Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig vid Win 10 uppdatering till version 1607


Been

Rekommendera Poster

Jag har en stationär dator med AMD AM3 Phenom-processor och 8GB minne. Vid senaste Windowsuppdateringen (till version 1607) hänger sig datorn efter ett antal omstarter. Den stannar på ca 85% klart. Sedan händer inget mer. Har väntat över en natt utan resultat.  

Efter tvångsstopp fixar den så småningom att göra recovery och komma igång igen. 

Föregående version 1511 är installerad utan problem.

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Norton eller McAfee antivirus kan det vara bäst att avinstallera det innan uppgraderingen och sen installera det på nytt när den stora uppdateringen är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

@Been:  Hur gick det sedan?  Jag har samma problem och håller just nu på med uppdateringen för andra gången. Verkar ha stoppat med prickarna som snurrar runt. Stått så i två timmar nu. Förra gången var det precis som du råkade ut för. Hela natten - inget hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läget är nu att jag har laddat ner uppdatering 1607 från Microsoft. När jag kör den får jag beskedet: The update is not applicable to your computer.

Jag kan också se att datorn själv försökt installera uppdateringen varje dag och misslyckats.

Vad göra?

Kan man strunta i uppdateringen?

Hur stoppar jag i så fall uppdateringsförsöken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har provat att installera rätt (64 bitars) version. 

Men när jag läser Microsofts råd ser jag att uppdateringsproblemet kan bero på att någon tidigare uppdatering saknas. Det är väl troligt att så kan vara fallet här.

Frågan blir då hur jag skall hitta vilken uppdatering som saknas. 

Jag kan ju förstås ladda ner alla jag kan hitta och försöka installera dem igen. Men är det rätt metod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon tidigare uppdatering saknas skulle Windows Update vilja installera den först.

 

Har du kört sånt som systemfilsgranskaren SFC och lämpliga DISM-kommandon?

 

Går det att se någon felkod för de misslyckade uppdateringarna?

 

Om inget annat återstår ska väl i alla fall en ren installation av Windows 10 inkl. 1607 fungera, precis som man tidigare ibland har fått göra när det krånglat att få in Service Pack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu försökt att uppdatera 3 ggr till ver 1607. Det gick åt 3 nätter med rullande, väntande prickar i en ring. Såg rådet ovan till Been att stänga av antivirusprogram. Innan jag gjorde mitt tredje försök, avinstallerade jag först AVG. Men det blev samma dåliga resultat som innan.

 

Jag har inte kunnat påverka 32- eller 64 bit version så att det skulle kunna bli fel, då Win Update själv föreslog vad jag skulle uppdatera.

 

För mig låter det som om MS inte själva har riktigt koll på detta. Klart, så kan ju alla säga... Men i mitt fall gjorde jag en "ren" installation efter Cecilias tips för ett bra tag sedan. Då var det stört omöjligt att uppdatera från 7 till 10. Uppdateringen sade då, som i likhet till Been att datorn inte var kompatibel, fastän den var det. Det (o)lustiga är ändå att just denna dator har jag inte använt sedan uppdateringen. Har hela tiden kört med en annan med större skärm. Startade den bara för att köra parallellt med den vanliga. Då kom Update in i bilden automatiskt och jag svarade ja.

 

Så jag misstänker starkt att om jag skulle göra en ny "ren" installation igen, så skulle jag troligen få samma resultat igen, när Win vill uppdatera till 1607.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu försökt att uppdatera 3 ggr till ver 1607. Det gick åt 3 nätter med rullande, väntande prickar i en ring. Såg rådet ovan till Been att stänga av antivirusprogram. Innan jag gjorde mitt tredje försök, avinstallerade jag först AVG. Men det blev samma dåliga resultat som innan.

 

Jag har inte kunnat påverka 32- eller 64 bit version så att det skulle kunna bli fel, då Win Update själv föreslog vad jag skulle uppdatera.

 

För mig låter det som om MS inte själva har riktigt koll på detta. Klart, så kan ju alla säga... Men i mitt fall gjorde jag en "ren" installation efter Cecilias tips för ett bra tag sedan. Då var det stört omöjligt att uppdatera från 7 till 10. Uppdateringen sade då, som i likhet till Been att datorn inte var kompatibel, fastän den var det. Det (o)lustiga är ändå att just denna dator har jag inte använt sedan uppdateringen. Har hela tiden kört med en annan med större skärm. Startade den bara för att köra parallellt med den vanliga. Då kom Update in i bilden automatiskt och jag svarade ja.

 

Så jag misstänker starkt att om jag skulle göra en ny "ren" installation igen, så skulle jag troligen få samma resultat igen, när Win vill uppdatera till 1607.

 

Har du provat med Windows felsökare? Jag kör med engelsk version så jag söker efter "troubleshooting" med knappen som har en windowsflagga. Välj sedan "System and Security, "Fix problems with Windows Update".

Kör hela felsökaren och låt Windows reparera.

Har själv haft problem med update som felsökaren faktiskt fixade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon tidigare uppdatering saknas skulle Windows Update vilja installera den först.

 

Har du kört sånt som systemfilsgranskaren SFC och lämpliga DISM-kommandon?

 

Går det att se någon felkod för de misslyckade uppdateringarna?

 

Om inget annat återstår ska väl i alla fall en ren installation av Windows 10 inkl. 1607 fungera, precis som man tidigare ibland har fått göra när det krånglat att få in Service Pack.

 

Har aldrig behövt göra en ominstallation av Windows. För mig skulle det vara ogörligt. Jag har hundratals program med olika inställningar där en ominstallation skulle ta flera veckor.

Har t.ex. en gammal dator med Windows 2000 (!) som har originalinstallationen sedan 2002.

 

Har även fyra datorer med Windows 10 sedan detta os kom ut. Även där originalinstallationer. Vid problem kan det bli mycket googlande för att fixa fel men börja om från början vägrar jag helt enkelt!

 

Har alltid engelska versioner av os och alla program vilket gör att jag får fler relevanta svar vid googlandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så jag misstänker starkt att om jag skulle göra en ny "ren" installation igen, så skulle jag troligen få samma resultat igen, när Win vill uppdatera till 1607.

Du får göra en ren installation med hjälp av ett installationsprogram som innehåller 1607, så att du inte behöver uppdatera efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Nu har jag kört SFC. 

 
Beskedet blev att vissa filer rättats, men några kunde inte rättas. Se bifogad log-fil.
 
Efter genomkörningen startade jag om datorn och försökte installera uppdateringen igen.
Den här gången fick jag en felkod:0x8007000d.
 
När jag söker på Microsoft hittar jag den här sidan: https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2230957 
Lösningen skall vara:
"Assign the minimum permission of "Enumerate Subkeys" to the System account for the registry path HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\Root and any of its subkeys".
Fixit-knappen under texten leder till en rad alternativ som inte verkar relevanta.
 
När jag tittar under Root i registret ser jag 
Under Name: (Default)
Under Type: REG_SZ
Under Data: (value not set)
 
Hur skall jag göra för att: Assigna the minimum permission? 
 
Har även kört Windows Update Troubleshooter. Den fixade några fel men kunde inte rätta fel i Windows Update Database.
Den här datorn fyller 11 år nu i januari, så det är väl inte så konstigt om några bitar fallit bort på hårddisken, men den har jag rimligtvis bytt någon gång under de här åren.
 

CBS.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan du länkar till gäller när man försöker aktivera Windows 7 genom att skriva in licensnyckeln, den gäller nog inte i ditt fall.

 

Denna sida gäller vid uppdatering i Windows 7: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_other-update/error-code-8007000d-installing-windows-updates/93ffd38b-ebec-4906-9415-32d97a116cc8

Men jag vet inte om den lösningen är lämplig i Windows 10 men sök vidare.

 

Kan ju vara bra att testa hårddisken med det program som hårddisktillverkaren har tagit fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre hjälpte inte trixet att döpa om foldern SoftwareDistribution. Jag får samma felkod.

 

När jag kollar under Inställningar och Uppdateringshistorik så har ingenting installerats fortfarande efter ett dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia

 

du skrev tipset att jag skulle göra en ren installation och få med uppdateringen 1607 på direkten. Jag gjorde igår mitt 4:e försök att uppdatera så istället för via Update. Jag fick tipset på PCförAlla som hänvisade till microsoft.com/sv-se/software-download/windows10. Där sades att man skulle ladda ner ett verktyg vilket jag gjorde. När det blev som tidigare gånger att den inte blev klar efter en hel natt, avbröt jag med långtryck på strömknappen. Startade om och fick beskedet "försöker" återställa. Hängde sig vid start efter ett tag och jag långtryckte igen. Svaret kom att den "återställer" till tidigare version. Och så satt jag med ver 1511 igen. Skall väl vara glad för det och att det inte gick värre.

 

Är nu lite rädd att jag kommer att bara kunna ha denna gamla version och inte kan uppdatera mer över huvud taget. Vet du eller någon annan om det finns ett sätt att göra en "ren" installation som innehåller all de senaste uppdateringarna?

 

Lite off-topic: har sett att ni som är mer vara att skriva här ibland gör det med en kopia av det förra inlägget och då med lite grå färg. Hur gör ni det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra en ren installation av Windows 10 inklusive 1607 genom att på sidan microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 välja att du ska göra en installation på en annan dator och då får du instruktioner för hur du använder verktyget för att skapa ett USB-minne eller en DVD-skiva med Windows 10. När det är klart ska du starta datorn från USB-minnet resp. DVD-skivan i stället för från hårddisken och då kommer installationsprogrammet att dra igång. Det står en del om hur det går till på sidan //eforum.idg.se/topic/349522-windows-10-ren-installation-min-erfarenhet/ .

 

Vid en ren installation kommer allt på hårddisken att tas bort så se till att du har säkerhetskopior på allt viktigt.

 

Om det är möjligt skulle du kunna testa att vänta på uppdateringen 1-2 dygn i stället för bara en natt.

 

 

Du får med ett citat av ett tidigare inlägg om du i stället för att skriva direkt i rutan Svara, klickar på knappen Svara under det inlägg du vill citera. Vi har en liten testhörna om du vill pröva på vad som händer vid olika knapptryckningar etc här: //eforum.idg.se/forum/113-testh%C3%B6rnan/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag skall kolla dessa tips med uppdateringen.

 

Men... jag tryckte här på svara-knappen under ditt meddelande, men jag får bara upp en tom ruta med möjlighet till olika fonter, formatteringar, smileys osv att skriva i. Vill minnas att jag gjort det för länge sedan och då startade den rutan med lite html-kod och hakparenteser. Men inte nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var konstigt, men om du använder Edge kanske det kan bero på det eftersom Edge är nyare än forumprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var mer underligt och visst har en del användare problem med IE 11 i Eforum men jag har inte sett att just Svara-knappen inte skulle fungera. Hur är det med Multi-citat-knappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var konstigt, men om du använder Edge kanske det kan bero på det eftersom Edge är nyare än forumprogrammet.

Lite lustigt. Testade med just Edge och då fungerade svarsrutan som du ser. Men inte med IE...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag då till slut fått till en ren installation av Win 10 med ver 1607. Det blev 5:e försöket som lyckades. Kanske kan det hjälpa någon annan i liknande situation om jag berättar vad skillnaden var. 

 

Den här gången valde jag alternativet att bara spara personliga filer och inte behålla program och appar. Programmen behöll jag innan. Dessutom tog jag också bort en liten USB sändare för trådlös mus. Det är möjligt att det bara hade räckt med det ena eller det andra av dessa alternativ. Men nu blev det rätt i alla fall. Får ominstallera de program jag vill ha på denna dator.

 

Tack alla ni som skrivit och engagerat er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...