Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 SP1 Convenience roll-up


Vinterfiskaren

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Vad är Windows 7 samlad uppdatering KB3125574, Windows 7 SP1 Convenience roll-up för något?

 

Var, när och hur används den?

 

Finns att hämta på Microsoft Update Catalog: http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Home.aspx

 

Mer information om samlad uppdatering:

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/824684

 

Jag hittar på Internet uppgifter om KB3020369 och Explorer 11 när det gäller KB3125574 Windows 7 SP1 Convenience roll-up?

 

Vet att information om uppdateringen varit uppe på forumet tidigare med en länk till en informationssida på engelska, men jag vill ha mycket mer information på svenska om uppdateringen.

 

//eforum.idg.se/topic/351826-nu-finns-alla-windows-uppdateringar-samlade-i-ett-paket/

 

https://blogs.technet.microsoft.com/windowsitpro/2016/05/17/simplifying-updates-for-windows-7-and-8-1/

 

Som sagt jag vill ha information om vad Windows 7 samlad uppdatering är för något och var, när och hur den används?

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör en ominstallation av Windows 7 där SP1 (Service Pack 1) är inkluderad kan du installera Convinient Roll-up för Windows 7 direkt efter (du behöver installera några uppdateringar först för att få paketet att installeras).

Det betyder att alla viktiga uppdateringar som släppts från det att Windows 7 SP1 släpptes till och med april 2016 ingår i paketet.

 

Om en installation av Roll-up görs direkt efter en ominstallation av Windows 7 SP1 innebär det att man inte behöver uppdatera allt via Windows Update, vilket tar en ofantlig tid.

Således är det en tidsbesparing att installera Roll-up vid en ominstallation.

 

Jag har integrerat Roll-up i min Windows 7 SP1-installations-media. Det betyder att när jag hjälper bekanta, som fortfarande använder Windows 7, med ominstallation sparar jag en massa tid på att slippa vänta på Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack Åge N

 

Om jag fattar det rätt så ska man efter en ominstallation av Windows 7 SP1 först installera Explorer 11 och KB3020369 innan man installerar den samlade uppdateringen KB3125574?

 

Då så ska man ha alla nödvändiga uppdateringar till och med april 2016?

 

Det skulle ju vara bra och ha en färdig installationsskiva som installerar Windows 7 SP1, Explorer 11, KB3020369 och den samlade uppdateringen KB3125574 på en och samma gång.

 

Tyvärr så tror jag att det är för svårt för mig att göra en sådan installationsskiva, eller finns det något enkelt lättförstått program som jag använda för att integrera dessa filer på en Windows 7 SP1 skiva med?

 

Om jag lyckas med detta så måste jag ju ominstallera en väl fungerande Windows 7 SP1 för att få reda på om den nya installationsskivan fungerar som den ska?

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte installera Internet Explorer 11 för att få in KB3125574, Roll-up pack. Du behöver dock installera KB3020369 för att få installerat KB3125574.

Det stämmer, då är alla viktiga uppdateringar till och med april 2016 inkluderade.

 

Om du inte vill använda WAIK för Windows 7 kan du använda ett program som heter NTLite. Jag föredrar WAIK men det kan bero på att jag är så van vid programmet och att det inte hänger sig på samma sätt som NTLite gör.

NTLite "hänger sig" när det har mycket att göra och ger informationen "Svarar inte". Låt programmet bara vara så "återhämtar" det sig. Skälet till att det "hänger sig" beror på att programmet har mycket att göra. Det har således inte låst sig utan är bara väldigt upptaget.

 

WAIK for Windows 7 uppträder inte på samma sätt. Å andra sidan måste du utföra en del kommandon i Kommandotolken om du inte skapar svarsfiler själv med programmet.

Jag har skapat batch-filer för Kommandotolken som i princip gör processen automatiserad, ungefär som NTLite men smidigare för datorn (som inte uppträder som om den hängt sig).

 

NTLite är förmodligen bättre för dig att använda. Programmet har, även i sin kostnadsfria version, en hel del fina funktioner som du kan använda. Du kan integrerar drivrutiner samtidigt som du integrerar uppdateringar. Du kan även anpassa installationen efter dina önskemål i vissa fall.

 

WAIK för Windows hämtar du här:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5753

 

NTLite hämtar du här:

 

https://www.ntlite.com/download/

 

NTLite är enkelt att använda och ganska så självsägande.

 

Om du vill testa ditt skapade verk måste du installera den. Om du inte vill installera om en dator kan du skapa en virtuell dator. Två program för att skapa virtuell dator, som är enkla och kostnadsfria är VirtualBox och VMWare Workstation Player.

 

Du hämtar VirtualBox här:

 

https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

 

Du hämtar VMWare Workstation Player här:

 

www.vmware.com/go/tryplayerpro-win-64

 

Genom att skapa en virtuell dator i din egna dator kan du enkelt testa Windows 7. Jag gör så själv och även när jag testar Windows 10 i olika former. Jag använder också virtuella datorer när jag testar program för att inte "skärpa ned" mina egna datorer.

Om du skapar en virtuell dator och skapar den som en enda fil kan du ta bort den lika lätt som du tar bort en mapp.

 

Programmet är lika enkelt att använda som Word, Excell, PowerPoint eller annat program du har i datorn.

 

För att installera en färdigpaketerad Windows måste den vara sparad som en ISO-fil. Även det gör du enkelt med NTLite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Vinterfiskaren

Tack för all information. Hoppas någon orkar läsa mitt långa inlägg.
Jag integrerade KB30 20 369 och Windows 7 samlad uppdatering KB31 25 574 dessutom KB31 72 605, KB31 40 245, KB31 59 398, KB31 61 949, KB31 81 988, KB32 07 752, KB31 61 958, KB31 79 573, KB31 61 102, KB31 61 561, KB31 70 735, KB31 70 455, KB31 77 186, KB31 77 467 plus programmen 7-Zip och antivirus programmet Microsoft Security Essentials på en W 7 SP1 installations DVD skiva med hjälp av NTLite.

Explorer 8 eller Explorer 11 i W 7?

W 7 SP1 innehåller en gammal Explorer 8.
Jag provade att integrera Pos-Setup Explorer 11 på W 7 installationsskiva med NTLite.
Min Windows 7 installation avbröts och misslyckades när Explorer 11 var med på installationsskivan.
Installationen av Windows 7 lyckades utan Explorer 11 integrerad på skivan.

Efter att W 7 hade installerats på datorn så installerade jag Explorer 11 vilket tog cirka 15 minuter att göra plus en omstart av datorn.

Mina datorer är troligen 10 till 12 år gamla.

Det verkar som det på mina gamla datorer endast går att installera Operativsystem med CD eller DVD skivor. Jag kan därför bara lägga på den max mängd data som får plats på en DVD skiva.
Installation av Operativsystem med USB minnen verkar inte fungera, har varit inne i BIOS och ändrat startordningar tidigare, men det har inte hjälpt.

Problem för mig med NTLite.

Det tog lång tid innan jag förstod att jag måste dela isär den nerladdade W 7 SP1 ISO filen med ett annat program än NTLite.
Jag delade ISO filen med programmet 7-Zip.

Integreringen av uppdateringarna på Windows 7 SP1 skivan.

Processen att integrera uppdateringarna tog cirka två timmar plus all tid med att göra en ny ISO och bränna ner den på en DVD skiva. Alltså mycket segt med en gammal dator.
Segt men NTLite fungerade utan låsningar och jag kunde utan problem göra andra saker på datorn samtidigt som NTLite integrerade.
Efter integrationen tog jag bort filen ei.cfg från mappen Sources innan jag gjorde ISO filen. Detta gör att jag i början av installationen kan välja om jag vill ha W 7 Home Basic, W 7 Home Premium, W 7 Professional eller W 7 Ultimate installerat.
Vill man ha uppdateringar på flera versioner av W 7 så får man köra integreringsprocessen för varje version som man vill ha uppdateringar på, gäller inte Post-Setup program, där räcker det med en körning.
Jag försökte bränna ISO filen på en DVD skiva med programmet Windows 7 USB/DVD Download Tool, detta misslyckades.
Startade Windows XP och brände ISO filen i Nero 6 utan problem.
Första ISO filen jag gjorde blev för stor, den fick inte plats på DVD skivan, hade lagt på för många program i Post-Setup vid integreringen.
Gjorde en integrering med färre program samt de uppdateringar som står i början av detta inlägg. Detta fick plats på skivan.


Provinstallationen med den integrerade Windows 7 SP1 skivan.


Jag lät bli att installera en virtuell dator utan tog fram en annan gammal dator och i denna provinstallerade Windows 7 SP1 med alla uppdateringar.
Efter att Windows 7 installationen var klar så kollade jag på Windows Update, under Installerade uppdateringar att de integrerade uppdateringarna hade blivit installerade, det hade de.

Jag tycker att själva installationen av W 7 SP1 med alla uppdateringar plus programmen 7-Zip och antivirus programmet Microsoft Security Essentials gick ganska snabbt, cirka 25 minuter.

Bra att det går att göra en provinstallation av Windows 7 utan att behöva ange produktnycken, så man har möjlighet att testa olika installationer och se att installationsskivan fungerar bra.
Är det 30 dagar man kan ha igång Operativsystemet utan att behöva ange produktnyckeln?

Hade datorn påslagen någon timme, såg att det kommit in ytterligare 53 viktiga uppdateringar (541 MB) på Windows Update trots denna installation.

Har nu en W 7 skiva med alla viktiga uppdateringar fram till och med april 2016 plus många nyare uppdateringar. Trots detta så finns det ytterligare 53 viktiga uppdateringar på 541 MB i dagsläget som saknas på W 7 installationsskivan.

Installationen var 64 bitars tog 16,5 GB av hårddisken.

Slog på en annan dator med Windows 7 SP1 som installerades den 4 april 2015.
I denna dator är det 385 installerade uppdateringar. Då känns 53+18=71 uppdateringar som ganska lite.

Eventuell avslutning av inlägget.

Ordet integrera är ovant för mig så det är möjligt att jag böjt det och en del andra ord fel i inlägget. Jag hoppas ändå att det ska gå att förstå det mesta av vad jag menar i detta långa inlägg, trots dålig svenska. Jag hoppas också att jag skrivit alla KB nummer rätt

Om jag kommer ihåg så försöker jag lägga lite bilder till inlägget.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

post-119056-0-63547800-1484317860_thumb.jpg

post-119056-0-08097800-1484317861_thumb.jpg

post-119056-0-40299400-1484317861_thumb.jpg

post-119056-0-76157100-1484317861_thumb.jpg

post-119056-0-25792200-1484317862_thumb.jpg

post-119056-0-61293700-1484317862_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren.

Jag vet inte hur man delar upp ditt inlägg i små delar så jag kan besvara varje enskild del separat. Jag får göra det på det sätt jag kan.

 

Explorer 8 eller Explorer 11 i W 7?

 

Explorer 8 ligger med i Windows 7 SP1.

Det går att integrera IE 11 men det krävs en del jobb med att få det att fungera. Uppdateringar till IE11 går inte att integrera utan de måste installeras i efterhand.

Du kan använda en .bat-fil istället som gör att IE11 inklusive uppdateringar automatiskt installeras när Windows 7 är installerad. Det är enkelt att skapa en .bat-fil och "baka in" den i ISO-filen. Jag har gjort en .bat-fil för att installera NetFramework 4.6.2 inklusive automatiskt när Windows 7 är färdiginstallerad.

IE11 har jag integrerat i Windows 7-installationen.

 

 

Installationen av Windows 7 lyckades utan Explorer 11 integrerad på skivan.

 

IE11 är, precis som NetFramework, en .exe-fil och sådana går inte att integrera i Windows 7-installationen. IE11 är ett undantag men det kräver en hel del jobb med att få den integrerad.

Ett alternativ är att skapa en PE-bild av en färdig installation. Då kan man få allt med men det kräver också mer jobb.

 

 

Det verkar som det på mina gamla datorer endast går att installera Operativsystem med CD eller DVD skivor. Jag kan därför bara lägga på den max mängd data som får plats på en DVD skiva.
Installation av Operativsystem med USB minnen verkar inte fungera, har varit inne i BIOS och ändrat startordningar tidigare, men det har inte hjälpt.

 

Jag har en 13 år gammal Fujitsu Scaleo och den går det utmärkt att installera Windows från ett USB-minne. Är du säker på att det USB-minne du skapat är bootbart?

 

 

Det tog lång tid innan jag förstod att jag måste dela isär den nerladdade W 7 SP1 ISO filen med ett annat program än NTLite.
Jag delade ISO filen med programmet 7-Zip.

 

Stämmer! Är inte ISO-filen uppackad kan inte NTLite arbeta med den. 7-Zip är ett utmärkt program att packa upp ISO-filer med.

 

 

Processen att integrera uppdateringarna tog cirka två timmar plus all tid med att göra en ny ISO och bränna ner den på en DVD skiva. Alltså mycket segt med en gammal dator.

 

Med en dator med i7-2600K och 16GB internminne (som min huvuddator har) tar det ca. 35 minuter att integrera Roll-Up, 45 uppdateringar, IE11 samt 487 drivrutiner inklusive skapandet av en ISO-fil. En dator med lite kraft sparar med andra ord tid.

 

 

Första ISO filen jag gjorde blev för stor, den fick inte plats på DVD skivan, hade lagt på för många program i Post-Setup vid integreringen.

 

Om du lägger med uppdateringar, drivrutiner och program som fyller mer än 4,5GB kan du använda dubbellagers-DVD. De rymmer upp till ca. 8,5GB.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s305006434&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

 

Alternativt komprimerar du filen "install.wim" till "install.esd". Det kan du göra med NTLite också om du vill. Filen blir betydligt mindre och skall fungera vid installation av Windows 7. I Windows 8, 8.1 och 10 är "install.wim" komprimerad till "install.esd" just för att den skall ta mindre plats då de innehåller lite mer information än filen för Windows 7.

 

 

 

Hade datorn påslagen någon timme, såg att det kommit in ytterligare 53 viktiga uppdateringar (541 MB) på Windows Update trots denna installation.

 

Du kan hämta alla 53 uppdateringar från Microsoft Update och integrera dem också i installationen. Du behöver inte börja om från början utan kan integrera filerna i den nyskapade integrationen.

Microsoft har ändrat på sin hemsida så du kan använda vilken internetläsare du vill. Du är inte längre tvungen att hämta uppdateringar med Internet Explorer.

Här hämtar du uppdateringar:

 

http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/home.aspx

 

 

Ordet integrera är ovant för mig så det är möjligt att jag böjt det och en del andra ord fel i inlägget.

 

"Integrera" kan du i detta fallet jämföra med "baka in".

Med NTLite (och WAIK också för den delen) lägger du till installationsinformation till installationsprogrammet för Windows, att det skall installera alla filer som är inpackade i installationsmediat. Med WAIK skapar man en så kallad svarsfil, som innehåller de kommandon som behövs för att installation av uppdateringar skall ske i samband med installation av Windows.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren,

 

Vill du ha hjälp med att integrera IE11 i ditt Windows 7-installationsmedia får du kontakta mig via PM. Jag behöver din "install.wim" - fil som du hittar i mappen "sources" för Windows 7.

Du kan skicka den du skapat själv med Roll-Up integrerad till mig så integrerar jag IE11 i den installationsfilen.

 

eForums regelverk tillåter mig inte att hjälpa dig med detta via en tråd. Dessutom behöver jag din "install.wim" - fil för att kunna lägga in IE11 i den.

Hur du går tillväga för att skicka "install.wim" - filen till mig tar vi via PM, om du önskar denna hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...