Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny bärbar dator för Officepaket och MS project.


Martassen

Rekommendera Poster

Tyvärr finns det en hel del rapporter om t ex säljare som när powerpoint-presentationen ska startas hos kund så tycker Windows att det är dags att stänga av datorn för att de gjorda uppdateringarna ska utföras (de har tidigare installerats i bakgrunden men det har gått ca 5 dagar utan att datorn har startats om).

Nytt för mig att det finns de som inte stänger av sin dator när arbetsdagen är slut.

Om de inte stängt av datorn på 5 dagar (då tänker jag inte på Viloläge/Strömsparläge) får de skylla sig själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt för mig att det finns de som inte stänger av sin dator när arbetsdagen är slut.

Om de inte stängt av datorn på 5 dagar (då tänker jag inte på Viloläge/Strömsparläge) får de skylla sig själva.

Är ganska vanligt, beror ju ofta på att datorn är kopplad mot program/processer som alltid måste vara igång/tillgänglig, på mitt jobb, är merparten av datorer alltid påslagna 24/7, på grund av just processer, förutom vissa på kontoret som slår av vid arbetsdagens slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ganska vanligt, beror ju ofta på att datorn är kopplad mot program/processer som alltid måste vara igång/tillgänglig, på mitt jobb, är merparten av datorer alltid påslagna 24/7, på grund av just processer, förutom vissa på kontoret som slår av vid arbetsdagens slut.

Det här är nytt för mig. Du får gärna berätta mer om detta.

Hur är bärbara datorer ständigt påslagna och uppkopplade som också används för kundpresentationer och kurser?

Vad är det för processer som klientdatorer måste ha igång 24/7 ?

 

Jag känner inte till någon i mitt företag som aldrig stänger av sin dator. De enda datorer som inte stängs av i mitt företag, mig veterligen, är servrarna.

 

Eftersom jag gärna vill veta om mycket får du gärna berätta mer om det här för mig. Tycker du det skall startas en ny tråd så gör det eftersom jag tycker det här är OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick bekräftelse ifrån Webbhallen:

 

Beställd dator finns att hämta.

 

1 st Asus F556UQ-DM737T / 15,6" / FHD / i7-7500U / 8GB / 512GB SSD / GF 940MX / Win 10 - 7990 kr/st

 

De svara att det går uppgradera ramminnet med ett kompatibelt sådant om jag skulle vilja det i framtiden.

 

Jag antar att Windows 10 som är på datorn funkar bra ute hos kund exempelvis och jag ej behöver avbryta en föreläsning i PowerPoint ? :-). Har funkat tidigare.

 

 

Den gamla datorn (i inlägg1) funkar bra men den fick ett stort glas vatten över tangentbordet för 1 årsedan. Den vaknade till liv efter torkning men för att slå på den får jag hålla på trycka upprepade gånger på påsättningsknappen samtidigt som jag får dra ut och in sladden i datorn samtidigt som jag trycker och efter ett tag kommer den igång. Den kommer alltid igång efter några tryck och samtidigt in och ut med sladden i datorn men är störande moment.

Tänkte först om kondens vid knappen men jag får ju även dra ut och in sladden samtidigt.

Testat med sprej men ej hjälpt.

 

Gamla datorn 4 år tror jag så jag kan ju ha den som extradator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att Webhallen bekräftat att minnesplatsen är ledig. Då kan du installera 8GB till i framtiden, om du vill.

 

Erfarenheterna kring uppdateringar av Windows är helt klart olika mellan oss på eForum, som skrivit i tråden.

Jag har aldrig drabbats av att mina datorer stoppat mig från användning då uppdateringar installerats. Jag har aldrig upplevt att mina datorer startat om sig själva efter installation av uppdateringar. Det gäller såväl mina privata datorer som mina tjänstedatorer.

Jag håller kurs flera gånger per år, jobbar hos kunder flertalet gånger per år och oftast i långa perioder (2-10 veckor åt gången) men aldrig haft några problem med datorer p.g.a. uppdateringar.

 

Tjänstedatorn kan jag inte styra när det gäller uppdateringar utan det gör IT. Jag har Windows 7 Enterprise idag och har haft i 5 år. Innan dess var det Windows XP Professional.

Hemma har jag 3 stationära datorer med Windows 10, varav 2 är Pro. Min bärbara har Windows 10 Pro. Jag har också kvar en stationär dator med Windows 7 för Windows 10 har inte drivrutiner som passar till den.

 

Alla fungerar som de skall och ingen stoppar mig från användning när de uppdateras.

Det är mina erfarenheter men andra har annan erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ånge N

 

Jag vet ej om de mena sätta in ytterligare 8 GB för få 16 GB eller om

de mena byta ut nuvarande mot 1 st 16gb. De sa det går uppgradera som jag skrev.Viktigaste är att det går iallafall.

 

Ska hämta datorn senast den 6 januari innan stängning.

 

Vilken tur du föreslog göra beställningen.

Tack för det!

 

Du verkar ha en datorbutik hemma hos dig med tanke på alla datorer :-)

 

Jag uppfatta det som att datorn kan börja startas om vid föreläsning om man har den Windows10 jag har på nya Asusdatorn.!? Jag har aldrig blivit tvingad till omstart vid en föreläsning med gamla datorn iallafall och antar det är samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv stänger jag inte av eller startar om datorn mer än en gång i månaden då uppdateringarna måste in, alla andra kvällar sätter jag datorn i strömsparläge så att allt ser likadant ut på morgonen som på kvällen, dvs alla program mm är igång med rätt filer. Det kräver att jag håller koll på när uppdateringarna har kommit in och att jag då ändrar schemaläggningen av omstarten så att den inte sker vid ett olämpligt tillfälle (Windows 10 Pro). Uppskjutningen av omstarten kan endast göras i några dagar.

 

Andras erfarenheter:

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3n3bl0/lost_important_document_after_automatic_update/

https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/b8bf6607-99a0-441b-ab5f-f699ead7a56f/how-to-stop-windows-10-from-automatically-restarting?forum=WinPreview2014Feedback

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3h6e74/how_do_i_stop_windows_10_from_automatically/

http://www.pcworld.com/article/2957354/windows/save-your-work-microsoft-is-forcing-an-update-and-restart-for-windows-10-tonight.html

https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/96002a18-8e13-4e02-8cce-efc0ff838f2c/windows-update-restarted-the-pc-during-a-powerpoint-presentation?forum=w7itprogeneral

 

Det är ju inte utan anledning som Microsoft inför en möjlighet att skjuta upp uppdateringar i ca en månad i Creators Update som kommer i april: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.672821/mojligt-att-skjuta-upp-uppdateringar-i-windows-10-creators-update

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så möjligheten att förskjuta uppdatering finns idag i windows10 professional och kommer även införas i windows10 i april?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att skjuta upp omstarten pga uppdateringen i några få dagar i Pro idag, men jag vet inte hur det blir efter Creators Update.

 

 

Keep in mind that Windows 10 build 14997 is a pre-release version of Windows 10 Creators Update. The Pause Updates feature might change drastically in the final version of the operating system, which is expected in March 2017.

http://winaero.com/blog/pause-windows-updates-in-windows-10-creators-update/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger du av eller startar om datorn dagligen kommer du sannolikt inte att drabbas av att datorn stoppar dig från användning p.g.a. uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En sanning med modifikation.

Windows 10 Pro - har i allt väsentligt det som krävs för att slippa ovälkomna besök av just Windows update och det går att i vissa fall schemalägga - men om datorn är påslagen en längre tid utan uppsyn och man har ett viktigt program igång - kan den komma att omstartars för att installera senaste Windows uppdateringar som Microsoft anser viktiga.

 

Smaka på orden - "Windows uppdateringar som Microsoft anser viktiga"  - Microsoft eget ordval!

 

Man får då ingen möjlighet att avbryta detta om man inte befinner sig vid datorn olch då endast att fördröja dessa en liten bit ytterligare.

För ett tag sedan hade jag AutoCad igång med en en hel del projekt uppe och plötsligt var tvungen att åka ut en sväng.

Inga problem tänkte jag, eftersom jag ofta lämnar datorn påslagen (den går ned i låg effekt samt bildskärmarna släcks) men när jag kom tillbaks:

 

Datorn omstartad utan mitt medgivande, men vad mera var att jag hade stora problem sedan att Starta AutoCad.

Inga problem med mina projekt, eftersom det dels autosparas och jag ofta sparar manuellt.

Detta är heller inte första gången.

 

Så Windows 10 uppdatering är inget jag litar på: i själva verket är det bedrövligt hur man kunnat gå ifrån det som fungerade i Windows 7 - dvs. man kunde själv välja att strunta i en uppdatering. Här är det just omstarten på en schemalagd tid som kanske inte alltid stämmer jämt som krånglar till det.

 

När det gäller spel så gillas det alls icke: En Windows uppdatering som hämtas innebär i dom flesta fall en stor mängds bandbredd -  och därigenom långa svarstider - sånt som det absolut inte finns utrymme för

 

Mvh :thumbsdown:

[Edit] Enligt rykten skall MS komma ut med en särskild sorts "spel-knapp" på kommande Windows 10, för att på så sätt Windows skall kunna fokusera enbart på spel och lägga alla andra processer som inte är nödvändiga på lågvarv. Allt för att effektivisera. Jag gillar detta initiativ! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken Windows 10 eller 10 Pro stoppar användning av datorn när uppdateringar sker. Uppdateringarna görs i bakgrunden och så länge som datorn används kommer Windows inte att kräva en omstart av datorn.

Många gånger märks inte ens att uppdateringar gjorts förrän datorn startas om (eller startas upp igen efter en avstängning).

Jag har datorer med både Windows 10 och 10 Pro och blir bara irriterad när jag startar dem och de håller på att konfigurerar uppdateringar. Inte har jag märkt att uppdateringar installerats medan jag använder dem.

 

IT-policyn varierar från företag till företag.

När min tjänstedator får uppdateringar märker jag det inte förrän jag startar om datorn eller får ett meddelande om att datorn behöver startas om för att uppdateringar skall färdigställas. Under de 16 år som jag haft tjänstedator har den aldrig blockerat mig från att använda den när uppdateringar sker.

 

Aldrig har jag tvingats göra paus eller starta om datorn när jag håller kurs. Jag har allt på hårddisken i min tjänstedator. 

 

 

Kan bara gratulera !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska batteriet sitta i när man har sladden i?

 

Har alltid gjort så innan på hpdatorn

Du kan pröva hur det fungerar utan batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag brukar alltid ha sladd i och även batteri samtidigt.

Tänkte om batteriet förstörs när man har sladden i hela tiden när batteriet är i!?

 

Gällande byte av ramminnet om man vill det så maila webbhallen mig att det utan problem går uppgradera ramminnet.

Jag tänkte jag sparar mailet ifall.

 

Sedan vart jag i butiken och snubbe där sa att det går.

Jag fråga om han var säker och han sa ja.

Han skrev till i ordern jag får lämna tebax om ej går.

 

Jag hade skickat nåt mer mail till webbhallen och i ett av mailen svara en att jag bör kolla med asus om garantin behålls om jag byter ram. Det är så det funkar?

Hur lång är garantin? 1 år?

 

Jag har ej tänkt uppgradera ram nu för jag tror jag klarar mig bra med det som finns men tänkte om man vill nån gång framöver så bra veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...