Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows appar går inte att köra som Administratör


Kalle45

Rekommendera Poster

Helt plötsligt kan jag inte köra windows-appar (PC). Jag får t ex meddelandet:

 

Det går inte att öppna appen.

Store kan inte öppnas med det inbyggda administratörskontot. Logga in med ett annat konto och försök igen.

 

Om jag skapar ett nytt lokalt konto kan jag köra apparna, men då kommer jag inte åt mina andra program och filer. Det lär visst vara någon säkerhetsuppdatering som är orsaken och frågan är hur man kan komma runt problemet.

 

Lustigt nog är det bara en dator som har det problemet, de andra fungerar OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan pröva med att göra en systemåterställning till en dag när när det fungerade och sen vara uppmärksam på vad som uppdateras eller förändras på något annat sätt. Om problemet återkommer så vet du då mer noga vad det kan tänkas bero på och det gör det lättare att hitta någon bra åtgärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är inte ovanligt!

Redan i Windows 8 gjorde Microsoft ändringar i Administratörskontot som gör att det inte går att använda appar och annat som i Lokala konton.

 

Jämfört med Windows 7 och Administratörskontot är Administratörskontot upplagt på ett annat sätt från och med Windows 8.

 

Av någon anledning går det att göra en massa saker med Administratörskontot som inte går att göra i ett Lokalt konto men inte använda det som ett användarkonto.

Kanske Microsoft ändrat Administratörskontot med dessa begränsningar för att förhindra virusinfektioner i det kontot. Det är lätt att få virus via användarfunktioner och i Administratörskontot kan de göra mer skada än i Lokala konton.

 

Jag tror därmed inte att det är fel på din installation. Det här är ändringar Microsoft gjort när de skapade Windows 8. Från och med Windows 8 är det på det här sättet.

 

Jag har alltid använt Administratörskontot som mitt konto i Windwos XP och Windows 7. När jag skulle göra samma sak i Windows 8 insåg jag att datorn blir obrukbar för "normalt" användande då det är få användarfunktioner som går att använda.

 

Du får hålla tillgodo med ett Lokalt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt för att hänga med på de begrepp som används för konton i trådstarten. Så här har jag fått lära mig:

 

Ett konto är ett av dessa två:

Lokalt konto = traditionellt konto med namn och lösenord

Microsoft-konto = konto där man loggar in med en mejladress och dess lösenord

 

Ett konto är ett av dessa två:

Standardkonto = konto utan admin-rättigheter

Administratörskonto = konto med admin-rättigheter, antingen ett man skapat själv eller det inbyggda som har namnet Adminstrator (Administratör) och alltid är ett lokalt konto.

 

Det har alltid i Windows 10 varit meningen att det inbyggda Administrator inte kan använda Store och andra appar, eftersom det inte är avsett för daglig användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

När jag refererar till Lokalt Konto menar jag enbart konton som inte är Administratörskontot.

Själva inloggningen kan ske, antingen med Microsoftkonto, vilket också innebär uppkoppling till nätet, där Hotmail (numera Outlook) och t.ex. Office 365 blir anslutna.

 

Lokalt konto, när jag använder ordet, är detsamma som Standarkonto och med inloggning antingen med Microsoft-inloggning eller utan.

 

Ber om ursäkt för att jag inte var tydlig med det. Förstår att det blir otydligt när Microsoft infört två olika sätt att logga in på en dator.

 

För mig är Lokalt konto helt enkelt ett konto som inte är Administratörskontot.

 

Som jag uppfatta TS använder TS Administratörskontot i Windows 10 och kan då inte komma åt alla funktioner hos appar med mera som går att komma åt i ett användarkonto (lokalt konto med eller utan inloggning genom Microsoft-koppling).

 

Vi har samma uppfattning om ämnet men vi uttrycker oss lite olika. Lite olyckligt eftersom det ger upphov till tolkningsproblem.

Samtidigt har vi samma uppfattning om de begränsningar som Administratörskontot ger.

 

Såldes kan vi ge samma svar till TS. :-)

 

Hoppas du godtar min ursäkt för att jag var otydlig när jag skrev Lokalt Konto, då jag egentligen menar Standarkonto eller Användarkonto. Således alla kontoslag utom Administratörskontot.

 

Som tidigare upplyst så infördes begränsningarna för användning av appar med mera via Administratörskontot redan i Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

När jag refererar till Lokalt Konto menar jag enbart konton som inte är Administratörskontot.

Själva inloggningen kan ske, antingen med Microsoftkonto, vilket också innebär uppkoppling till nätet, där Hotmail (numera Outlook) och t.ex. Office 365 blir anslutna.

 

Lokalt konto, när jag använder ordet, är detsamma som Standarkonto och med inloggning antingen med Microsoft-inloggning eller utan.

 

Ber om ursäkt för att jag inte var tydlig med det. Förstår att det blir otydligt när Microsoft infört två olika sätt att logga in på en dator.

 

För mig är Lokalt konto helt enkelt ett konto som inte är Administratörskontot.

 

Som jag uppfatta TS använder TS Administratörskontot i Windows 10 och kan då inte komma åt alla funktioner hos appar med mera som går att komma åt i ett användarkonto (lokalt konto med eller utan inloggning genom Microsoft-koppling).

 

Vi har samma uppfattning om ämnet men vi uttrycker oss lite olika. Lite olyckligt eftersom det ger upphov till tolkningsproblem.

Samtidigt har vi samma uppfattning om de begränsningar som Administratörskontot ger.

 

Såldes kan vi ge samma svar till TS. :-)

 

Hoppas du godtar min ursäkt för att jag var otydlig när jag skrev Lokalt Konto, då jag egentligen menar Standarkonto eller Användarkonto. Således alla kontoslag utom Administratörskontot.

 

Som tidigare upplyst så infördes begränsningarna för användning av appar med mera via Administratörskontot redan i Windows 8.

 

Lokalt konto är inte en inloggning med Microsoft inloggning. Det kan du tydligt se i Inställningar, där alternativet finns att logga in med Lokalt konto eller Microsoft konto.

 

Ett Lokalt konto kan mycket väl vara ett adminkonto. Jag har det på en av mina datorer. Bägge varianterna av konto kan vara antingen admin eller standard konto. Att referera till ett Lokalt konto som ett konto utan Admin rättigheter är inte korrekt.

 

För att komma åt Store behövs ett Microsoft konto utan de svenska bokstäverna å, ä eller ö. 

 

Windows inbyggda konto kan inte användas för appen Store. Överhuvudtaget bör man inte använda det kontot.

 

För övrigt har jag inte märkt några begränsningar med Adminkonto i Windows 10. Vore intressant att veta vilka begränsningar du har upplevt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

När jag refererar till Lokalt Konto menar jag enbart konton som inte är Administratörskontot.

Själva inloggningen kan ske, antingen med Microsoftkonto, vilket också innebär uppkoppling till nätet, där Hotmail (numera Outlook) och t.ex. Office 365 blir anslutna.

 

Lokalt konto, när jag använder ordet, är detsamma som Standarkonto och med inloggning antingen med Microsoft-inloggning eller utan.

 

Ber om ursäkt för att jag inte var tydlig med det. Förstår att det blir otydligt när Microsoft infört två olika sätt att logga in på en dator.

 

För mig är Lokalt konto helt enkelt ett konto som inte är Administratörskontot.

 

Som jag uppfatta TS använder TS Administratörskontot i Windows 10 och kan då inte komma åt alla funktioner hos appar med mera som går att komma åt i ett användarkonto (lokalt konto med eller utan inloggning genom Microsoft-koppling).

 

Vi har samma uppfattning om ämnet men vi uttrycker oss lite olika. Lite olyckligt eftersom det ger upphov till tolkningsproblem.

Samtidigt har vi samma uppfattning om de begränsningar som Administratörskontot ger.

 

Såldes kan vi ge samma svar till TS. :-)

 

Hoppas du godtar min ursäkt för att jag var otydlig när jag skrev Lokalt Konto, då jag egentligen menar Standarkonto eller Användarkonto. Således alla kontoslag utom Administratörskontot.

 

Som tidigare upplyst så infördes begränsningarna för användning av appar med mera via Administratörskontot redan i Windows 8.

Inget att be om ursäkt för :)

Det är rörigt med konton numera.

 

Men det vore ju bra om Kalle45 berättade vad han menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lokalt konto är inte en inloggning med Microsoft inloggning. Det kan du tydligt se i Inställningar, där alternativet finns att logga in med Lokalt konto eller Microsoft konto.

 

Ett Lokalt konto kan mycket väl vara ett adminkonto. Jag har det på en av mina datorer. Bägge varianterna av konto kan vara antingen admin eller standard konto. Att referera till ett Lokalt konto som ett konto utan Admin rättigheter är inte korrekt.

 

För att komma åt Store behövs ett Microsoft konto utan de svenska bokstäverna å, ä eller ö. 

 

Windows inbyggda konto kan inte användas för appen Store. Överhuvudtaget bör man inte använda det kontot.

 

För övrigt har jag inte märkt några begränsningar med Adminkonto i Windows 10. Vore intressant att veta vilka begränsningar du har upplevt.

Du har inte läst mitt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte läst mitt inlägg.

 

För mig är Lokalt konto helt enkelt ett konto som inte är Administratörskontot.

 

Visst står det väl så i ditt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som startade tråden och jag kan meddela att jag gjorde systemåterställning och fick tillbaka åtkomsten till appar som administratör, så allting fungerar som tidigare. Jag kan bara hoppas att ingen kommande uppgradering ställer till det igen.

Tack för all info jag fått av er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...