Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup ny dator


kallegul

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny dator som står ouppackad än så länge. En laptop med win 10 i som det är numera. Jag kan ingenting om win 10. Jag förstod av säljaren att man kopplar upp datorn, följer vad som står på skärmen och när man är klar så är det bara att använda datorn.

 

Jag vet att det kommer att finnas förinlagda program i datorn. De kommer nog inte att intressera mig alls. Denna dator kommer nästan uteslutande att användas för nätsurfning. Vad jag vill fråga om är detta: innan jag lägger in något endaste program så vill jag ha en kopia på vad som finns i datorn så att jag kan starta efter en krasch/virusintrång/fjärrlåsning/eller annat som någon utomstående åstadkommit på min dator. Alltså att jag via t.ex en USB sticka kan starta datorn i exakt samma läge som den befinner sig idag i sin oöppnade förpackning.

 

Eftersom inga viktiga filer/bilder eller annat av värde kommer att finnas på den nya datorn så behöver jag heller inte bekymra mig om att filer raderas  om jag startar om systemet i leveransskick.

 

Hur åstadkommer jag detta i win 10? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en ny dator som står ouppackad än så länge. En laptop med win 10 i som det är numera. Jag kan ingenting om win 10. Jag förstod av säljaren att man kopplar upp datorn, följer vad som står på skärmen och när man är klar så är det bara att använda datorn.

 

Jag vet att det kommer att finnas förinlagda program i datorn. De kommer nog inte att intressera mig alls. Denna dator kommer nästan uteslutande att användas för nätsurfning. Vad jag vill fråga om är detta: innan jag lägger in något endaste program så vill jag ha en kopia på vad som finns i datorn så att jag kan starta efter en krasch/virusintrång/fjärrlåsning/eller annat som någon utomstående åstadkommit på min dator. Alltså att jag via t.ex en USB sticka kan starta datorn i exakt samma läge som den befinner sig idag i sin oöppnade förpackning.

 

Eftersom inga viktiga filer/bilder eller annat av värde kommer att finnas på den nya datorn så behöver jag heller inte bekymra mig om att filer raderas  om jag startar om systemet i leveransskick.

 

Hur åstadkommer jag detta i win 10? 

Håller på att skapa lite bilder som jag skall använda för att visa dig hur du gör.

Tar en fika först innan jag redigerar bilderna före publicering.

 

Håll ut ca. 30 minuter bara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, när du startar datorn är den konfigurerad på sådant sätt att du får en hel del val som du skall göra.

Språk är ett val och ett annat är om du skall använda ett befintligt Microsoft-konto eller skapa ett konto som inte är kopplat till Microsoft.

Ett Microsoft-konto är t.ex. hotmail.com (numera outlook.com).

Jag föredrar att inte använda ett Microsoft-konto medan andra tycker det är en fördel.

 

Det mesta är självsägande val du får.

 

De flesta bloatware (oönskade program) kan du ta bort.

 

Så här gör du en avbild av Windows 10 (jag har använt min dator och stängt av programmet "Start Menu 8", som ger mig en startmeny som i Windows 7):

 

 

 

 

post-118752-0-32833300-1483126229.jpg

 

1. Klicka på "Start" (1) i nedre vänstra hörnet och klicka på "Inställningar" (2)

 

post-118752-0-17549000-1483126235_thumb.jpg

 

2. Klicka på "Uppdateringar och säkerhet".

 

post-118752-0-09421700-1483126242_thumb.jpg

 

3. Klicka på "Säkerhetskopiering" (1) och sedan, helt ologiskt, "Gå till Säkerhetskopiera och Återställ (Windows 7)".

 

post-118752-0-59391200-1483126246_thumb.jpg

 

4. Klicka på "Skapa en Systemavbildning"

 

post-118752-0-83332900-1483126251_thumb.jpg

 

5. Datorn kommer att söka efter befintliga hårddiskar och partitioner i datorn.

 

post-118752-0-96334300-1483126256_thumb.jpg

 

6. Välj den disk som du vill spara avbilden till. Jag har valt min disk "Ny volym: 570GB ledigt".

 

post-118752-0-68277100-1483126262_thumb.jpg

 

7. Om inte alla diskar och partitioner är förmarkerade som du vill ha med markerar du dem. I mitt fall kommer min 3GB-disk som är GPT-formaterad med utan att jag vill det.

 

post-118752-0-24001000-1483126268_thumb.jpg

 

8. Kontrollera att allt som skall vara med i avbilden finns med i rutan. Är allt med klickar du på "Starta säkerhetskopiering" så skapas en avbild av hur datorn ser ut vid tidpunkten när detta görs.

 

9. När Säkerhetskopieringen är klar kommer du att tillfrågas att skapa en Reparations-DVD/USB-minne. En sådan måste du ha för att återskapa avbilden till datorn. Du kan välja antingen en CD/DVD eller USB-minne. USB-minnet måste vara på minst 1GB, gärna 2GB. Tyvärr kommer nog inte datorn att acceptera en CD, trots att Reparationsdisken normalt inte blir mer än 600MB stor.

 

Windows ser själv till att skapa skivan/USB-minnet startbart.

 

När du återställer datorn skall datorn startas från skivan/USB-minnet medan disken med avbilden är ansluten till datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, när du startar datorn är den konfigurerad på sådant sätt att du får en hel del val som du skall göra.

Språk är ett val och ett annat är om du skall använda ett befintligt Microsoft-konto eller skapa ett konto som inte är kopplat till Microsoft.

Ett Microsoft-konto är t.ex. hotmail.com (numera outlook.com).

Jag föredrar att inte använda ett Microsoft-konto medan andra tycker det är en fördel.

 

Det mesta är självsägande val du får.

 

De flesta bloatware (oönskade program) kan du ta bort.

 

Så här gör du en avbild av Windows 10 (jag har använt min dator och stängt av programmet "Start Menu 8", som ger mig en startmeny som i Windows 7):

 

 

 

 

attachicon.gif1. Start_red.jpg

 

1. Klicka på "Start" (1) i nedre vänstra hörnet och klicka på "Inställningar" (2)

 

attachicon.gif2. Inställningar_red.jpg

 

2. Klicka på "Uppdateringar och säkerhet".

 

attachicon.gif3. Säkerhetskopiering_red.jpg

 

3. Klicka på "Säkerhetskopiering" (1) och sedan, helt ologiskt, "Gå till Säkerhetskopiera och Återställ (Windows 7)".

 

attachicon.gif4. Skapa en systemavbild_red.jpg

 

4. Klicka på "Skapa en Systemavbildning"

 

attachicon.gif5. Systemavbild_red.jpg

 

5. Datorn kommer att söka efter befintliga hårddiskar och partitioner i datorn.

 

attachicon.gif6. Välj disk_red.jpg

 

6. Välj den disk som du vill spara avbilden till. Jag har valt min disk "Ny volym: 570GB ledigt".

 

attachicon.gif7. Välj diskar_red.jpg

 

7. Om inte alla diskar och partitioner är förmarkerade som du vill ha med markerar du dem. I mitt fall kommer min 3GB-disk som är GPT-formaterad med utan att jag vill det.

 

attachicon.gif8. Bekräfta och starta_red.jpg

 

8. Kontrollera att allt som skall vara med i avbilden finns med i rutan. Är allt med klickar du på "Starta säkerhetskopiering" så skapas en avbild av hur datorn ser ut vid tidpunkten när detta görs.

 

9. När Säkerhetskopieringen är klar kommer du att tillfrågas att skapa en Reparations-DVD/USB-minne. En sådan måste du ha för att återskapa avbilden till datorn. Du kan välja antingen en CD/DVD eller USB-minne. USB-minnet måste vara på minst 1GB, gärna 2GB. Tyvärr kommer nog inte datorn att acceptera en CD, trots att Reparationsdisken normalt inte blir mer än 600MB stor.

 

Windows ser själv till att skapa skivan/USB-minnet startbart.

 

När du återställer datorn skall datorn startas från skivan/USB-minnet medan disken med avbilden är ansluten till datorn.

Tack Åge N. Nu tar vi ledigt resten av veckan. Du måste lagra energi inför nyåret. Gott Nytt År. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, när du startar datorn är den konfigurerad på sådant sätt att du får en hel del val som du skall göra.

Språk är ett val och ett annat är om du skall använda ett befintligt Microsoft-konto eller skapa ett konto som inte är kopplat till Microsoft.

Ett Microsoft-konto är t.ex. hotmail.com (numera outlook.com).

Jag föredrar att inte använda ett Microsoft-konto medan andra tycker det är en fördel.

 

Det mesta är självsägande val du får.

 

De flesta bloatware (oönskade program) kan du ta bort.

 

Så här gör du en avbild av Windows 10 (jag har använt min dator och stängt av programmet "Start Menu 8", som ger mig en startmeny som i Windows 7):

 

 

 

 

attachicon.gif1. Start_red.jpg

 

1. Klicka på "Start" (1) i nedre vänstra hörnet och klicka på "Inställningar" (2)

 

attachicon.gif2. Inställningar_red.jpg

 

2. Klicka på "Uppdateringar och säkerhet".

 

attachicon.gif3. Säkerhetskopiering_red.jpg

 

3. Klicka på "Säkerhetskopiering" (1) och sedan, helt ologiskt, "Gå till Säkerhetskopiera och Återställ (Windows 7)".

 

attachicon.gif4. Skapa en systemavbild_red.jpg

 

4. Klicka på "Skapa en Systemavbildning"

 

attachicon.gif5. Systemavbild_red.jpg

 

5. Datorn kommer att söka efter befintliga hårddiskar och partitioner i datorn.

 

attachicon.gif6. Välj disk_red.jpg

 

6. Välj den disk som du vill spara avbilden till. Jag har valt min disk "Ny volym: 570GB ledigt".

 

attachicon.gif7. Välj diskar_red.jpg

 

7. Om inte alla diskar och partitioner är förmarkerade som du vill ha med markerar du dem. I mitt fall kommer min 3GB-disk som är GPT-formaterad med utan att jag vill det.

 

attachicon.gif8. Bekräfta och starta_red.jpg

 

8. Kontrollera att allt som skall vara med i avbilden finns med i rutan. Är allt med klickar du på "Starta säkerhetskopiering" så skapas en avbild av hur datorn ser ut vid tidpunkten när detta görs.

 

9. När Säkerhetskopieringen är klar kommer du att tillfrågas att skapa en Reparations-DVD/USB-minne. En sådan måste du ha för att återskapa avbilden till datorn. Du kan välja antingen en CD/DVD eller USB-minne. USB-minnet måste vara på minst 1GB, gärna 2GB. Tyvärr kommer nog inte datorn att acceptera en CD, trots att Reparationsdisken normalt inte blir mer än 600MB stor.

 

Windows ser själv till att skapa skivan/USB-minnet startbart.

 

När du återställer datorn skall datorn startas från skivan/USB-minnet medan disken med avbilden är ansluten till datorn.

Hej.

 

Tillbaka från ledigheten och jag ska väl börja packa upp och installera nya datorn. Tror nog att det inte blir några större problem att åstadkomma backup efter dina bilder. Jag har ju turen att ha en dator igång med bilderna och kollar på din instruktion medans jag installerar och jobbar med den nya. 

 

Som reparationsUSB hade jag tänkt använda någon av de tomma USB stickor jag har. Verbatim16GB,SanDisk16GB, Kingston16GB, DataTraveler 112 16GB. Till avbilden av disken hade jag först tänkt använda en tom extern hårddisk på 500GB eller en lite större på 1TB. Men så tänkte jag att det kanske är säkrare och snabbare med en extern SSD på kanske 128 GB eller så.

SSD är ju inte billiga men jag såg att det fanns en på nätet till hyfsat pris och den kan drivas via USB.

 https://cdon.se/hemelektronik/esatap-esata-usb-3-0-hard-ext-drive-enclosure-with-uasp-p35914592. Vad tror du om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallegul.

 

Det där är bara ett tomt kabinett, du får köpa till en hårddisk av lämplig sort 2,5"

 

Därför är priset lågt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallegul.

 

Det där är bara ett tomt kabinett, du får köpa till en hårddisk av lämplig sort 2,5"

 

Därför är priset lågt.

 

Kallegul.

 

Det där är bara ett tomt kabinett, du får köpa till en hårddisk av lämplig sort 2,5"

 

Därför är priset lågt.

Hoppsan, där ser man vilken nytta man har av ett forum där folk kan sina saker. Tackar för informationen. I och med att en hårddisk måste köpas till, så lutar det nog åt att jag använder någon av de externa diskar jag har. Visserligen inga ssd men de duger nog ändå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Känns väldigt onödigt att använda en snabb SSD för backup och återställning. Det blir dyra MB.

En stor extern hårddisk måste vara ett bättre val.

 

En lagom stor SSD lämpar sig bäst att ha operativsystem och program installerade på och lagring av filer tex. bilder, filmer, musik och diverse annat använder man helst ytterligare en hårddisk till och för backup och återställning en stor hårddisk.

Detta kan komma att ändras i framtiden, men idag är priserna sådana på flashminnen (liksom en SSD) att en stor hårddisk lämpar sig bättre för detta.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman hann före mig!

 

Även jag tycker att en SSD blir onödigt dyr för en backuplagringsfunktion. Att den är snabbare än mekanisk disk tycker jag spelar en liten roll när det gäller att göra en backup.

Det finns en fördel med SSD som backupdisk. Reser du mycket och alltid har med dig backupdisken så klarar den stötar långt mycket bättre än en HDD.

Tappar du en SSD i golvet är risken mycket mindre att den gör sönder än en HDD.

 

En backupdisk är nog inte en disk som man har med sig i alla lägen när man rör på sig.

 

Clas Ohlson har den billigaste 500GB-disken med USB3.0-anslutning som dessutom är spänningsmatad via USB-porten (2,5"-disk),

499 kronor tar de och disken finns i butik men inte i internetlager:

Jag har gått igenom ett antal butikslager i olika orter och alla orter rapporterar att den finns i lager.

 

http://www.clasohlson.com/se/B%C3%A4rbar-h%C3%A5rddisk,-Seagate-Expansion-500-GB/38-7935

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3094553

 

Alternativt kan du kika på denna Toshiba med samma specifikationer som Seagate hos Clas Ohlson.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2747380

 

Den här Maxtor-disken är dock den mest prisvärda av dem. Den kostar 599 kronor hos Webhallen, är på 1TB och har även den USB3.0 -port.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3684575

 

Att köpa en intern disk plus ett externt chassi blir inte billigare än att köpa en extern.

 

Här är den billigaste 500GB-disken och den kostar 595 kronor (jag har valt ut den disk som går att få tag i):

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1196470

 

Redan här är priset högre än för en extern.

 

Billigaste 1TB-disk kostar 565 kronor inkl. frakt:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3313393

 

Du behöver ett externt chassi till denna. 30 kronor för ett externt chassi med USB3.0-port får du inte ens på eBay!

 

Billigast per GB är dock denna 3,5"-disk:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2542135

 

Den är på 4TB och har ett separat nätaggregat som spänningsförser enheten. Priset är 1179 kronor från NetOnNet inklusive frakten.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, när du startar datorn är den konfigurerad på sådant sätt att du får en hel del val som du skall göra.

Språk är ett val och ett annat är om du skall använda ett befintligt Microsoft-konto eller skapa ett konto som inte är kopplat till Microsoft.

Ett Microsoft-konto är t.ex. hotmail.com (numera outlook.com).

Jag föredrar att inte använda ett Microsoft-konto medan andra tycker det är en fördel.

 

Det mesta är självsägande val du får.

 

De flesta bloatware (oönskade program) kan du ta bort.

 

Så här gör du en avbild av Windows 10 (jag har använt min dator och stängt av programmet "Start Menu 8", som ger mig en startmeny som i Windows 7):

 

 

 

 

attachicon.gif1. Start_red.jpg

 

1. Klicka på "Start" (1) i nedre vänstra hörnet och klicka på "Inställningar" (2)

 

attachicon.gif2. Inställningar_red.jpg

 

2. Klicka på "Uppdateringar och säkerhet".

 

attachicon.gif3. Säkerhetskopiering_red.jpg

 

3. Klicka på "Säkerhetskopiering" (1) och sedan, helt ologiskt, "Gå till Säkerhetskopiera och Återställ (Windows 7)".

 

attachicon.gif4. Skapa en systemavbild_red.jpg

 

4. Klicka på "Skapa en Systemavbildning"

 

attachicon.gif5. Systemavbild_red.jpg

 

5. Datorn kommer att söka efter befintliga hårddiskar och partitioner i datorn.

 

attachicon.gif6. Välj disk_red.jpg

 

6. Välj den disk som du vill spara avbilden till. Jag har valt min disk "Ny volym: 570GB ledigt".

 

attachicon.gif7. Välj diskar_red.jpg

 

7. Om inte alla diskar och partitioner är förmarkerade som du vill ha med markerar du dem. I mitt fall kommer min 3GB-disk som är GPT-formaterad med utan att jag vill det.

 

attachicon.gif8. Bekräfta och starta_red.jpg

 

8. Kontrollera att allt som skall vara med i avbilden finns med i rutan. Är allt med klickar du på "Starta säkerhetskopiering" så skapas en avbild av hur datorn ser ut vid tidpunkten när detta görs.

 

9. När Säkerhetskopieringen är klar kommer du att tillfrågas att skapa en Reparations-DVD/USB-minne. En sådan måste du ha för att återskapa avbilden till datorn. Du kan välja antingen en CD/DVD eller USB-minne. USB-minnet måste vara på minst 1GB, gärna 2GB. Tyvärr kommer nog inte datorn att acceptera en CD, trots att Reparationsdisken normalt inte blir mer än 600MB stor.

 

Windows ser själv till att skapa skivan/USB-minnet startbart.

 

När du återställer datorn skall datorn startas från skivan/USB-minnet medan disken med avbilden är ansluten till datorn.

Dåså Åge N. Då har jag alltså gjort en systemavbildning av det som finns på min nya dator. Jag la allt på en 500GB exter hårddisk. Allting fungerade som du informerade om via utmärkta bilder. Nästan. 

 

Systemavbildningen gick bra och när den var klar så kom det mycket riktigt fram en fråga om jag ville göra en systemreparationsskiva. Det ville jag. Men det blev problem med det. När jag talat om att jag vill skapa en systemreparationsskiva så får jag ett meddelande:

 

Välj en CD/DVD-enhet och sätt i en tom skiva i enheten.

Du kan starta från en systemreparationsskiva. På skivan finns också windows systemåterställningsverktyg som du kan använda om du behöver återställa systemet från ett allvarligt fel eller om du vill återställa datorn med en systemavbildning.

Enhet:

 

Till höger om "Enhet " var det väl meningen att jag skulle skriva in i vilken enhet DVD eller CD sitter men den var gråmarkerad så det gick inte att skriva någon bokstav där. Vilket inte förvånar mig eftersom det inte finns någon CD/DVD på denna dator. Däremot hade jag satt i en USB sticka i en enhet som fått beteckning E men det kunde jag inte skriva. 

 

Tryckte jag på OK fick jag meddelandet ((som var rött med ett kryss i) där det stod:

 

Det gick inte att skapa systemreparationsskivan. Det gick inte att hitta en CD-eller DVD-brännare. Om du har en CD-eller DVD-brännare kontrollerar du att den är ansluten till datorn och försöker sedan igen.

 

Jag har ingen läsare på denna dator och måste få systemreparationsskivan överförd till ett USB minne men det vet jag inte hur man gör om datorn kräver att jag har något jag inte har. Blir jag tvungen att skaffa en extern läsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte heller se hur man skapar en Systemreparations-USB i Windows 10. Även hos mig är det optisk enhet som gäller. Sannolikt är det så jag gjort mina, skapat till skiva först och sedan kopierat till ett USB-minne.

Men det går att lösa ändå!

Du kan hämta Windows 10 från Microsofts hemsida och spara på ett USB-minne. Med hjälp av denna kan du också starta datorn i Reparationsläge och då komma åt din Systemavbild.

 

Så här gör du:

 

 

 

post-118752-0-01082000-1483789196.jpg

 

1. Börja med att koppla in ett USB-minne på minst 4GB. Det behöver inte vara tomt men du bör veta att allt på minne raderas när du sparar Windows 10 på minnet enligt denna instruktion. Bilden ovan visar ett 4GB USB-minne i min dator.

 

 

post-118752-0-99866900-1483789200_thumb.jpg

 

2. Gå in på denna sida:  https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10   och klicka på "Ladda ned verktyget nu"

 

post-118752-0-82463100-1483789205.jpg

 

3. Du får en fråga om att spara filen. Välj en plats där du vill spara filen.

 

post-118752-0-42446000-1483789211_thumb.jpg

 

4. Starta programmet "Media Creation Tool, "Förberedelser görs" visas en kort stund och därefter "Tillämpliga meddelanden och licensvillkor". Klicka på "Acceptera".

 

post-118752-0-77592700-1483789217_thumb.jpg

 

5. "Förberedelser görs" visas. Vänta tills detta fönster försvinner.

 

post-118752-0-99566000-1483789221_thumb.jpg

 

6. "Vad vill du göra", visas. "Markera "Skapa installationsmedia för en annan dator" (1) och klicka sedan på "Nästa" (2)

 

post-118752-0-49999400-1483789226_thumb.jpg

 

7. Välj språk (1), Utgåva (2), Arkitektur (3) eller markera "Använd de rekommenderade inställningarna för denna dator" (4) om du tycker det är bättre. Väljer du (4) ställs allt in efter hur din dators Windows 10 är.

 

post-118752-0-91329700-1483789230_thumb.jpg

 

8. Här visar jag hur jag valt (1). När det är klart klickar du på "Nästa" (2).

 

post-118752-0-31643800-1483789235_thumb.jpg

 

9. Kontrollera att dina val är som du önskar. Om de är som du önskar klickar du på "OK".

 

post-118752-0-64614700-1483789239_thumb.jpg

 

10. "Välj vila media du vill använda" visas. Markera "USB-flashminne" (1) och klicka på "Nästa" (2)

 

post-118752-0-87275500-1483789244_thumb.jpg

 

11. "Välj ett USB-flashminne" visas om det finns fler val än ett. Bilden ovan visar min dator, tre av mina hårddiskar samt USB-minnet jag pluggat in. Välj USB-minnet som Windows 10 skall sparas på (1) och klicka på "Nästa" (2).

 

post-118752-0-15639200-1483789249_thumb.jpg

 

12. Nedladdning av Windows 10 sker och Förloppet visas i procent.

 

post-118752-0-56489600-1483789253_thumb.jpg

 

13. När nedladdningen är klar börjar Windows att skapa ett startbart USB-minne med Windows 10 på. Förloppet visas i procent och detta tar sin tid.

 

post-118752-0-92646700-1483789258_thumb.jpg

 

14. När allt är klart visas "USB-flashminnet är redo" och du klickar på "Slutför".

 

15. En bild visas under några sekunder där Windows rensar upp datorn efter skapandet.

 

16. Du har nu skapat ett startbart USB-minne med Windows 10 i sin helhet på. Det innehåller både Windows 10 och Windows 10 Pro. Licensnyckeln du har avgör om det är Windows 10 eller Windows 10 Pro som installeras. Du kan använda USB-minnet för att installera som reparera Windows 10.

 

 

 

För att använda USB-minnet för att reparera datorn, t.ex. genom att återskapa installationen med den avbild du gjort, gör du så här (tyvärr har jag inte lyckats skapa bilder för detta men hoppas texten skall räcka).

 

1. Ta reda på hur du startar din dator från ett USB-minne (annan enhet än disken i datorn). Det är lite olika från dator till dator. I vissa datorer används F8 (Asus), F10 (Gigabyte), F12 (Gigabyte och Fujitsu), F2 (HP och Dell) andra fabrikat kan använda en annan knapp för att få en startmeny.

 

2. Starta Windows 10-installationen och vänta tills fönstret med val av Språk, Tid och datum samt Tangebordslayout visas.

 

3. Välj språk, tid/datum och tangentbordslayout och klicka på "Nästa".

 

4. När du får upp nästa fönster skall du klicka på texten "Reparera dator" som finns under fönstret du får i bilden. Det är viktigt att du klickar på "Reparera datorn" annars går du förbi den möjligheten.

 

5. Klicka på "Felsök" i de alternativ som visas.

 

6. Välj "Avancerade alternativ" i de alternativ som visa.

 

7. Välj "Återställning av Systemavbild" i de alternativ som visas om du vill återställa datorn från en Systemavbild.

 

8. Välj den Systemavbild du önskar att använda genom att navigera till den disk som du sparat avbilden till. Ibland söker Windows själv upp de avbilder som finns och visar i fönstret.

 

9. Därefter är det bara att starta återskapandet, vilket i sig tar sin tid.

 

 

Med USB-minnet kan du också göra en "Ren" installation av Windows 10 på din dator.

 

Hoppas denna instruktion hjälper dig.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte heller se hur man skapar en Systemreparations-USB i Windows 10. Även hos mig är det optisk enhet som gäller. Sannolikt är det så jag gjort mina, skapat till skiva först och sedan kopierat till ett USB-minne.

Men det går att lösa ändå!

Du kan hämta Windows 10 från Microsofts hemsida och spara på ett USB-minne. Med hjälp av denna kan du också starta datorn i Reparationsläge och då komma åt din Systemavbild.

 

Så här gör du:

 

 

 

attachicon.gif1. Sätt i USB 4GB_red.jpg

 

1. Börja med att koppla in ett USB-minne på minst 4GB. Det behöver inte vara tomt men du bör veta att allt på minne raderas när du sparar Windows 10 på minnet enligt denna instruktion. Bilden ovan visar ett 4GB USB-minne i min dator.

 

 

attachicon.gif2. Ladda ned verktyget nu_red.jpg

 

2. Gå in på denna sida:  https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10   och klicka på "Ladda ned verktyget nu"

 

attachicon.gif3. Spara fil_red.jpg

 

3. Du får en fråga om att spara filen. Välj en plats där du vill spara filen.

 

attachicon.gif4. Acceptera licens_red.jpg

 

4. Starta programmet "Media Creation Tool, "Förberedelser görs" visas en kort stund och därefter "Tillämpliga meddelanden och licensvillkor". Klicka på "Acceptera".

 

attachicon.gif5. Förberedelser görs_red.jpg

 

5. "Förberedelser görs" visas. Vänta tills detta fönster försvinner.

 

attachicon.gif6. Skapa installation till annan dator_red.jpg

 

6. "Vad vill du göra", visas. "Markera "Skapa installationsmedia för en annan dator" (1) och klicka sedan på "Nästa" (2)

 

attachicon.gif7. Välj installation_red.jpg

 

7. Välj språk (1), Utgåva (2), Arkitektur (3) eller markera "Använd de rekommenderade inställningarna för denna dator" (4) om du tycker det är bättre. Väljer du (4) ställs allt in efter hur din dators Windows 10 är.

 

attachicon.gif8. Valt_nästa_red.jpg

 

8. Här visar jag hur jag valt (1). När det är klart klickar du på "Nästa" (2).

 

attachicon.gif9. Kontrollera_red.jpg

 

9. Kontrollera att dina val är som du önskar. Om de är som du önskar klickar du på "OK".

 

attachicon.gif10. USB_red.jpg

 

10. "Välj vila media du vill använda" visas. Markera "USB-flashminne" (1) och klicka på "Nästa" (2)

 

attachicon.gif11. Välj USB_red.jpg

 

11. "Välj ett USB-flashminne" visas om det finns fler val än ett. Bilden ovan visar min dator, tre av mina hårddiskar samt USB-minnet jag pluggat in. Välj USB-minnet som Windows 10 skall sparas på (1) och klicka på "Nästa" (2).

 

attachicon.gif12. Förlopp_red.jpg

 

12. Nedladdning av Windows 10 sker och Förloppet visas i procent.

 

attachicon.gif13. Skapar media_red.jpg

 

13. När nedladdningen är klar börjar Windows att skapa ett startbart USB-minne med Windows 10 på. Förloppet visas i procent och detta tar sin tid.

 

attachicon.gif14. USB-minne är redo_red.jpg

 

14. När allt är klart visas "USB-flashminnet är redo" och du klickar på "Slutför".

 

15. En bild visas under några sekunder där Windows rensar upp datorn efter skapandet.

 

16. Du har nu skapat ett startbart USB-minne med Windows 10 i sin helhet på. Det innehåller både Windows 10 och Windows 10 Pro. Licensnyckeln du har avgör om det är Windows 10 eller Windows 10 Pro som installeras. Du kan använda USB-minnet för att installera som reparera Windows 10.

 

 

 

För att använda USB-minnet för att reparera datorn, t.ex. genom att återskapa installationen med den avbild du gjort, gör du så här (tyvärr har jag inte lyckats skapa bilder för detta men hoppas texten skall räcka).

 

1. Ta reda på hur du startar din dator från ett USB-minne (annan enhet än disken i datorn). Det är lite olika från dator till dator. I vissa datorer används F8 (Asus), F10 (Gigabyte), F12 (Gigabyte och Fujitsu), F2 (HP och Dell) andra fabrikat kan använda en annan knapp för att få en startmeny.

 

2. Starta Windows 10-installationen och vänta tills fönstret med val av Språk, Tid och datum samt Tangebordslayout visas.

 

3. Välj språk, tid/datum och tangentbordslayout och klicka på "Nästa".

 

4. När du får upp nästa fönster skall du klicka på texten "Reparera dator" som finns under fönstret du får i bilden. Det är viktigt att du klickar på "Reparera datorn" annars går du förbi den möjligheten.

 

5. Klicka på "Felsök" i de alternativ som visas.

 

6. Välj "Avancerade alternativ" i de alternativ som visa.

 

7. Välj "Återställning av Systemavbild" i de alternativ som visas om du vill återställa datorn från en Systemavbild.

 

8. Välj den Systemavbild du önskar att använda genom att navigera till den disk som du sparat avbilden till. Ibland söker Windows själv upp de avbilder som finns och visar i fönstret.

 

9. Därefter är det bara att starta återskapandet, vilket i sig tar sin tid.

 

 

Med USB-minnet kan du också göra en "Ren" installation av Windows 10 på din dator.

 

Hoppas denna instruktion hjälper dig.

Vilken skidskytt denne Fourcade. Men man måste buga för Stina Nilsson. Vilken tjej va? Ja det blev mycket sport idag men nu på kvällskvisten har jag tagit itu med ditt senaste inlägg om hur man skaffar en systemreparationsskiva. Även om det inte blev på en skiva. 

 

Jag är inte ett dugg hemma på win 10 som finns i den nya datorn. Men jag gjorde som så att jag öppnade eforum i min gamla dator och följde dina bilder därifrån. Som tur är så fanns redan ie edge på den nya datorn och den datorn hade också själv hittat min router och jag behövde bara ge den en nyckel. 

 

Jag skrev in den adress du angav och allting fungerade sen klockrent. Exakt som du beskrev med bilder. Alltihop tog ungefär 50 minuter. Nu ska jag lägga undan systemavbildningen och systemreparationsskivan (USB) tillsammans med din instruktion på ett säkert ställe. En sista fråga i detta ämne:

 

Jag ska ta reda på hur man startar min nya dator från ett USB minne. Om jag i en framtid blir utsatt för något som låser min dator, eller att datorn kraschar, eller någon annan utomstående gör att datorn blir korrupt så antar jag att jag stänger ner datorn med on/off knappen. Sen startar jag upp med on knappen och trycker på den tangent som jag ska ta reda på vilken det är. Men, när jag startar upp datorn ska då både den externa hårddisken med systemavbildningen och systemreparationsstickan sitta i sina respektive USB portar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skidskytt denne Fourcade. Men man måste buga för Stina Nilsson. Vilken tjej va? Ja det blev mycket sport idag men nu på kvällskvisten har jag tagit itu med ditt senaste inlägg om hur man skaffar en systemreparationsskiva. Även om det inte blev på en skiva. 

 

Jag är inte ett dugg hemma på win 10 som finns i den nya datorn. Men jag gjorde som så att jag öppnade eforum i min gamla dator och följde dina bilder därifrån. Som tur är så fanns redan ie edge på den nya datorn och den datorn hade också själv hittat min router och jag behövde bara ge den en nyckel. 

 

Jag skrev in den adress du angav och allting fungerade sen klockrent. Exakt som du beskrev med bilder. Alltihop tog ungefär 50 minuter. Nu ska jag lägga undan systemavbildningen och systemreparationsskivan (USB) tillsammans med din instruktion på ett säkert ställe. En sista fråga i detta ämne:

 

Jag ska ta reda på hur man startar min nya dator från ett USB minne. Om jag i en framtid blir utsatt för något som låser min dator, eller att datorn kraschar, eller någon annan utomstående gör att datorn blir korrupt så antar jag att jag stänger ner datorn med on/off knappen. Sen startar jag upp med on knappen och trycker på den tangent som jag ska ta reda på vilken det är. Men, när jag startar upp datorn ska då både den externa hårddisken med systemavbildningen och systemreparationsstickan sitta i sina respektive USB portar? 

Ja, Martin Fourcad är enastående! Han har lyft sig de senaste två tre åren. Innan dess åkte han snabbt och sköt snabbt men sköt ofta missar och många sådana.Numera skjuter han något långsammare men vinner så mycket på det för han slipper straffrundorna.

Förhoppningsvis är han inte dopad.

 

Stina, denna flicka har blivit så extremt bra på längre distanser. Tidigare var hon mycket bra på sprint men har sannerligen utvecklats. Dagens lopp överraskade mig väldigt! Trodde aldrig att hon skulle vinna. Hade en förhoppning om att hon skulle kunna vara bland de 15 främsta med en innerlig önskan om en 10-plats. Vad gör flickan? Hon åker hem en seger igen!

 

Så roligt det var att se Charlotte Kalla komma på prispallen! Hon är värd det! Hon föll, såg kort efter ut att vara helt körd. Så trött som hon såg ut fick jag en känsla av att hon kanske skulle bryta eller falla igenom till de bakre platserna. Men vad gör hon? Kör upp sig i slutet och tar en tredjeplats! Suveränt!

 

Morgondagens avslutning blir en gastkramande upplevelse.

 

När det gäller din Acer så är det med stor sannolikhet knapp F12 som du skall använda för att få Boot-menyn. Du kan prova redan idag för att se om du får upp en meny där du kan välja vilken enhet som du skall starta från.

 

Se till att datorn är avstängd.

Sätt i ett USB-minne (vilket som helst) i en USB-port.

Starta datorn och tryck upprepade gånger på knapp F12 under uppstarten. Se om du efter 10-30 sekunder får upp en meny på datorn som ger dig en valmöjlighet att starta på en enhet.

Du skall kunna välja med pilknapparna på tangentbordet (ibland är de individuella ibland är de i kombination med någon siffertangent) vilken enhet du vill starta ifrån.

Du kommer att se din disk och du kan välja att starta från den. Då startar datorn normalt.

Vill du avbryta detta kan du stänga av datorn bara.

 

Vill du prova att starta från USB-minnet som du skapat Windows 10 på, för att se om det fungerar, då väljer du USB-minnet.

Om installationsprogrammet startar fungerar USB-minnet.

Du avbryter installationen innan den påbörjas och inget ändras på din dator.

Vet du inte hur du avbryter stänger du bara av datorn genom att hålla strömbrytarknappen nedtryckt tills datorn stängs ned.

 

Sannolikt har du en återställningspartition på din dator. Skulle något hända med den skall du kunna återställa datorn från denna del, om inte den blir skadad.

 

Om du skulle råka ut för något, som en diskkrasch, Ransomware som inte går att komma förbi, systemkrasch av något slag, kan du alltid stänga ned datorn genom att hålla inne strömbrytarknappen tills dess datorn stängs ned (ca. 2-6 sekunder).

Därefter startar du datorn med strömbrytarknappen och trycker på F12 (som jag beskrivit ovan) tills dess att du får en startmeny (om det är F12 som gäller).

Innan du startar datorn skall, precis som du själv antar, både USB-minnet och disken med Systemavbilden vara inkopplade.

 

Återställer du datorn med "Recovery"-delen på disken i datorn återställs den till det skick den var i innan du packade upp datorn.

Återställer du datorn med Systemavbilden du gjort återställs datorn till det skick som den hade när du skapade den.

 

Windows 10 skiljer sig inte jättemycket åt från Windows 7. Det mesta är hur utseendet är, som Kontrollpanelen (som går att få fram som i Windows 7), ser annorlunda ut, Startmenyn är annorlunda, själva miljön är lite annorlunda samt att Windows 10 "skvallrar" mer än vad Windows 7 gjorde från början.

 

Jag föreslår att du går in i "Inställningar" och stänger av mycket av det som Microsoft från början har igång och som skickar information till Microsoft utan din vetskap.

 

Vill du dessutom få tillbaka Startmenyns utseende som i Windows 7 kan jag rekommendera IOBITs program StartMenu8 (som är anpassat för Windows 10 idag) som gör att Start ser ut som i Windows 7. Det finns andra program som gör samma sak men jag tycker bäst om IOBITs program.

Se bara till att avbocka "Advanced System Care" innan/under installation annars får du med det programmet också.

Vad du också kan göra, om du har en brandvägg du själv kan styra, är att blockera StartMenu8 att komma ut på nätet. Det har jag gjort.

 

Här hämtar du StartMenu8, som är kostnadsfritt.

 

http://www.majorgeeks.com/mg/getmirror/start_menu_8,1.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...