Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig vid Win 10 uppdatering till version 1607


Been

Rekommendera Poster

Nej du har så klart rätt. Ren är den inte, men det var ett alternativ som jag hoppade på av bekvämlighetsskäl. Nu blev det inte så bekvämt ändå.... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Äntligen har jag som startade den här tråden fått tid att pröva de senaste tipsen ovan, d.v.s. en ren installation av Windows 10 inklusive 1607.

Från https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 hämtade jag ISO-filen, eftersom jag såg i Bios att jag inte kunde boota från en USB-sticka. Därmed kom första bekymret: filen rymdes lagom inte på en vanlig DVD. Det blev inköp av en packe Double Layer-skivor. Då kunde ISO-filen brännas på en skiva som installationsdisk.

Själva installationen löpte på tämligen bekymmersfritt, men något förvirrande var att man efter en stund uppmanades att ta ur installationsskivan och starta om datorn som vanligt, och sedan sätta i skivan igen. Då startades inte installationsskivan automatiskt igen, utan man fick gå in och klicka igång den manuellt.

Jag valde av bekvämlighet att behålla mina andra program vilket nog påverkade installationstiden. Datorn kämpade i tre timmar, med ett otal omstarter innan den slutligen landade på min vanliga startsida. Då kunde jag gå in och konstatera att jag hade version 1607 installerad.

Övriga program verkar fungera också.

För den som varit med på Windows 3.1-tiden, med dess instabilitet, är det imponerande att datorn och programvaran klarar en sådan här resa på tre timmars uppdatering utan urspårning och slutligen landar välbehållen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vad hände sedan? 

Imponerad av möjligheten att, med relativt liten arbetsinsats, ominstallera Windows, bestämde jag mig för att fräscha upp min gamla dator med SSD-minne och dubblerat RAM.

 

Det är gjort nu. Jag offrade mina program och gjorde en ren Windows 10 installation på SSDn. Hårddisken rensades och där finns nu mina olika appar installerade.

Det tog ett tag att städa undan bootsektorn på HDDn, så att datorn slutade fråga efter vilket media den skulle boota från. Men det löstes med EaseUS Partition Master (freeware), som även hjälpte mig att städa undan den gamla recoverypartitionen och göra en enda partition.

 

Så nu har jag en jättepigg dator med 120GB SSD där Windows tar upp ca 25GB, och en hårddisk på 930GB med gott om plats för program och data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...