Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spara länkar på USB


boowii

Rekommendera Poster

Länkar till viktiga sidor på nätet vill jag spara på USB pinne.

Bra om datorn strejkar och kanske ta med till bekanta och visa.

Har försökt kopiera och klistra in till USB men det går inte

Samma sak om jag överför först till Word pad eller Oppen Office.

Den färgade länken man normalt kan klicka på blir bara svart och

inte färgad.

Hoppas någon vet hur jag skall göra

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Linux Mint 17.3,

kopierade av länkar i Firefox till ett LibreOffice.odt dokument

sparade dokumentet

och stängde dokumentet och Firefox

Öppnade dokumentet, tryckte ner Ctrl och klickade på länken och då öppnades Firefox med den här tråden.

 

Tror det är viktigt att det dokument du sparar länkarna i kan spara länkar som just länkar.

Och då bortfaller WordPad gissar jag.

Och viktigt du sparar som .odt fil.

Här kommer ett problem för jag misstänker att de som kör MS Office inte kan öppna .odt filer på datorn.

 

Och Libre Office kan inte spara dokument som Word 1997 - 2003 filer.

Jovisst det går att spara filen som .doc, men den är oläsbar för MS Office.

 

Det är Open Office 4.1.2 bra på , .doc filer är läsbara för MS Office, dock vet jag inte om länkar sparas korrekt som länkar om man i Open Office 4.1.2 sparar som .doc fil.

Kanske det går i Open Office 4.1.3 som är senaste(?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips:

Använd sidan superstart.se och där ett block som heter Länkar.

När du är hos bekanta behöver du inte hålla på med något USB-minne (och drivers mm) utan loggar bara in på ditt konto hos superstart.se

 

post-52940-0-66081200-1483217832_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Varför inte göra backup på dina Favoriter/Bokmärken?

 

Det blir i alla fall med Firefox sparat som html-sida. Klickar du på filen öppnas det i Firefox. Allt du sparat finns som länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I Firefox kan man också klicka och hålla inne musknappen uppe till vänster om adressfältet och sedan är det bara att dra med sig den länken och släppa i en mapp på tex. en usb-sticka.

Det går utmärkt att döpa om den genvägen också.

Sedan är det bara att dubbelklicka på den genvägen så öppnas webbläsaren alt. en ny flik i webbläsaren och sidan visas.

Högerklickar man på denna genväg och sedan egenskaper kallas detta för Webbdokument.

 

Kruxet är att man måste öppna varje sida en åt gången, men är det bara ett fåtal sidor så är det en utmärkt metod, snabb och enkel om man vill tex. ta  med sig på en sticka eller om man har särskilda mappar med information, filer och dokument rörande ett visst ämne eller en sak och då även vill samla webbsidor som rör detta i samma mapp eller i en undermapp.

 

Ex. i Firefox

post-73434-0-16205800-1483272008.png

 

Beroende på vilka visningsinställningar man har i Utforskaren kan det sedan se ut så här:

post-73434-0-69161100-1483272007.png eller post-73434-0-97297300-1483272006_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocket?

 

https://getpocket.com/

 

Går att använda direkt i webbläsaren. Finns som tillägg till webbläsaren och app till luren/plattan. Synkar automatiskt. Går att tagga länkarna/artiklarna för att enklare hitta det man söker.

 

Länkar sparas med ett enkelt klick eller ett kortkommando. Spar jag ner en länk i webbläsaren finns den direkt i luren om jag vill sms:a den till någon. Artiklar sparas i appen så att dom finns där för läsning senare. Med mera.

 

Mycket praktisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Linux Mint 17.3,

kopierade av länkar i Firefox till ett LibreOffice.odt dokument

sparade dokumentet

och stängde dokumentet och Firefox

Öppnade dokumentet, tryckte ner Ctrl och klickade på länken och då öppnades Firefox med den här tråden.

 

Tror det är viktigt att det dokument du sparar länkarna i kan spara länkar som just länkar.

Och då bortfaller WordPad gissar jag.

Och viktigt du sparar som .odt fil.

Här kommer ett problem för jag misstänker att de som kör MS Office inte kan öppna .odt filer på datorn.

 

Och Libre Office kan inte spara dokument som Word 1997 - 2003 filer.

Jovisst det går att spara filen som .doc, men den är oläsbar för MS Office.

 

Det är Open Office 4.1.2 bra på , .doc filer är läsbara för MS Office, dock vet jag inte om länkar sparas korrekt som länkar om man i Open Office 4.1.2 sparar som .doc fil.

Kanske det går i Open Office 4.1.3 som är senaste(?).

Jag kör Ubuntu 16.04 och 14.04 och de dokument jag skapar i LibreOffice och spara i .doc format har MS Office inga problem att öppna.

För övrigt kan MS Office 2010 och senare öppna .odt filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår egentligen inte problematiken...

Om man från en webbläsare kopierar det som står i adressraden och sedan klistrar in den texten i valfritt dokument så måste det väl sedan gå att göra omvänt, från ett valfritt dokument kopiera texten och sedan klistra in den i adressraden.

 

Om man nu inte väljer att ha länkarna i molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK för alla råd

En bekant visade att man kan högerklicka på filen

och sedan välja  ...öppna hyperlänk

Det funkade bra.   Fint att lära sig något nytt

boowii

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kul att det löste sig!

Men du talade inte om vilken webbläsare du använder?

Mitt tips ovan i inlägg #5 inbegriper Firefox, men hur det är med andra webbläsare har jag ingen aning om.

Oavsett så skall alla internet-länkar skapade via detta kunna startas via vilken webbläsare som helst.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...