Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering från 1511 till anniversary misslyckas


tagklareraren

Rekommendera Poster

tagklareraren

Jag försöker uppdatera min laptop från Windows 10 (1511) till anniversary men det lyckas inte trots flera försök.

Jag blir grönbockad för nedladdning, den laddar ner hela och installerar densamma men sedan

kommer meddelandet det är strax klart det kan ta en liten stund (eller något liknande).

Därefter står den bara och snurrar i all evighet.

Efter 3 manuella omstarter återställer datorn automatiskt tidigare windowsversion.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Tack på förhand

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker uppdatera min laptop från Windows 10 (1511) till anniversary men det lyckas inte trots flera försök.

Jag blir grönbockad för nedladdning, den laddar ner hela och installerar densamma men sedan

kommer meddelandet det är strax klart det kan ta en liten stund (eller något liknande).

Därefter står den bara och snurrar i all evighet.

Efter 3 manuella omstarter återställer datorn automatiskt tidigare windowsversion.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Tack på förhand

/Stefan

Hur lång tid är "i all evighet", har du väntat ett dygn?

 

Om du har installerat något antivirusprogram eller liknande är det bäst att du inaktiverar eller till och med avinstallerar det innan uppdateringen (installera igen när det är klart). Stäng alla andra program.

 

Finns det någon felkod om du du kollar här:

Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Avancerade alternativ - Visa uppdateringshistorik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tagklareraren

Hur lång tid är "i all evighet", har du väntat ett dygn?

 

Om du har installerat något antivirusprogram eller liknande är det bäst att du inaktiverar eller till och med avinstallerar det innan uppdateringen (installera igen när det är klart). Stäng alla andra program.

 

Finns det någon felkod om du du kollar här:

Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Avancerade alternativ - Visa uppdateringshistorik

Tack för att du tar dig tid att försöka hjälpa mig!

Windows defender är det enda program som finns i den.

Ingen felkod, senaste notering 24 sept. då den uppdaterade till 1511, dessförrinnan inga konstigheter bara lyckade uppdateringar.

 

När jag skrev "i all evighet" så var det kanske lite overkill  ;)

Men jag har försökt att uppdatera ca. 6-7 ggr utan att lyckas. Jag brukar göra det på kvällen och sedan låta den stå och gå tills nästa dag.

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tagklareraren

Har du haft något annat antivirusprogram sen uppdateringen till 1511?

För ibland kan det finnas rester kvar efter avinstallerade antivirusprogram som stör.

 

Du kan se om det går bättre att uppdatera från sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 .

Jag försöker naturligtvis att lösa detta på egen hand också  ;)

En del trådar jag läst på diverse forum antyder att det kan ha att göra med själva windows update är korrupt. ska fördjupa mig lite mer i det.

En felkod som kom upp när jag försökte gå via updaten är: 0x800705b4

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sökning ger att den felkoden kan bero på att det finns en drivrutin som inte kan uppdateras. Det är bra om du kan kolla på datortillverkarens webbsidor för din datormodell om där finns någon nyare drivrutin som du kan installera själv.

https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_update/windows-update-error-0x800705b4-on-windows-10-tp/e8eb13ca-d2e7-4dd0-92d3-9d0f7306a053

 

Du kan också pröva med Gaetano Pavias inlägg på sidan http://forums.windowscentral.com/windows-10/376060-windows-10-windows-update-error-code-0x800705b4.html men jag rekommenderar inte att följa det som Moondoggy skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Problemet kanske är löst vid det här laget, men vid ett motsvarande problem hjälpte det att starta W10 i felsäkert läge, vilket är ganska bökigt, åtminstone för mej, och sedan installera uppdateringen.

 

Fick hjälp genom denna sida

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/10164/fix-windows-update-errors

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tagklareraren

Ack nej Brandklipparen, problemet är olöst ännu.  :thumbsdown:

Körde något i kommandotolken som heter: sfc/scannow, då hittades korrupta installationsfiler

som reparerades.

Därefter började datorn ta emot uppdateringar inom 1511.

Provade åter anniversary slutliga omstarten stannade på 71% ungefär sen kom jag inget längre

och då hade jag åter korrupta filer att laga med sfc/scannow.

Jag gillar inte att misslyckas med datorproblem men nu får det nog vara för ett tag...  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...