Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

larzzzza

Rekommendera Poster

Har En windows 10 dator.

Nu tror jag att grafik kort drv inte funkar då skärmen blir svart direkt när windows logan skall visas.

Bios och vga baserade dvd bootade OS funkar ( mini win xp Hirens boot cd 14 )

Vad jag primärt vill göra är att installera om mitt grafikkort i Dos om detta är möjligt.

Kort är MSI Geforce GTX 1070.

Jag kommer åt dos prompt med windows 10 installations skiva.

Så min 1 fråga är.

Går det att hitta Drivrutiner till detta kort so kan installeras ifrån komando promten alla på+ skivan som följer med grafikkortet kräver att windows är igång.

fråga 2.

Om detta inte går vill jag försöka komma åt skrivbordet i user mapen på SSD disken ifrån komando prompten.

Problemet med detta är att det inte syns några users alls i user mapen då jag inte kan loga in på windows pga ovanstående problem. SÅ finns det ngn lösning att ifrån komando prompten loga in på kontot då kanske man kan komma åt user maparna och sedan föra över filer.

Fråga 3.

Denna fråga rör nyinsallation.

Om inte ngt av ovanstående alternativ funkar så vill jag installera om windows på min SSD.

problem som uppstår är att windows installations dvd säger att jag inte kan installera på en GPT partition som är den typ av partition som SSD disken är på så hur gör jag för att lyckas med detta.

 

 

Som sagt löses fråga 1 så tror jag problemet är borta.

löser sig inte fråga 1 men fråga 2 så kan jag nog bara formatera om min SSD disk och då borde det ju funka men helst vill jag rädda massor som ligger under user mapen.

Funkar inte ngn av ovanstående så undrar jag lite hur jag skall göra för att installera med GPT problemet.

En sak till som borde funka är att välja ett installations alternativ som är att ha kvar alla sina filer i user mapen men detta går inte då windows installations dvd säger man måsta starta om och välja vilken windows ver. (datorn är uppgraderad ifrån windows 7) men det finns aldrig ngt sådant val.

övrig info. Går en starta i felsäkert läge vilket var mitt första test en med f8 eller SHIFT f8 då denna funtion tagis bort i nyare datorer eller ngt.

Microsoft hänvisar bara till att man kna göra inställningar i windows för att boota i felsäkert läge vilket är idiotiskt då man nästan aldrig behöver detta läge då man kan komma in i windows utan man behöver de då man INTE kan starta windows moment 22 typ.

 

Tackar för all typ av info eller hjälp som kan hjälpa mig lösa detta problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din felbeskrivning är något rörig. Det är lite svårt att begripa vad du egentligen vill göra.

 

1. Det finns inga drivrutiner för nVidiagrafikkort skapade för "DOS" idag. Du kan således inte installera drivrutiner när du är i "DOS"-läge.

Om det är en önskan om att installera drivrutinerna från Kommandotolken så är det möjligt. Det ger dig dock ingen större skillnad i installationsförfarandet då det fortfarande handlar om Windows-system.

 

Ditt problem, om jag förstår det korrekt, är att när du startar din dator så ser du all information som datorn presenterar som har med moderkort med mera att göra.

När Windows sedan startar så blir skärmen svart.

Är det rätt uppfattat?

 

Varför du skall in i "User-mappen" från Kommandotolken förstår jag inte. Du kan inte logga in i operativsystemet genom att öppna någon mapp med Kommandotolken. Mappen "Users" innehåller all information som användaren har tillgång till, kontouppgifter med mera men själva inloggningen sker genom systemet.

 

Om du försöker installera om Windows 7 på en disk som är GPT-formaterad måste du modifiera Windows 7-installationsmediat så det ger stöd för GPT-formaterade diskar. Windows 7s installationsmedia är i grunden inte skapat för att installeras på en GPT-formaterad disk, enbart MBR-formaterade diskar.

Om du har uppgraderat datorn till Windows 10 skall du kunna installera Windows 10 igen med Windows 7-licensnyckeln, om du hämtat Anniversary Edition (1607). Det skall också gå med version 1511, den föregående versionen.

 

Windows 10-installationsmediat har redan från början stöd för GPT- och MBR-formaterade diskar och det skall gå att installera utan problem. Om du vill rädda allt från disken kan du starta datorn från en DVD, som Hirens, vilken du nämner. Därifrån kan du kopiera det du vill ha sparat till en annan disk.

Du skulle också kunna hämta Anniversary Edition och välja "Uppgradera" om den version du har installerat är av tidigare version. Då kan du välja att låta Windows spara alla dina dokument och enbart uppgradera. Du kan också välja att reparera, vilket också låter dina filer och dokument ligga kvar.

 

Kom dock ihåg att det alltid kan gå fel! Bäst är att spara allt du vill ha kvar på en annan disk utifall något går snett.

 

Du kan komma in i "Felsäkert läge" även i Windows 10. Det krävs lite "trix" för att lyckas. Ett sätt är att stänga av datorn med strömbrytaren när Windows startat. Nästa gång du startar datorn kommer Windows att reparera sig och sedan starta. Om du stänger av datorn igen och startar upp den kan Windows få till "Felsäkert läge".

I ditt fall är jag tveksam till att du kommer dit eftersom du inte ser något när Windows startar. Då är det bättre att starta datorn från Windows 10 installationsmedia och där välja "Reparation".

 

När jag läser ditt inlägg får jag en känsla av att Windows inte installerats korrekt eller att du har konfigurerat Windows till att använda en annan grafikkrets. I BIOS på moderkortet går det att ställa in att moderkortet skall adressera ett integrerat grafikkort när Windows drar igång. Du kan se på baksidan av datorn (utgår från att det är en stationär dator du har) om moderkortet har anslutningar för skärm. Om så är fallet kan du prova att koppla skärmen till en av utgångarna och se om du får bild.

Får du bild när Windows är igång behöver du ändra inställningarna i BIOS för moderkortet.

 

Det finns således en del saker som behöver redas ut för att hjälpa dig att lösa problemet du har.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anledning av att min beskrivning var så lång och svår att förstå var att slippa svar som dessa.

Ja problemet är som du sa att det blir svart när windows startar.

Jag kan inte kopiera det jag vill ha då det jag vill ha ligger i usermapen så min fråga var om det fanns ngt program eller likande som gjorde det möjligt att loga in utan att va inne i windows.

Sedan så har jag en windows 10 senaste ver av Anniversary Edition men det går inte iaf det är problemet och det går inte reparera eller uppgradera vilket jag nämnde i min beskrivning av problemet.

Allt har funkat förut men det kan vara ngt skumt med det du nämner med BIOS och integrerat grafik kort.

skall testa med det och hur kan jag installera grafik kortet ifrån komando tolken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände i datorn sist den fungerade?

Det måste ju ha blivit någon förändring som orsakar att du nu inte ser något på skärmen.

 

Har du prövat med samtliga utgångar på grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anledning av att min beskrivning var så lång och svår att förstå var att slippa svar som dessa.

 

Slippa svar?

Knepig inställning...

 

Jag kan inte kopiera det jag vill ha då det jag vill ha ligger i usermapen så min fråga var om det fanns ngt program eller likande som gjorde det möjligt att loga in utan att va inne i windows.

Bios och vga baserade dvd bootade OS funkar ( mini win xp Hirens boot cd 14 )

Är det enbart Mini Win XP du prövat?

En LiveDVD/-USB av en Linuxdistribution som ex. Linux Mint, torde kunna läsa innehållet på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände i datorn sist den fungerade?

Det måste ju ha blivit någon förändring som orsakar att du nu inte ser något på skärmen.

 

Har du prövat med samtliga utgångar på grafikkortet?

Jag skall testa med detta när jag kommer hem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Slippa svar?

Knepig inställning...

 

Är det enbart Mini Win XP du prövat?

En LiveDVD/-USB av en Linuxdistribution som ex. Linux Mint, torde kunna läsa innehållet på disken.

ok så detta program kan loga in på windows kontot och komma åt filerna där.

bra om det funkar skall testa tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok så detta program kan loga in på windows kontot och komma åt filerna där.

bra om det funkar skall testa tack

Linux Mint är inget program utan ett operativsystem.

Och nej, det loggar inte in på något konto men man kommer åt innehållet på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände i datorn sist den fungerade?

Det måste ju ha blivit någon förändring som orsakar att du nu inte ser något på skärmen.

 

Har du prövat med samtliga utgångar på grafikkortet

Testade med HDML kabel men blev samma sak.

Men vad kan de bero på att jag inte kan installera min windows 10 på SSD disken då den säger att de är en GPT partition vad jag fattar så skall windows 10 installations dvd ha stöd för detta eller har jag helt fel?

testade även med moderkortet att koppla skärmen till den men de blev ingen bild alls.

Jag tror det bästa är att installera om allt pga att det verkar va massa grejer som inte funkar som dom skall.

Svårt få ngt bra info då datorn är tjejens son och han vet inte va som hänt eller vad han gjorde inte gjorde.

så varför skall de inte gå installera på GPT partitionen skumt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur du hanterar kommandotolken?

beror på vad du menar med hantera jag kan öppna den jag kan köra komandon i den men om jag kan alla parametrar till alla komandon så svar nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det bästa är att installera om allt pga att det verkar va massa grejer som inte funkar som dom skall.

 

så varför skall de inte gå installera på GPT partitionen skumt tycker jag.

 

 

beror på vad du menar med hantera jag kan öppna den jag kan köra komandon i den men om jag kan alla parametrar till alla komandon så svar nej

Eftersom du har planer på att ominstallera Windows 10 skall vi inte traggla kommandon för Kommandotolken. Då lägger vi ned en massa tid i onödan.

Jag vet inte varifrån du fått din Windows 10-installations-DVD men de jag hämtat från Microsoft hemsida har alla haft stöd för GPT-formaterade diskar. Varför din DVD med Windows 10 inte fungerar med GPT-formaterade diskar är enbart en fråga du kan besvara.

 

Har du hämtat Windows 10 från Microsoft hemsida? Om inte, hämta den här:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Du klicka på "Ladda ned verktyget nu".

 

Det är ett "verktyg" som du sparar på din dator.

Starta programmet så öppnar det upp för att hämta Windows 10.

Du väljer att spara på USB-minne, bränna till DVD eller spara som ISO genom att först välja "Installera på en annan dator".

 

Väljer du spara till USB skall du ha ett USB-minne på minst 4GB. Programmet ser till att skapa ett startbart USB-minne som det går att starta datorn från och sedan installera.

 

När du startar installationen, välj "Avancerat". I "Avancerat" kan du välja att ta bort alla partitioner på den disk du skall installera Windows 10 på. När du tagit bort alla partitioner kan du starta installationen. Windows 10 ser till att skapa de partitioner som behövs, formatera disken och sedan installera allt.

 

Kom ihåg att förfarandet raderar allt som finns på disken. Om datorn har fler än en disk bör du koppla bort alla utom den disk som du skall ha Windows 10 på. Detta för att försäkra dig om att du inte raderar något på de andra diskarna av misstag. För en inte så van användare är det alltid större risk att göra fel.

 

Om datorn inte var förinstallerad med Windows 8, 8.1 eller 10 behöver du din licensnyckel för att aktivera Windows 10 när installationen är klar. När du startat installationen kan du välja "Ingen licensnyckel" om du vill vänta med att ange nyckeln. Annars anger du nyckeln när den efterfrågas under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har planer på att ominstallera Windows 10 skall vi inte traggla kommandon för Kommandotolken. Då lägger vi ned en massa tid i onödan.

Jag vet inte varifrån du fått din Windows 10-installations-DVD men de jag hämtat från Microsoft hemsida har alla haft stöd för GPT-formaterade diskar. Varför din DVD med Windows 10 inte fungerar med GPT-formaterade diskar är enbart en fråga du kan besvara.

 

Har du hämtat Windows 10 från Microsoft hemsida? Om inte, hämta den här:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Du klicka på "Ladda ned verktyget nu".

 

Det är ett "verktyg" som du sparar på din dator.

Starta programmet så öppnar det upp för att hämta Windows 10.

Du väljer att spara på USB-minne, bränna till DVD eller spara som ISO genom att först välja "Installera på en annan dator".

 

Väljer du spara till USB skall du ha ett USB-minne på minst 4GB. Programmet ser till att skapa ett startbart USB-minne som det går att starta datorn från och sedan installera.

 

När du startar installationen, välj "Avancerat". I "Avancerat" kan du välja att ta bort alla partitioner på den disk du skall installera Windows 10 på. När du tagit bort alla partitioner kan du starta installationen. Windows 10 ser till att skapa de partitioner som behövs, formatera disken och sedan installera allt.

 

Kom ihåg att förfarandet raderar allt som finns på disken. Om datorn har fler än en disk bör du koppla bort alla utom den disk som du skall ha Windows 10 på. Detta för att försäkra dig om att du inte raderar något på de andra diskarna av misstag. För en inte så van användare är det alltid större risk att göra fel.

 

Om datorn inte var förinstallerad med Windows 8, 8.1 eller 10 behöver du din licensnyckel för att aktivera Windows 10 när installationen är klar. När du startat installationen kan du välja "Ingen licensnyckel" om du vill vänta med att ange nyckeln. Annars anger du nyckeln när den efterfrågas under installationen.

Jag har gjort exakt som du sa redan och det blir problemet som jag beskrev att den inte stöder GPT tog den ifrån MS sida även samtalat med MS om detta och dom tycker jag skall gå in i Windows o bla bla bla.

Hallå roten till problemet är att jag inte kommer in där.

Helst vill jag inte formatera SSD disken då jag vill åt filer som ligger under User mapen som är av stort värde och inte kan ersättas.

Dumt val att lägga dom dumt val med en backup men BARN nu försöker jag bara reparera skadan så gott det går.

Normalt skall det gå välja att installera windows 10 och behålla sina filer .

komma åt dom kopiera undan dom sedan blåsa hela skiten och installera om allt rent o fint göra en goast skiva och sedan tacka för mig.

De var min plan iaf och vet de fan varför det inte funkar för det skall bara funka inte va ngt problem men windows installations dvd vägrar göra de den skall kunna göra.

kanske skall göra en ny ibland kan de ju va ngt i ngt som fuckat upp men de känns som en long shoot fast har ju haft kunder som fått sin dator att funka efter 4 omstarter inte 3 och inget installerat emellan eller uppdaterat förklara de ms lol.

 

Tack för alla sköna tips återkommer når jag har testat med en ny dvd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte montera disken i en annan dator.? Du hade en tråd i februari 2015 om som jag tror en annan stationär dator.

 

Om disken ej är skadad borde det då fungera att kopiera över det som skall sparas.

 

Ett annat sätt kan vara att skaffa ett enkelt USB kabinett.

 

De personliga filerna är ju av stort värde skriver du .,så rädda dessa först.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått tips om att starta datorn på en Linuxdistribution, som gör att du kommer åt användarmappen (User). Varför inte göra slag i saken och köra den först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte montera disken i en annan dator.? Du hade en tråd i februari 2015 om som jag tror en annan stationär dator.

 

Om disken ej är skadad borde det då fungera att kopiera över det som skall sparas.

 

Ett annat sätt kan vara att skaffa ett enkelt USB kabinett.

 

De personliga filerna är ju av stort värde skriver du .,så rädda dessa först.

 

LARSAS

Måste bara svara haha

det går lätt att montera på annan datgor redan gjort men kommer inte åt filerna i mapen uses pga att jag inte är inlogad på de kontot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått tips om att starta datorn på en Linuxdistribution, som gör att du kommer åt användarmappen (User). Varför inte göra slag i saken och köra den först?

Testat detta oxå utan framgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat med ny installtions DVD men windows vägrar att installeras pga GPT partiotion.

formaterat samt tagit bort windows partisionen formaterat om den men samma sak.

testade att installera windows på en HDD disk men fick medelande att det inte gick.

Skall ta kontakt med en kompis på MS i veckan för detta slår typ allt jag vart med om och alla vet ju hur duktiga MS är att beskriva felen som uppstår.

Typ nada info det funkar inte försök igen typ lol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat med ny installtions DVD men windows vägrar att installeras pga GPT partiotion.

Hej,

Gör så här under början på Windows installationen, där du då får möjlighet att initiera och formatera hårddiskar:

Ta bort vald, sedan högerklickar du på enheten och initierar som MBR

Obs! Du måste högerklicka i fältet ute till vänster och inte på diskens utrymme!

Börja med att ta bort befintlig och därefter skapa en MBR initierad disk.

Sedan kan du högerklicka på det tomma utrymmet och välja att 'Skapa och formatera NTFS' partition.

 

Annars se detta https://www.partitionwizard.com/help/Convert-GPT-disk-to-MBR-disk.html

 

Men jag har svårt att förstå? GPT är att föredra och lyckas du inte med detta, ja det kan vara att din BIOS inte stöder att boota från detta naturligtvis?

Har du senaste Bios ver. installerad?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara svara haha

det går lätt att montera på annan datgor redan gjort men kommer inte åt filerna i mapen uses pga att jag inte är inlogad på de kontot

När man flyttar hårddisken till en annan dator kan man behöva ändra ägare till de mappar som man vill komma åt.

 

Testat detta oxå utan framgång.

Vad hände när du startade datorn en Linux-distribution (vilken?) och försökte komma åt filerna?

Kom du åt andra filer som inte låg i Users?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Gör så här under början på Windows installationen, där du då får möjlighet att initiera och formatera hårddiskar:

Ta bort vald, sedan högerklickar du på enheten och initierar som MBR

Obs! Du måste högerklicka i fältet ute till vänster och inte på diskens utrymme!

Börja med att ta bort befintlig och därefter skapa en MBR initierad disk.

Sedan kan du högerklicka på det tomma utrymmet och välja att 'Skapa och formatera NTFS' partition.

 

Annars se detta https://www.partitionwizard.com/help/Convert-GPT-disk-to-MBR-disk.html

 

Men jag har svårt att förstå? GPT är att föredra och lyckas du inte med detta, ja det kan vara att din BIOS inte stöder att boota från detta naturligtvis?

Har du senaste Bios ver. installerad?

Mvh

Skall kolla upp vilken BIOS det är.

tycker oxå det verkar helskumt.

Tack för tipset hur man byter till MBR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man flyttar hårddisken till en annan dator kan man behöva ändra ägare till de mappar som man vill komma åt.

 

Vad hände när du startade datorn en Linux-distribution (vilken?) och försökte komma åt filerna?

Kom du åt andra filer som inte låg i Users?

Redan formaterat den den partisionen.

Men jag kom åt allt utom usermapen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet var att det bara va satt 250 MB som fil partition samt att det fanns gamla windows partitioner tog bort allt skapade en 500 mb fil partition sedan resten i en för windows allt gick smidigt o lätt.

Skumt hur ngt sådant enkelt kan lösa det men så var det .

Vill tacka alla som ägnat tid åt att hitta lösningar på detta problem hoppas att det kan hjälpa ngn mera i fortsättningen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...