Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgraderingstips sökes


DePhaz

Rekommendera Poster

OK, det här är antagligen den ultimata noob frågan men jag brukar inte uppgradera mina OS, bara underhålla dem med uppdateringar. Ubuntu har tjatat på mig i snart över ett år att jag ska uppgradera och jag misstänker att jag måste göra det för att kunna hämta en nyare version av Google Chrome (vilken numera inte får uppdateringar eftersom mitt system inte stöds och inte har gjort det på ett bra tag) men är inte säker. Mitt OS, Ubuntu 12.04, har vissa problem och det vore nog bra att uppgradera bara för att rätta till felen.

 

Så hur ska jag förbereda detta. Ja, det borde jag veta men frågar ändå. Mina egna filer brukar säkerhetskopieras med jämna mellanrum men kommer en uppgradering att röra original filerna alls? Har flertalet genvägar i Chrome, både importerade och "nya" (är tung "genvägs missbrukare") och måste jag ta en kopia på dessa? Och hur gör jag då för att få med allt?

 

Som skrivet, frågan må låta dum men jag vill i vart fall veta vad en uppgradering kommer att röra i fråga om filer och så. Jag gör inte uppgraderingar varje dag i veckan så jag hinner glömma mellan varven. Senast denna dator uppgraderades var strax efter att jag installerat Ubuntu första gången, då blev version 10 uppgraderad till 12. Sedan dess har inget hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som brukar strula vid uppgraderingar är proprietära drivrutiner så avinstallera dessa om du har några.
När jag uppgraderade senast från 14.04 till 16.04 så rördes inga filer alls, inställningar inklusive genvägar etc var de samma som före uppgradering och det var den smidigaste uppgradering jag gjort i Ubuntu, har kört sedan 8.04 och den senaste var nog den enda som gått helt smärtfritt och bara kört LTS-versioner.

 

Frågan är dock om du kan gå direkt från 12.04 till 16.04

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, glömde skriva att Uppdateringshanteraren vill att jag ska installera version 14.04.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Genvägar via Chrome borde vara Bokmärken/Favoriter?

 

Enklast är att göra en säkerhetskopia av dessa också. Om du inte redan gjort det? Personligen gör jag det ganska ofta. Trots att jag kör Fedora, så kan jag aldrig vara säker på om något rätt som det inte vill vara med längre.

 

Min egen erfarenhet av uppgraderingar av OS är att det är bäst att köra en ren installation. Jag har provat uppgradera, men då lägger det nya sig över det gamla. Går jag in och tittar hur installationen ser ut efteråt, så ser det ut som om OS:en ligger vid sidan om varandra. Där kan tydligt stå Fedora 23 och Fedora 24 t ex.

 

Jag har råkat ut för problem efter uppgraderingar. Det är inte särskilt kul när allt är klart och du blir tvungen att köra om allt från början ändå. Har du säkerhetskopior av dina egna skapade filer och Bokmärken/Favorier rekommenderar jag en ren installation.

 

Det brukar inte ta särskilt lång tid med Linux. Windows brukar vara omständigare med alla drivrutiner och säkerhetsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

för att kunna hämta en nyare version av Google Chrome (vilken numera inte får uppdateringar eftersom mitt system inte stöds

Det är väl för att systemet är 32-bitars.

Och då lär en uppgradering inifrån systemet inte hjälpa utan en ny installation med ett 64-bitars system behövs.

Om datorn har stöd för detta.

 

Kör man Linux Mint fungerar det alldeles utmärkt att uppgradera via Uppdateringshanteraren.

Tillägg: Dock inte från 32- till 64-bitar, givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...