Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny bärbar dator för Officepaket och MS project.


Martassen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag letar efter ny bärbar dator PC.

Jag jobbar främst med Word, Outlook,excel, powerpivott, PowerPoint

lite webb, surfning. Kommer eventuellt installera en webredigerare för uppdatera en hemsida.

 

Jag har idag följande dator:

 

https://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/hp-paviliong6-2207so/177295.3003/

 

Skulle vilja byta upp mig till bättre och snabbare.

Byter man vill man känna skillnad ?

 

 

Jag har kikat på webbhallen och sneglar lite på denna Acerdator:

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/254356-acer_aspire_e5-575g-79ex-156-fhd-i7-7500u-8gb-256gb_ssd-gtx_950m_2gb-win_10&atcl=external:ref

 

Och denna Asus:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/253854-asus_f556uq-dm737t-156-fhd-i7-7500u-8gb-512gb_ssd-gf_940mx-win_10&atcl=external:ref

 

Och denna:

 

https://m.prisjakt.nu/product/3679935/properties

 

Är det bra datorer som fixar det mesta som är snabb?

Vilken är att föredra?

Är det 8 GB ram som gäller idag?

 

Se bifogad bild som visar utrymme på min gamla dator.

 

Går det ej komma under 8000 för en Asus?

Bör jag hellre satsa på en Asus?

 

Ja ni ser nog vad jag är ute efter ?

 

Jättetacksam för hjälp

 

 

Tack på förhand ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har den här datorn idag men med 8GB minne istället för 4GB från början:

 

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/hp-pavilion-g6-2207so/177295.8908/

 

Den räcker normalt utmärkt till det du skall använda datorn till.

En Intel i7 är visserligen kraftfullare men för surfa, Office och liknande räcker den du redan har gott och väl.

 

Det du bör tänka på är att ingen av de tre datorer du länkar till har lika stor hårddisk som i din nuvarande. Det ser visserligen inte ut som att du behöver mer då du har mycket ledigt utrymme i din nuvarande dator.

 

Jag tycker att du kan glömma HP-datorn direkt.

Ditt val bör stå mellan de två andra, Acer och Asus.

 

Om du inte behöver den typ av grafikkort som sitter i de två ovan kan du spara pengar.

Denna Acer är i princip likvärdig med "din" Acer med den skillnaden att grafikkortet är något sämre.

 

http://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-e5-575-773n-15-6-barbar-dator-svart-p38878971

 

Priset är 6490 kronor för denna.

 

Om du får en dator som "fixar det mesta" måste du fråga dig själv vad det innebär.

8GB minne är nog det som blir allt mer standard. Det är en bra mängd men för surf, Office och liknande är det mer än nödvändigt.

 

Kan du tänka dig en äldre version av i7 kan du också få ned priset lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

Tack för bra svar! :-)

 

Ja är det inte nån skillnad för mig ha lite sämre grafikkort och äldre i7 funkar det helt klart!?

 

Jag googlade igår kring märken och läste en del skriver Acer är kasst märke och struldatorer så man blir ju lite osäker . Bör jag satsa på asus istället för Acer?

 

Då finns 3 alternativ nu då:

http://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-e5-575-773n-15-6-barbar-dator-svart-p38878971

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/254356-acer_aspire_e5-575g-79ex-156-fhd-i7-7500u-8gb-256gb_ssd-gtx_950m_2gb-win_10&atcl=external:ref

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/253854-asus_f556uq-dm737t-156-fhd-i7-7500u-8gb-512gb_ssd-gf_940mx-win_10&atcl=external:ref

 

6490 kr känns ju helt klart bra pris för Acern men vågar jag köpa Acer?

Jag hittar ingen asus för det priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör jag satsa på asus istället för Acer?

 

Svårt att säga. Asus lagerhåller inte reservdelar till sina datorer så värst lång tid (ca. ett halvår).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag skrev tidigare så googlade jag lite och en del hävdar Acer är skit.

Är det så? Ni som kan datorer. Man blir ju lite osäker folk skriver så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst att vara lite källkritisk. Har på senare tid inte hört någon större kritik mot Acer. Men sant är att det fanns för några år sedan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Thirteen skriver är det bäst att vara källkritisk.

 

Acer var, precis som Samsung och LG (LG är ett företag som tidigare sålde elektronikprylar under namnet Goldstar) på 1980-talet, ett lågprisfabrikat som höll låg till usel kvalitet. Acer introducerade sitt lågprismärke, eMachine, för att få upp status lite på namnet Acer.

För några år sedan köpte de upp företaget Gateway, som tillverkade datorer och packade dem i kartonger som såg ut som svartvita kor. Kort efter bestämde Acer sig för att göra eMachine till sitt billigaste märke, Gateway till mellansegmentet och namnet Acer till ett märke som borgar för kvalitet.

 

Samsung och Goldstar (LG) tillverkade billiga och rent usla produkter under många år. Jag minns än idag när en bekant till mig ville köpa en VHS-spelare (en videobandspelare) men ville inte betala mycket för en sådan.

Jag avrådde bestämt från Goldstar, Samsung och andra lågprismärken för att köpa en billigare Panasonic. Panasonics billigaste maskiner kostade ca. 15% mer än Goldstar och Samsung men höll mycket högre kvalitet ändå.

 

Han köpte en Goldstar för småpengar. Den var inne på lagning 3 gånger under första årets garanti för att den gick sönder hela tiden. Garantin hann inte mer än löpa ut innan den gick sönder på nytt. Jag kikade på den och konstaterade att plastkugghjulen för mekaniken spruckit. Enbart inköp av reservdelar till den, för att laga upp den, kostade hälften av vad maskinen kostade ny!

 

Idag håller både LG och Samsung betydligt högre kvalitet, precis som Acer.

 

Jag har en bekant som vägrar att rekommendera andra fabrikat på bärbara datorer än HP. Undantagsvis kan han rekommendera Asus men där går också gränsen. Hans uppfattning är att alla andra fabrikat än HP klarar inte av att göra kvalitetsdatorer.

Jag har haft flera diskussioner med honom om detta men han vägrar ge sig. Han jobbar som IT-tekniker med nätverk som specialområde.

 

I min bekantskapskrets är det HP-datorer i synnerhet som haverera ca. 1,5 -2,5 år efter inköp. Mina bekanta har en uppsjö av olika fabrikat men det är HP som havererar i synnerhet. De bara slutar fungera!

Acer, Toshiba, Fujitsu, Asus, PackardBell och HP är de fabrikat som är vanligast i min bekantskapskrets. Det finns lika många Acer som HP. En av mina bekanta, en barnfamilj, hade en Acer som rent utsagt misshandlades. Barnen ställde sig på datorn, släpade den på golvet, trampade på den, vände och vred på skärmen, trampade sönder skärmen så gångjärn och ram trasades sönder.

Trots denna misshandel fungerade datorn hela tiden.

 

Jag lagade upp den ett flertal gånger, limmade ihop den, smälte plats på gångjärn, använde epoxylim med mera, allt för att den skulle hålla ihop tills de hade pengar att köpa en ny. En mer trasig dator än den har jag aldrig jobbat med. En mer hållbar dator än den har jag aldrig någonsin hanterat.

Datorn fungerar fortfarande men den har svårt att hålla ihop skärm och hölje då allt är söndertrampat.

 

En annan bekant till mig köpte en Asus på inrådan från mig. Han trivdes inte alls med musplattan och tangentbordet. Lite glad blev han, mitt i all skit, när han hade inbrott i sin bostad och datorn blev stulen. Inbrott i sig är inte roligt men han fick möjlighet att köpa en annan dator. Det blev en Toshiba och inte Asus igen.

 

Själv har jag haft Fujitsu-Siemens bärbar dator som bara tuffade på. Idag har jag en Fujitsu-bärbar dator som också den bara tuffar på.

 

Min uppfattning är att du får vad du betalar för. En billig dator är inte billig för att den håller hög kvalitet men den kan fungera utmärkt ändå.

Jag har, under många år, undvikit Acer, eMachine, PackardBell, Gateway, Lenovo med flera fabrikat till förmån för HP, Toshiba, Dell, Asus, Fujitsu och andra fabrikat, bara för att jag känner till att de inte höll god kvalitet.

Min erfarenhet idag är att HP-datorer har en förmåga att gå sönder mer frekvent än andra fabrikat. eMachine och Gateway är fortfarande fabrikat som jag föreslår i undantagsfall. Acer och PackardBell, i synnerhet Acer, har lyft sig i mina ögon.

 

Jag går fortfarande efter den budget som köparen har som frågar mig. Där försöker jag hitta högsta prestanda till bäst pris.

 

Asus hos Webhallen blir du säker nöjd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar igen :-). Ni är toppen!

 

Hur är det med Asusen jag funderar på. Kan man sätta in mer ram i framtiden om man nu skulle vilja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar igen :-). Ni är toppen!

 

Hur är det med Asusen jag funderar på. Kan man sätta in mer ram i framtiden om man nu skulle vilja?

Jag fick leta runt på nätet för att hitta information om datorn, förutom det som finns på butikernas sidor liksom Prisjakt.

 

Här hittade jag mer information:

 

https://www.asus.com/Notebooks/ASUS-Vivobook-X556UQ/specifications/

 

Datorn tillhör Vivo-serien med bokstaven X som första bokstav. Modellbeteckningen börjar med bokstaven F men den tillhör serien som börjar med X.

 

Enligt specifikationerna finns det en minnesplats i datorn. Vill du uppgradera minnet i framtiden måste du byta ut det minnet som sitter i mot ett annat. Som mest kan du sätta in 16GB minne i datorn.

 

Här är en lista på minnesmoduler, 16GB per modul, DDR4 och hastigheten 2133MHz, som skall passa till Asusdatorn.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s302598095&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Produktspecifikationerna ger upphov till tolkningsproblem!

På vissa sidor på nätet får jag fram att det ingående minnet på 8GB är lött på moderkortet och minnesmodulsplatsen är ledig för expansion.

På andra sidor får jag fram att det bara finns en minnesplats och den är bestyckad med 8GB vid köp.

 

Jag föreslår att du kontaktar, antingen Webhallen eller Asus, för att höra med dem hur det egentligen förhåller sig innan du köper.

Vad du kan göra, för att säkra priset (om det går upp efter nyår) är att du beställer datorn på Webhallen medan priset gäller. Du har normalt 3-5 dagar på dig att hämta datorn (du har skrivit att du hämtar i Göteborg) innan beställningen förfaller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mailade precis webbhallen kundtjänst om det går att byta ramminnet och att de ska lägga undan asusdatorn med kampanjpriset :-).

 

 

 

Vill tacka igen för jättebra respons.

 

Känns smidigt kunna besöka butiken.

Bra känna på grejerna innan med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webhallen tar mellan 24 och 48 timmar på sig att besvara e-post. Om du vill vara säker på att kunna köpa datorn till kampanjpris föreslår jag att du loggar in på ditt konto hos Webhallen.

Där lägger du datorn i kundvagnen och går till Kassan.

När du kommer till Kassan väljer du att hämta och betala i butik. Du väljer också vilken butik du vill hämta datorn i.

 

På det sättet reserveras datorn åt dig till det pris som du bokar den med. Därefter kan du lugnt ta dig till Webhallens butik och "känna" på datorn innan du betalar för den.

Ångrar du dig i butik så går det också bra, utan att det kostar dig något extra, mer än resan till och från butiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ej konto ännu.

Spelar det någon roll om jag registrerar som privatperson eller som företag?

Man kam välja företagskund eller vanlig privat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill att konsumentköplagen ska gälla och att du ska se priser inklusive moms ska du registrera dig och köpa som privatperson. Jag vet inte om det finns några fördelar med att köpa som företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag registrera som privat och beställt . Tror de håller den i 4 dagar.

Är ju jättebra man kan göra så.

Är bra gå dit först innan man köper om de ändå har butiker i stan.

 

Snällt av er råda.

 

Hoppas ni får ett Gott nytt år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill att konsumentköplagen ska gälla och att du ska se priser inklusive moms ska du registrera dig och köpa som privatperson. Jag vet inte om det finns några fördelar med att köpa som företag.

Att köpa som företag innebär att man kan kvitta momsen för köpet med moms på försäljning genom företaget. Då måste köpet också registreras i företagets redovisning och kunna uppvisas att det är ett köp som är nödvändigt för företaget.

 

Men som du skriver, då gäller inte Konsumentköplagen, vilket innebär att företaget ingår ett annat sorts avtal med Webhallen. Hur det fungerar vid en eventuell "garantiåtgärd" vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att jag kan ta datorn på företaget ändå även om jag registrera som privatperson på deras sida om spar kvittot?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper som privatperson men lämnar sen in kvittot till företaget när det gäller något som ska användas i tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag köper som privatperson och lämnar kvittot till företaget när det gäller tjänstesaker.

Senast köpte jag nytt batteri och ny hårddisk till min dator i jobbet. Köpte som privatperson men redovisade utläggen som kostnader i tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag registrera som privat och beställt . Tror de håller den i 4 dagar.

Är ju jättebra man kan göra så.

Är bra gå dit först innan man köper om de ändå har butiker i stan.

 

Snällt av er råda.

 

Hoppas ni får ett Gott nytt år!

Om du bestämmer dig för att köpa datorn (om du inte redan gjort det) gör du det till priset 7990 kronor, som du fick vid beställningen.

Webhallen har höjt priset med 1000 kronor idag. Nu kostar den 8990 kronor om man beställer och köper idag.

 

Med andra ord, det var bra att du beställde istället för att invänta svar från Webhallen. Du missar inte tåget.  :)

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/253854-asus_f556uq-dm737t-156-fhd-i7-7500u-8gb-512gb_ssd-gf_940mx-win_10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om datorn används yrkesmässigt, när du sitter med kunder så måste datorn ha minst Windows 10 Pro så du kan styra uppdateringar.

Alternativt en dator med W7. För hos mina kunder är det vanligast.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3289866

För att drabbas av uppdatering under ett kundbesök får ju helt enkelt inte hända.

Vi har W7 med automatiska uppdateringar enligt företagets IT-policy och detta innebär att när som helst är datorn borta 1 timme pga av uppdatering.

Resultatet är att när jag håller mina kurser har jag

allt kursmaterial, Powerpoints, foton osv på min egen hårddisk

aldrig har datorn ansluten till nätverket när jag håller kurs

För är datorn ansluten till nätverk / internet så kan den "upphöra att fungera" och sätta igång och uppdatera när som helst.

Själv hade jag nöjt mig med en bra SSD till din nuvarande dator.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724062

(Har ovan SSD i både bärbar och stationär dator, nöjd.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken Windows 10 eller 10 Pro stoppar användning av datorn när uppdateringar sker. Uppdateringarna görs i bakgrunden och så länge som datorn används kommer Windows inte att kräva en omstart av datorn.

Många gånger märks inte ens att uppdateringar gjorts förrän datorn startas om (eller startas upp igen efter en avstängning).

Jag har datorer med både Windows 10 och 10 Pro och blir bara irriterad när jag startar dem och de håller på att konfigurerar uppdateringar. Inte har jag märkt att uppdateringar installerats medan jag använder dem.

 

IT-policyn varierar från företag till företag.

När min tjänstedator får uppdateringar märker jag det inte förrän jag startar om datorn eller får ett meddelande om att datorn behöver startas om för att uppdateringar skall färdigställas. Under de 16 år som jag haft tjänstedator har den aldrig blockerat mig från att använda den när uppdateringar sker.

 

Aldrig har jag tvingats göra paus eller starta om datorn när jag håller kurs. Jag har allt på hårddisken i min tjänstedator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igår att man kommer att införa en ny funktion där man kan skjuta på uppdateringarna i 35 dagar. Vet inte när detta släpps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igår att man kommer att införa en ny funktion där man kan skjuta på uppdateringarna i 35 dagar. Vet inte när detta släpps.

Det är meningen att det ska bli i vårens (mars?) stora uppdatering som kallas Creators Update.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/10/26/empowering-a-new-wave-of-creativity-with-the-windows-10-creators-update-and-surface-studio/

 

 

Varken Windows 10 eller 10 Pro stoppar användning av datorn när uppdateringar sker. Uppdateringarna görs i bakgrunden och så länge som datorn används kommer Windows inte att kräva en omstart av datorn.

Många gånger märks inte ens att uppdateringar gjorts förrän datorn startas om (eller startas upp igen efter en avstängning).

Jag har datorer med både Windows 10 och 10 Pro och blir bara irriterad när jag startar dem och de håller på att konfigurerar uppdateringar. Inte har jag märkt att uppdateringar installerats medan jag använder dem.

 

IT-policyn varierar från företag till företag.

När min tjänstedator får uppdateringar märker jag det inte förrän jag startar om datorn eller får ett meddelande om att datorn behöver startas om för att uppdateringar skall färdigställas. Under de 16 år som jag haft tjänstedator har den aldrig blockerat mig från att använda den när uppdateringar sker.

 

Aldrig har jag tvingats göra paus eller starta om datorn när jag håller kurs. Jag har allt på hårddisken i min tjänstedator. 

 

Tyvärr finns det en hel del rapporter om t ex säljare som när powerpoint-presentationen ska startas hos kund så tycker Windows att det är dags att stänga av datorn för att de gjorda uppdateringarna ska utföras (de har tidigare installerats i bakgrunden men det har gått ca 5 dagar utan att datorn har startats om).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...