Just nu i M3-nätverket
Jump to content
Sign in to follow this  
Mathias G

Raspberry Pi 3 Wifi Ubuntu Server

Recommended Posts

Någon som vet om det finns någon Ubuntu Server image för Raspberry Pi3 där wifi funkar från start?

Känns lite onödigt att behöva dra en 25 meters nätverkskabel genom lägenheten för att få igång wifi.

Har hittat en image där den vid första uppstart frågar vilket nätverkskort som skall konfigureras.

Dock godkänner den inte de trådlösa nätet trotts att man väljer dhcp och den hämtar alla uppgifter om nätet den behöver helt på egen hand. Så det måste vara något som saknas.

/Mathias

Problemet är att ingen av dessa image installationer ger mig möjlighet att få en komandotolk så jag kan göra inställningarna som behövs för att göra inställningarna som behövs för att wifi skall fungera.

/Mathias

Jag har Ubuntu Server 16.04 installerad på ett annat ställe och har inte någon windows manager installerad. Menar du att images på länken har GUI utan möjlighet till terminal?

Nu tror jag du pratar om nätverkskonfigurationen under installationen. Konfigurera ethernet eller hoppa över det om du vill under installationen. Efter installationen sätter du igång.. 

När det gäller server-versionen, så får du vara beredd på att konfigurera den en hel del i början. Man lär sig en hel del då. 

Det är en av anledningarna till att jag tvekar att flytta till FreeBSD. Jag la mycket tid på mina "dot/etc files" i Ubuntu.

Edited by Phenomen

Hej!

Jag har nu fått fram kommando prompten där jag kan logga in med ubuntu ubuntu.

Dock står det 3 rader på skärmen och det tar ca 5 min innan den laddat färdigt och jag kan slå in användarnamn och lösenord.

Gissar att detta är för att jag måste konfigurera några filer först och kanske installera lite paket när jag väl fått igång nätet?  

/Mathias

När det gäller server-versionen, så får du vara beredd på att konfigurera den en hel del i början. Man lär sig en hel del då. 

Det är en av anledningarna till att jag tvekar att flytta till FreeBSD. Jag la mycket tid på mina "dot/etc files" i Ubuntu.

Har läst at det skall komma fram någon form av guide för konfiguration men det gör det ej.

Hej!

Jag har nu fått fram kommando prompten där jag kan logga in med ubuntu ubuntu.

Dock står det 3 rader på skärmen och det tar ca 5 min innan den laddat färdigt och jag kan slå in användarnamn och lösenord.

Gissar att detta är för att jag måste konfigurera några filer först och kanske installera lite paket när jag väl fått igång nätet?  

/Mathias