Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur du kan få 0.5 sekund snabbare ax till 100


NordicOne

Rekommendera Poster

Hej ,

Det där är bara rent hokus pokus.

Svammel från början till slut.

Det finns inga vetenskapliga bevis för detta!

 

Den världsberömde astronomen Carl Sagan sade en gång i tiden när det blev frågan om utomjordingar som besöker jorden:

För allt jag vet så kanske dessa besöker oss varannan tisdag: men det finns inga bevis för detta:

"extraordinära påståenden, kräver extraordinära bevis!"

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

 

https://www.youtube.com/watch?v=mRaXvPQ-ayk

 

Inom Formula One den motorsport som leder all extrem teknisk utveckling av bla. motorer, bilars aerodynamik och hur man kan få ut närmare 900 HK ur en motor på 1,6 liter med turbo som skall hålla i minst 6 tävlingar - där kan man bli imponerad!

Det är också där all annan industri (och inte enbart bilindustrin),som hämtar sina utvecklingsvägar.

Allt från Nasa till vardagsbilar, tävlingscyklister har extremteknik hämtat från denna extrema utveckling inom F1.

Tävlingscyklisterna då?

Jo det handlar om sensorerna som mäter pedal-och rotationshastigheter för optimalt energiuttag.

Men detta är bara små exempel.

 

Några exempel: bränsletankarna på överljudsflygplan och dom modernaste stridsflygplan kommer ursprungligen från McLaren F1

I kolfiber med ett antal små mikroskopiska hål, det skall alltid läka litet, men vid en krasch händer inget.  Och läckaget då? Mindre än det som ryms på en fingernagel med en tank på 1000 liter eller mer.

 

Concorde överljuds-flygplanet som kraschade strax efter start hade just sådana bränsletankar installerade strax innan- dock berodde kraschen på annat - men sannolikt räddade dessa bränsletankar då många människoliv runt i kring.

 

Inga vanliga kommersiella flygplan har dessa - blir för dyrt!.

 

Ferrari har tex. ett patenterat styrsystem för upphängning, styrning och annat, McLaren på annat sätt och Mercedes på sitt sätt.

Alla stora drakar inom motorsporten liksom Nasa och Esa driver utvecklingsvägen framåt

I slutänden kommer det oss alla till godo.

  • För att återgå till ursprungs-trådens titel att man kan tjäna 0,5 sek upp till 100 Km/t acceleration från 0 - genom att byta olja:
    Nej detta är en ren fysikalisk omöjlighet och stämmer inte med verkligheten.
     
  • En motorolja som värms upp liksom annan typ av motorloja med annan viskositet som värms upp - har inte exakt samma egenskaper och det är just därför det är olika oljor till olika sorts motorer - men det har ingenting med trådtiteln att göra. En motor - en Otto-motor har helt enkelt inte denna stora skillnad i inbördes friktion!
     
  • Den test som utförts i videon fallerar på alla tänkbara sätt om hur en ren vetenskaplig undersökning går till.
     
  • Påståendet i trådtiteln och i videon i första inlägget faller på sin egen orimlighet!

Mvh :)

 

[Edit] Citat från Wikipedia:

Den 25 juli 2000 överstegrade ett Concorde-plan från Air France strax efter start i Paris och havererade. Samtliga ombord omkom. Olyckan visade sig bero på flera faktorer, bland annat delar som hade lossnat från en McDonnell Douglas DC-10 som startade strax innan vilket orsakade punktering på ett av hjulen.

 

Hjulet saknade vid detta tillfälle det så kallade "punkteringskyddet" som ska sitta strax framför hjulet. Punkteringen ledde i sin tur till att delar av det punkterade hjulet slog sönder en bränsletank. När flygledarna rapporterade om brand, och när brandvarningen tjöt på flightdeck, beslutade kaptenen Christian Martée att lyfta planet, 15 knop före den säkra lyfthastigheten.
De fyra motorerna slutade successivt att fungera vilket tillsammans med mycket låg hastighet ledde till att planet helt enkelt inte fick tillräckligt med lyftkraft utan flög på mycket låg höjd tills det slutligen förlorade flygförmågan (överstegrade) och havererade in i ett hotell utanför Paris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den test som utförts i videon fallerar på alla tänkbara sätt om hur en ren vetenskaplig undersökning går till.

 

Tror inte det var ett vetenskapligt test men gammal olja har inte samma goda egenskaper längre som ny bla har gammal högre viskositet som ger försämrad motorprestanda och därmed följdaktligen sämre ax

 

Konstigt långt svar du gav hade inte mkt att göra med tråden men ok  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt långt svar du gav hade inte mkt att göra med tråden men ok  :P

Svaret har med ursprungs-påståendet att göra eftersom det inkluderar fysik och kemi, men visst kanske lite på överkanten!

Hehe, jag har ibland en egenhet att utveckla och ta bakgrundshistorik om hur och då, när jag då kommer in på ett ämne som intresserar mig lite mer - således kanske fördjupar mig lite för mycket.

Ber om ursäkt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argumentet att tunnare olja ger lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt är inte nytt. Tvärtom har gamla tiders oljor, typ 10W-40 ersatts av tom 0W-20.

När bilfabrikerna kör sina bränsleförbrukningstester.

Och resultatet är tex. ramlagerras efter 20000 mil i en Volvo DrivE 50 Diesel. 

 

 

:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...