Därför måste det finans en total anonymitet.

 

I all välmening: undrar jag om det kommer att finnas uthängda namn på "killar" i denna blogg där envar anser det vara rätt att anklaga och namnge andra personer? Eftersom det skall vara anonymt...

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sommarfågel

Hej,

Det är tråkigt att du tycker så, för mbgtmari har varken visat att hon är lättretlig eller annat, bara genom att påtala vissa saker baserat på vad du själv har skrivit eller kopierat in från andra ditt första inlägg.

 

 

 

I all välmening: undrar jag om det kommer att finnas uthängda namn på "killar" i denna blogg där envar anser det vara rätt att anklaga och namnge andra personer? Eftersom det skall vara anonymt...

Mvh

Nu är nästan hela idén ute... Men ja det är en tanke fast inte riktigt så. Det måste finnas vissa källor som gör att det utom allt rimligt tvivel finns en sådan historik. Tanken är inte att hänga ut oskyldiga, absolut inte! Men det skall vara ett forum för tjejer/kvinnor som på olika sätt farit illa. Dom skall naturligtvis om dom så önskar, vara anonyma, vilket jag inte tror blir fallet. Men den som är bakom sidan vill vara anonym. Så om Pernilla Efternamn väljer att skriva om Peter Efternamn så har man gjort ett val. Är det så att Peter Efternamn anmäler Pernilla Efternamn så är det mellan dom.

 

Scenarion 2 är att Miss Lee skriver om Peter Efternamn med bilder, då måste nicket Miss Lee vara skyddat så gott det går. Men fortfarande så ska admin vara oskyldig. 

Om Peter Efternamn blir "galen" och vet att Miss Lee är Pernilla Efternamn så står det honom fritt att polisanmäla, men siten får inte bli drabbad. 

 

Är detta möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Dom scenarion du målar upp är nog inget man kan göra i Sverige utan rättsliga följder, men detta kan andra svara på bättre än jag.

Sedan kan jag personligen tycka till, men eftersom tråden ligger i forumet Juridik så avhåller jag mig, inte minst pga. ämnet verkar hett och inget jag vill påbörja en diskussion om på Eforum.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får man ju skilja på anonym i två olika scenarier, dels vad som går att få fram av vem som helst och dels vad polisen kan få fram. Det är också olika för den som har köpt domännamnet, den som är ansvarig för webbplatsen och den som är medlem på webbplatsen.

 

Den som registrerar ett domännamn kan inte vara anonym mot den man betalar för det, det går att följa pengarna. Polisen kan begära att ett domännamn upphör att gälla. Det har t ex utnyttjas för att stänga ner domännamn som tillhört Pirate bay.

 

Den som betalar ett webbhotell kan inte heller vara anonym mot ägaren av webbhotellet, av samma skäl. Driver man en egen server hemma så måste man följa de regler som ens internetleverantör satt upp, om man inte gör det kan man få sin internetanslutning avstängd.

 

Som ansvarig för webbplatsen måste man följa lagar, det gäller t ex lagar om personuppgifter, elektroniska anslagstavlor, förtal, diskriminering och mycket annat. Gör man inte det kan man bli polisanmäld och det hjälper inte att man skriver ut på webbplatsen att folk är ansvariga själva för vad de skriver. Bryter man som ansvarig för lagar kan ägaren av webbhotellet stänga av webbplatsen eller polisen kan beslagta servern. Också sånt som hänt Pirate bay: https://sv.wikipedia.org/wiki/Pirate_bay

 

Däremot kan den som registrerar domänen och den som är ansvarig för webbplatsen vara anonym för andra.

 

När det gäller medlemmar som skriver på webbplatsen kan de som sköter webbplatsen alltid se vilken IP-adress man skriver från (samt normalt den mejladress som använts för registrering). Om medlemmen inte har använt någon anonymiseringstjänst kan IP-adressen spåras tillbaka till ett hushåll, internetcafé, hotell etc av polisen. Däremot kan ju inte vem som helst få fram vilken fysisk person som skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Juridik är inte min starkaste sida men sedan jag läst trådskaparens frågor och dennes kommentarer på svar som kommit från eforums kunniga människor så kommer jag inte ifrån en känsla av att det finns en bakomliggande dold agenda med tråden. Jag kan ha grovt fel men jag upplever det så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sommarfågel

Hej.

 

Juridik är inte min starkaste sida men sedan jag läst trådskaparens frågor och dennes kommentarer på svar som kommit från eforums kunniga människor så kommer jag inte ifrån en känsla av att det finns en bakomliggande dold agenda med tråden. Jag kan ha grovt fel men jag upplever det så. 

Hej, känner att jag vill bemöta det du skriver. Det finns ingen som helst dold agenda, mera att bygga en portal för kvinnor/tjejer som på det ena eller det andra sättet blivit utsatta av deras män. Jag är inte en manshatare eller speciellt feministisk - utan mer en tjej som haft det jobbigt på olika sätt och som vill ge andra möjlighet att yttra sig och få någon form av feedback eller kanske upprättelse. Min a kommentarer som du känner kan ha en dold agenda, är kommentarer som enbart handlar om anonymitet och säkerhet för administratören av sidan men också för dom som skriver inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sommarfågel

Hej,

Dom scenarion du målar upp är nog inget man kan göra i Sverige utan rättsliga följder, men detta kan andra svara på bättre än jag.

Sedan kan jag personligen tycka till, men eftersom tråden ligger i forumet Juridik så avhåller jag mig, inte minst pga. ämnet verkar hett och inget jag vill påbörja en diskussion om på Eforum.

Mvh

Tack för svar. Men då innebär det om man öppnar servern i ett annat land så är det det landets regler som gäller? Men betyder det då att om sidan skapa vi säger exempelvis i Finland, så är det där servern då ligger via exempelvis Wordpress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...