Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win10 Lokalt konto?


brgizmo

Rekommendera Poster

Hej jag har ett problem.

Jag kan inte ändra min inloggning från Lokalt konto till Microsoft konto? Det går inte att synkronisera i lokalt konto det är bara grått. När jag försöker ändra till Microsoft konto så skriver jag in min e-postadress och lösen sen ok, så kommer det upp en ny sida, "Logga in på den här sidan med ditt Microsoft konto" och där står det "Aktuellt Windows-lösenord" här fungerar inga lösen och det går inte att lämna den tom för då kommer det upp att lösenordet är fel. Hur löser man detta?

Ps. Det står i texten något om Cortana? inget jag har använt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kanske det är så att du är inloggad som 'Användare' och inte som 'Administratör' för då har du inte tillåtelse till att ändra på vissa saker?

Men att vara påloggad som användare är att föredra vid normal användning av datorn pga. säkerhetsskäl och har du inget sådant konto uppsatt så skapa ett. Det går mycket enkelt att växla mellan Administratörs konto och användarkonto i Start menyn.

 

Men det kanske är så att du behöver skapa ett nytt konto?

Tex. både ett Administratörskonto och ett användarkonto - ifall du endast har det sk. Windows Admin konto som skapas vid installation? Detta kan tex. heta 'ASP.NET Machine Account' i så fall skall du skapa nya konton eftersom just detta specifika konto har begränsningar och om du är påloggad som detta.

 

Administratörs konto behövs om man vill göra ändringar i Windows, installera program etc. och sedan ett Användarkonto för att sedan använda detta och där är man begränsad til vad man får installera och ändra.

Flera användarkonton ger varje användare möjlighet att skräddarrsy sin egen Windows miljö.

 

Högerklicka på Start > Kontrollpanelen > Användarkonton > Hantera ett annat konto > Lägg till ny användare i Datorinställningar

Eller bara ändra uppgifterna i redan existerande konto.

 

Cortana behöver du inte bry dig om, detta är Microsoft nya interaktiva hjälpassistent och har ingenting med detta att göra.

Hos mig är detta avstängt pga. Microsoft insamling av personliga användaruppgifter, som jag är mycket skeptisk till och dessutom har det ännu inte fullt stöd på svenska. https://websetnet.com/sv/turn-off-cortana-taskbar-tidbits-windows-10/

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har ett problem.

Jag kan inte ändra min inloggning från Lokalt konto till Microsoft konto? Det går inte att synkronisera i lokalt konto det är bara grått. När jag försöker ändra till Microsoft konto så skriver jag in min e-postadress och lösen sen ok, så kommer det upp en ny sida, "Logga in på den här sidan med ditt Microsoft konto" och där står det "Aktuellt Windows-lösenord" här fungerar inga lösen och det går inte att lämna den tom för då kommer det upp att lösenordet är fel. Hur löser man detta?

Ps. Det står i texten något om Cortana? inget jag har använt?

Hej!

 

"Aktuellt Windows-lösenord" ska kanske vara lösenordet till ditt lokala konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.microsoft.com/sv-se/account/setup.aspx?device=windows

 

Är det det som beskrives i länken ovan du försöker få att fungera ?

 

 

Det är kanske så att länken högst upp förutsätter att man redan har ett MS konto. Saknas MSkontot är det kanske nödvändigt att börja här

 

https://support.microsoft.com/sv-se/instantanswers/d18cc497-d839-cf50-dea8-f99c95f2bd16/sign-up-for-a-microsoft-account

 

Eftersom jag redan har ett MS konto kan jag inte själv testa ut metoden.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar det så att du skall skriva in "namn" och lösenord för ditt MS konto och sedan i nedre rutan lösenordet för ditt lokala konto.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Det är så att jag har 4st datorer med samma konto, det har fungerat hela tiden sen jag hämtade den gratis uppdateringen till Windows10. Mitt microsoft konto har varit igång länge och registreringen fungerar bra, alla har blivet registrerade. Det är nu bara på denna dator som det står Lokalt-konto, kan vara att jag har testat med ett lokalt konto vid något tillfälle? Nu kan jag inte ändra tillbaka. När jag går in i inställningar på konton och försöker "Synkronisera dina inställningar" så är den begränsad med att jag inte är inloggad med microsoft-konto.

Ps. Kan det vara så att man bara kan installera ett visst antal gånger, jag installerar om ganska ofta för att jag tycker om att testa olika saker och när det går för trögt så installerar jag om datorn, testar både program och hårdvara som nu har jag installerat om ett antal gånger för jag inte fick rätt på min SSD. Jag har samma konto och lösen på alla datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...